Hebben jullie al een digitaal klantenpanel?

  • mrt 2013
  • Christian van der Ven
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 5
  • 37
Christian van der Ven
KIA Community
  • Verwijderde gebruiker

Het Nationaal Archief is vandaag een digitale klankbordgroep gestart, ter vervanging van de 'oude' klankbordgroep, die altijd fysiek bijeenkwam. Ik heb er ook over geblogd.

Ik ben benieuwd naar hoe andere archiefdiensten hun digitale klanten om input vragen. Werken jullie met incidentele vragenlijsten, mailinglists, forums of misschien nog hele andere manieren? Of vertegenwoordigen nog bestaande 'fysieke' bezoekersraden ook voldoende de stem van de digitale klant?

Ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen!

Reacties

5 reacties, meest recent: 24 april 2013
  • In aanvulling hierop zou ik graag willen weten welke archiefdienst een klankbordgroep heeft, of heeft gehad en er ook daadwerkelijk naar luistert/ Met voorbeelden graag!

    Om alvast een voorzet te geven. Wij hebben bij Regionaal Archief Tilburg bij de opzet van de vorige versie van de website gebruik gemaakt van de leden van onze nieuwsbrief. Dat was heel informatief en leerde ons vooral dat de meesten niet graag willen dat je de zaak overhoop haalt als ze nu net een systematiek hebben bedacht die ze kennen en beheersen.

    Maar goed, verandering moet, stilstand is achteruitgang etc. We hebben toen ook gevraagd wat ze wilden behouden van de oude website, je kent dat wel: noem drie dingen die niet mogen veranderen en drie dingen die je nieuw of anders wilt. Op basis van die feedback hebben we het landkaartje van ons werkgebied in de website behouden. terwijl we onszelf toen, en ook nu weer, afvroegen of dat wel een ding is dat werkt.

    Verwijderde gebruiker
  • Bij Archief Eemland hebben we sinds kort een klantenpanel (fysiek). De personen die daarin zitten, leggen we onze ideeen voor nieuwe projecten voor, of vragen we feedback op onze dienstverlening. Voorbeelden van vragen waren onze naam (die wilden we aanpassen), de namen van onze ruimten in ons nieuwe pand Eemhuis, maar ook de naam voor onze applicatie Publieksarchieven of ons project Publiek Geheim. Daarnaast wat ons imago was, of we hen als doelgroep bereiken via social media, etc. Ook hebben we ze al onze PR uitingen voorgelegd en gevaagd welke ze kenden, waar ze die tegenkwamen, etc.

    Idee is om 4 keer per jaar minstens fysiek bij elkaar te komen en hen van te voren 'huiswerk' te sturen, bestaande uit beleidsaanzetten of projectplannen.

    Het is wel belangrijk om duidelijk aan te geven wat je met de feedback gaat doen. En uiteraard ook iets te doen met wat zo`n klantenpanel aangeeft. Of aangeven waarom je er niks mee gedaan hebt.

    We hebben nog geen digitaal klantenpanel, maar ik zie daar wel de voordelen van in. Voor een nieuw project van ons hebben we digitaal gebruiksonderzoek laten doen en ook voor ons nieuwe concept van dienstverlening gaan we onze doelgroepen digitaal bevragen.

     

    Verwijderde gebruiker
  • Het Nationaal Archief is met de digitale klankbordgroep begonnen omdat we graag op een directere en interactieve manier van onze klanten wilden horen wat ze van onze plannen voor en bestaande zaken aangaande de studiezaal en onze website denken. Zeker ook klanten die doorgaans (vrijwel) alleen van onze digitale diensten gebruik maken (denk bijvoorbeeld aan mensen die via onze indexen registraties vinden en daar kopieen van bestellen of mensen die alleen reproducties van foto's willen hebben) kunnen we zo beter bereiken en uithoren over onze dienstverlening.

    Tegelijkertijd proberen we een gemeenschap te creeeren waarin we onze klanten op de hoogte kunnen houden van allerlei kleine en grote nieuwtjes en wat leuke extraatjes kunnen bieden. Zo zetten we nu bijvoorbeeld foto's van de verbouwing van de studiezaal op de klankbordgroep zodat mensen deze een beetje kunnen volgen. Op deze manier willen we tevens bereiken dat klanten zich nog meer bij onze organisatie verbonden voelen.

    Verwijderde gebruiker
  • @Georges: Dat van dat 'huiswerk' is een goede zet. Je mag dan verwachten dat de feedback waardevoller wordt. Waarom hebben jullie er in eerste instantie voor gekozen om een 'traditioneel' klantenpanel op te richten? Jullie zijn toch ook erg digitaal ingesteld. Of kiezen jullie daarin vooralsnog de weg van incidentele bevragingen van de webbezoeker?

    @Michel: Mooi dat jullie het klantenpanel ook zien als een (ver)bindingsinstrument. Ik ben trouwens benieuwd naar waarom jullie ervoor hebben gekozen om op basis van aanvraag en uitnodiging te werken. Waarom geen 'open inschrijving'?

    Christian van der Ven

Trefwoorden