Jason Baron over e-mailarchivering en het voorkomen van Dark Archives #KVAN125
"Big Data is winning", stelde Jason Baron (overheidsjurist en vooral bekend van de docu The Decade of ...
Ik (Hannah, webredacteur, Het Utrechts Archief), wil veel meer weten over onze online doelgroep dan Google Analytics laat zien. Waarom bezoeken ze ons, in welke hoedanigheid (vrije tijd of professioneel), opleidingsniveau.
Daarvoor wil ik een korte (4 vragen) vragenlijst laten 'oppoppen' op het moment dat een bezoeker voor de eerste keer op de website komt.
Hebben jullie hier ervaring mee? Werkt dit? Is zoiets echt een aanvulling op de gegevens uit Google Aanlytics en uit de organisatie zelf? Of segmenteren jullie van tevoren doelgroepen in GA?
Dank!
Reacties
Hallo Hannah,
Bij Regionaal Archief Tilburg hebben we in 2010-2012 polls gebruikt om interactie met het publiek te krijgen en kwesties aan de orde te stellen. Dat verliep toen behoorlijk succesvol. We werkten niet met een pop-up scherm (persoonlijk vind ik dat ook heel erg vervelend) maar de poll was onderdeel van onze homepage. Je kunt over deze polls, de vragen die we gesteld hebben en de reacties die we kregen, berichten teruglezen via ons weblog. De aankondigingen en de resultaten hebben we daar steeds gepubliceerd.
Ik heb de zoekactie voor je uitgevoerd, de teksten moet je zelf doorlezen :) => link
We zijn er mee gestopt omdat de vragen opdroogden. Het werkt wel als je het consequent als middel gebruikt en niet zo maar af en toe. Mensen raken daar toch aan gewend en er zijn natuurlijk vaste klanten die graag hun mening geven!
Groet,
Luud
Hoi Hannah, ik denk dat je door het lezen van deze twee blogposts op een Vlaams usabilityblog dat ik al langere tijd volg een paar antwoorden zult krijgen:
- Onderzoek toptaken: 60% bezoekers komt voor dezelfde 4 zaken naar je website
- Toptakenonderzoek
Daarin een voorbeeld van een vragenlijst zoals jij bedoelt, het nut van zulke vragen in relatie tot Google Analytics enzovoort.
Net als Luud hebben ook wij ervaring met het in kaart brengen van doelgroepen, niet via polls zoals ze in Tilburg hebben uitgezet, maar in ons geval via klikpadenonderzoek in Google Analytics en door segmenteren.
Hoi Luud,
Dankjewel voor je antwoord, heb ze doorgelezen; erg nuttig! Luud de Brouwer zei:
Hallo Hannah,
Bij Regionaal Archief Tilburg hebben we in 2010-2012 polls gebruikt om interactie met het publiek te krijgen en kwesties aan de orde te stellen. Dat verliep toen behoorlijk succesvol. We werkten niet met een pop-up scherm (persoonlijk vind ik dat ook heel erg vervelend) maar de poll was onderdeel van onze homepage. Je kunt over deze polls, de vragen die we gesteld hebben en de reacties die we kregen, berichten teruglezen via ons weblog. De aankondigingen en de resultaten hebben we daar steeds gepubliceerd.
Ik heb de zoekactie voor je uitgevoerd, de teksten moet je zelf doorlezen :) => link
We zijn er mee gestopt omdat de vragen opdroogden. Het werkt wel als je het consequent als middel gebruikt en niet zo maar af en toe. Mensen raken daar toch aan gewend en er zijn natuurlijk vaste klanten die graag hun mening geven!
Groet,
Luud
Hoi Christian,
Dankjewel, ik ga ze zeker doorlezen! Christian van der Ven zei:
Hoi Hannah, ik denk dat je door het lezen van deze twee blogposts op een Vlaams usabilityblog dat ik al langere tijd volg een paar antwoorden zult krijgen:
- Onderzoek toptaken: 60% bezoekers komt voor dezelfde 4 zaken naar j...
- Toptakenonderzoek
Daarin een voorbeeld van een vragenlijst zoals jij bedoelt, het nut van zulke vragen in relatie tot Google Analytics enzovoort.
Net als Luud hebben ook wij ervaring met het in kaart brengen van doelgroepen, niet via polls zoals ze in Tilburg hebben uitgezet, maar in ons geval via klikpadenonderzoek in Google Analytics en door segmenteren.