We hebben met metadata al bijna meer om het lijf!
De actie loopt bijna op zijn eind. Van de drie bestellingen die ik namens een groep van 32 mensen g...
LS,Vroeger had elke plaats zijn eigen tijdrekening. Als het in de ene stad 12 uur was, was het een in een volgende stad bijvoorbeeld 12.15 uur. Dat werd lastig toen er treinen gingen rijden. De spoorwegen hanteerden daarom hun eigen tijdrekening: de stationsklokken gaven overal dezelfde tijd aan. Maar de klokken in de stad zelf gaven vaak nog wel de afwijkende, lokale tijd aan. Aan deze situatie is op een bepaald moment een eind gekomen: iedereen ging zich aan de spoortijd houden.
Ik probeer te achterhalen welke stad of plaats welke tijd hanteerde t.o.v. de spoortijd. Is uiteraard lastig want iedereen gaat er vanuit dat de tijd in zijn plaats altijd de juiste tijd is. Zoiets hoef je dus niet vast te leggen. Welke tijd werd wanneer waar gehanteerd?
Hopelijk kan iemand me op het juiste spoor zetten.
Met vriendelijke groet,
Luc Sunter
Reacties
Misschien hier iets van je gading: http://www.gahetna.nl/collectie/archief/ead/zoekresultaat/zoekterm/Eenheidstijd/aantal/20/eadid/2.04.13
Beste Gijs, dank voor deze suggestie. Kende ‘gahetna’ wel van foto’s zoeken (heel leuk), maar niet deze functionaliteit. Hoewel de bestanden een periode bestrijken van na de eerste spoorwegen, moet ik hier verder mee kunnen. Want het is waarschijnlijk pas later een probleem. Zeker met de term ‘eenheidstijd’ (kende ik niet), kan ik verder. Dank
Gijs Boink zei: Misschien hier iets van je gading: http://www.gahetna.nl/collectie/archief/ead/zoekresultaat/zoekterm/...
Ik herinner me dat in het spoorwegmuseum te Utrecht een tijdtabel hangt van Emmerik (Emmerich) met uitleg over de normalisatie van de tijd. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_Tijd en de verwijzing aldaar naar https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdmeting#Middelbare_tijd
Jammer dat ik deze vraag niet in februari tegenkwam, het schoot mij te binnen dat de vraag elders ook eens is gesteld. Eén van de sites om meer zicht op deze vraag te krijgen is een webpagina van R.H. van Gent, http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/wettijd/wettijd.htm . Op de bladzijde "Welke tijd?", http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/wettijd/wt_text3c.htm, maakt hij duidelijk dat de combinatie van het spoorwegnetwerk en de telegrafie dwong tot afspraken. Ik veronderstel dat ergens in de vele collecties van de Nederlqandse Spoorwegen en hun rechtsvoorgangers bij Het Utrechts Archief ook wel informatie te vinden moet zijn, maar Van Gent noemt in ieder geval de nodige officiële regelingen, en ook op één punt het uitblijven ervan..
Met vriendelijke groet,
Otto Vervaart
Beste Jules,
dank voor je antwoord. Ga binnenkort naar het Spoorwegmuseum.
Luc Sunter Jules Lauwerier zei:
Ik herinner me dat in het spoorwegmuseum te Utrecht een tijdtabel hangt van Emmerik (Emmerich) met uitleg over de normalisatie van de tijd. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_Tijd en de verwijzing aldaar naar https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdmeting#Middelbare_tijd
Otto Vervaart zei:
Jammer dat ik deze vraag niet in februari tegenkwam, het schoot mij te binnen dat de vraag elders ook eens is gesteld. Eén van de sites om meer zicht op deze vraag te krijgen is een webpagina van R.H. van Gent, http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/wettijd/wettijd.htm . Op de bladzijde "Welke tijd?", http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/wettijd/wt_text3c.htm, maakt hij duidelijk dat de combinatie van het spoorwegnetwerk en de telegrafie dwong tot afspraken. Ik veronderstel dat ergens in de vele collecties van de Nederlqandse Spoorwegen en hun rechtsvoorgangers bij Het Utrechts Archief ook wel informatie te vinden moet zijn, maar Van Gent noemt in ieder geval de nodige officiële regelingen, en ook op één punt het uitblijven ervan..
Met vriendelijke groet,
Otto Vervaart
Luc Sunter zei:
Beste Otto,
een heel interessante website en goede informatie die weer een stukje van de legpuzzel invult.
Luc Sunter
Otto Vervaart zei:
Jammer dat ik deze vraag niet in februari tegenkwam, het schoot mij te binnen dat de vraag elders ook eens is gesteld. Eén van de sites om meer zicht op deze vraag te krijgen is een webpagina van R.H. van Gent, http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/wettijd/wettijd.htm . Op de bladzijde "Welke tijd?", http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/wettijd/wt_text3c.htm, maakt hij duidelijk dat de combinatie van het spoorwegnetwerk en de telegrafie dwong tot afspraken. Ik veronderstel dat ergens in de vele collecties van de Nederlqandse Spoorwegen en hun rechtsvoorgangers bij Het Utrechts Archief ook wel informatie te vinden moet zijn, maar Van Gent noemt in ieder geval de nodige officiële regelingen, en ook op één punt het uitblijven ervan..
Met vriendelijke groet,
Otto Vervaart