Verplichte aanstelling gemeentearchivaris

  • sep 2013
  • Gerrit Kouwenhoven
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 1
  • 34
Gerrit Kouwenhoven
KIA Community
  • Verwijderde gebruiker

Naar mijn mening moet in de Archiefwet worden opgenomen dat elke gemeente een gemeentearchivaris aanstelt. Daarover schreef ik in mijn column in het laatste nummer (jrg 117 nr 7 blz 35). In Trouw las ik onlangs in een column dat de columnist nog al eens het gevoel had dat hij een brief in een fles in het water gooide in plaats van middels een krant duizenden mensen bereikte. Dat gevoel is herkenbaar.

Reacties

één reactie, 24 september 2013
  • Dag Gerrit,

    Ik heb je fles gevonden. Ik ondersteun je oproep. Daarbij wel het volgende "extraatje". Naar mijn mening zou elke overheidsorganisatie verplicht moeten worden een "archivarisfunctie" te benoemen. Gelet op de ontwikkelingen vanuit o.a. de wet RGT en het inwerking treden van het "horizontale toezicht" zou een Dagelijks Bestuur of een College zich 1 op 1 moeten laten bijstaan door een dergelijke functionaris. De archivaris of of diegene die op de "archivarisfunctie" benoemd is, kan dan vrijelijk de juiste info bij de "zorgdrager"aanleveren (het bv Jaarverslag op basis van de KPI's).

    Verder kunnen we het misschien inbedden in de SIO functie (Strategisch Informatie Overleg) wat nog bij menig organisatie ingericht moet worden. Dit is SIO overleg zou complementair aan de CIO functie kunnen zijn. Maar wel met instandhouding van een strikte "functiescheiding"

    De CIO heeft de lead in de (digitale) ontwikkelingen de SIO toets dit op de informatiekundige kant.

    Het is nu aan de huidige "archivarisfunctie" om dit voor te leggen aan het Dagelijks Bestuurlijk en conform te laten besluiten.

    Bij "ons" zijn we daar druk mee op weg.

    Ik kijk graag met je mee of meer mensen (archivarissen of archivarisfunctiehouders) je "brief in de fles" hebben gelezen.

    (PS ik heb je column helaas niet gelezen)

    mvrgr

    Henk

     

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden