Sociale media op de werkplek?

  • mei 2010
  • Christian van der Ven
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 6
  • 93
Christian van der Ven
KIA Community
  • Verwijderde gebruiker

In het interview met Ton de Looijer komt naar voren dat hij graag zou zien dat sociale netwerken standaard onderdeel gaan uitmaken van de werkomgeving. Ik ben even benieuwd hoe op dit moment de stand van zaken is in het Nederlandse archiefwezen.

Staat op jouw bureaublad al een icoontje "Archief 2.0"? Is actief zijn op Archief 2.0 mogelijk onder werktijd? In hoeverre mag je kennis en informatie delen via netwerken als Archief 2.0? Is er op jouw archiefdienst een beleid voor omgaan met sociale media?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Reacties

6 reacties, meest recent: 26 mei 2010
  • Ha Christiaan, ik ben wel geïnteresseerd in jouw antwoorden op de vragen die je stelt! :-) Groeten, Monika

    Verwijderde gebruiker
  • @Monika: Een terechte vraag natuurlijk! Op mijn bureaublad staat geen icoontje naar Archief 2.0, niet op het werk en niet thuis - de url ken ik uit m'n hoofd! ;-) Maar actief zijn op Archief 2.0 mag zéker onder werktijd. Hier is overigens op het BHIC nooit collectief iets over afgesproken, het is nooit in het MT geweest en er is nooit tijdens een personeelsbijeenkomst over gesproken, maar een enkele keer is het onderwerp wel ter sprake gekomen, zo tussen de bedrijven door. Iedere medewerker wordt geacht zelf verantwoordelijk bezig te zijn in deze. Als iemand vindt dat het voor zijn/haar werk nodig is om ook actief te zijn op Archief 2.0, dan is dat dus zo. Hetzelfde geldt voor het lezen van het Archievenblad, het reageren op Het Archiefforum, het deelnemen aan een studiedag, twitteren enzovoort. Je moet op de hoogte blijven, je moet kennis opdoen, je moet met vakcollega's in contact blijven. Dat soort motieven. Het is op dit moment, terwijl ik dit schrijf, ook werktijd! ;-) Ook voor de mate waarin je informatie deelt (zowel online als offline) moet iedereen zijn/haar eigen verantwoordelijk kennen op het BHIC. Ik deel zelf behoorlijk wat informatie met anderen, reageer links en rechts en zet nog wel eens een document online, maar krijg daar ook veel voor terug, wat me helpt bij m'n werk. Ik ken mijn eigen grenzen en kan daar anders op worden aangesproken door collega's - slechts een keer of twee is me wel eens een vraag gesteld daarover. Er is op het BHIC geen sociaal mediabeleid of zoiets. We zijn professionals en worden geacht ons zo te gedragen. Persoonlijk vind ik sociaal mediabeleid net zoiets als beleid waarin vastgelegd is waarover je wel en niet tijdens een studiedag zou mogen praten... Als er zulk soort beleid nodig is, dan is er iets mis in je organisatie. Maar goed, misschien dat er organisaties zijn waar het om andere redenen wél nodig is. Jammer genoeg gebeurt het actief zijn en delen en zo te weinig, ook op het BHIC, ondanks de ruimte die we krijgen. Veel mensen hebben het toch 'te druk'. En dat is jammer, want iedereen weet hoezeer het van belang is om verder te kijken dan de dagelijkse portie werkdruk. Ik ondersteun dan ook de wens van Ton, dat actief zijn in online sociale netwerken standaard onderdeel wordt van het werk.

    Christian van der Ven
  • Dag collega's, Ik wil m.n. even reageren op het puntje 'beleid voor omgaan met sociale media'. In mijn organisatie is dat niet aanwezig en ik heb daar enerzijds ook helemaal geen behoefte aan. Niet in de zin van: "Zorg ervoor dat je medewerkers niet de hele dag zitten te hyven of te twitteren" of zo iets. Ik werk met allemaal verantwoordelijke mensen en m.i. wordt er weinig tijd nutteloos doorgebracht, op wat voor manier dan ook, dus ik ben helemaal niet bang voor ongeremd getwitter over de kwaliteit van de koffie of zo. Maar ik zou graag een soort stimuleringsbeleid willen opstellen voor het gebruik van sociale media. Ik heb al eens voorgesteld om de cursus 23 Archiefdingen collectief te gaan doen, maar vanwege onze chronische onderbezetting en dus tijdgebrek is dit tot nu toe niet van de grond gekomen. En dus blijven we aan de zijlijn staan, ben ik bang, want zonder een goede noodzaak/begeleiding gaan mijn medewerkers hier geen tijd in investeren. En als ik zie, met hoeveel taken ze belast zijn, kan ik ze dat ook echt niet kwalijk nemen. Maar toch zit het me niet lekker....Zijn er collega's die dit herkennen? Hebben jullie er creatieve oplossingen voor?

    Verwijderde gebruiker
  • Eerst een reactie op de vraag van Christian. Bij het Regionaal Archief Tilburg is internet vrijelijk beschikbaar voor alle medewerkers. Het installeren van software is niet mogelijk, maar ook niet nodig om gebruik te maken van sociale media. Er is geen staand beleid voor het gebruik van of omgaan met sociale media. Het is wel zo dat het gebruik er van wordt aanbevolen. Op dit moment is actief zijn heel breed gedefinieerd, dus het schrijven van artikelen, het geven van presentaties, het deelnemen aan studiedagen en dat soort dingen is ook onderdeel van 2.0, in de zin van kennis delen en jezelf en de organisatie profileren. We willen er wel naar toe dat actief zijn online, of dat nou binnen social media is, of binnen de eigen communities die het RA Tilburg beheerd en onderhoud, een vast onderdeel wordt van het de taak van medewerkers.

    Verwijderde gebruiker
  • @Chaja Als je werkzaam bent met muziek, dan is het volgens mij onmogelijk om niet met social media bezig te zijn. Muziek is bij uitstek een onderwerp waar online ontzettend veel gebeurt en mensen, luisteraars en componisten en uitvoerenden, heel erg actief zijn en internet gebruiken als platform voor promotie en (kennis)delen. Op het gebied van documentatie en naslagwerken is er mogelijk al veel direct online beschikbaar, buiten jullie eigen collectie om. Als je als organisatie jezelf serieus neemt en op de toekomst wilt voorbereidt zijn, dan kun je niet om sociale media heen. Druk hebben is een relatief begrip. We moeten allemaal keuzes maken en kiezen voor het een en is niet meer doen van het ander. Een principiële keuze dus. Als ik jouw bericht zo lees, dan lijkt het me dat het management van jouw organisatie niet moet dralen en in ieder geval moet gaan nadenken hoe ze deze nieuwe digitale wereld. Vaak gaat het er niet om dat er geen tijd is, maar dat de mensen het eigenlijk niet belangrijk genoeg vinden. Of niet zien hoe belangrijk het is en wat je aan informatie mist als je nu niet probeert de aansluiting te zoeken. Een creatieve oplossing zie ik zo niet. Het is meer een structurele, maar dan moet er wel voldoende commitment zijn. En weet je wat het is, of jullie nou meedoen of niet, de rest van de wereld gaat gewoon door en voor je het weet heb je inderdaad de boot gemist.

    Verwijderde gebruiker
  • @Glen Ik denk daar toch anders over. Ik vond het wel prettig dat ik sommige discussietjes gewoon via mail of chat doe. Dat geeft me namelijk de tijd om ondertussen oog andere dingen te doen, of ergens anders te zijn. Mail heeft nog steeds als grote voordeel dat je toch een e-mailbericht kunt sturen, terwijl iemand in bespreking is, of even buitenshuis. Als je de hele tijd op zoek moet naar iemand, of soms meerdere personen, dan kost dat veel tijd. Er is zelfs serieus onderzoek dat beweert dat je op je werkplek het minste presteert, juist omdat er veel inloop/aanloop is, waardoor je nooit lang geconcentreerd kunt blijven werken. Digitale communicatie kan daar een hele goed oplossing voor zijn. En vergaderingen / besprekingen en koffiepauzes blijven natuurlijk ook nuttig om elkaar eens goed in de ogen te kunnen kijken. Digitale communicatie is een aanvulling.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden