Wat doen jullie met je forum?

  • mrt 2011
  • Christian van der Ven
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 10
  • 40
Christian van der Ven
KIA Community
  • Bob Coret
  • Verwijderde gebruiker

Ik ben een fan van forums: simpele platformen die rond specifieke onderwerpen krachtige community's kunnen laten groeien. Op het BHIC zijn we nogal actief op onze forums (en enigszins op forums van derden). Inmiddels is er zelfs een dusdanig actieve community ontstaan op ons genealogisch forum, dat we al inlichtingen 'uitbesteden' aan deze 'vrijwilligers nieuwe stijl'. (Ter illustratie: in 2010 reageerde onze topbijdraagster 201 keer op vragen/berichten van anderen.)

Limburgs prikbord

Nu kwam ik op de website van het RHC Limburg terecht, om te kijken of ik een klant van ons met voorouders in Limburg kon aanraden om op hun forum (in Limburg prikbord genaamd) een vraag te stellen. Nee dus, want het forum is zo inactief als een dooie mus.

Op het prikbord voor genealogische vragen is je kans op een antwoord zo goed als nul, op het prikbord voor overige vragen is die kans groter, maar het laatste bericht dateert alweer van november vorig jaar. Ze schrijven erbij:

"Wij zullen ons niet mengen in de discussies die op het prikbord ontstaan. (...) Het prikbord is niet bedoeld voor het stellen van vragen aan onze medewerkers."

Zo, da's een totaal ander beleid dan het BHIC er op nahoudt. (Over hoe we op het BHIC omgaan met forums geef ik wel eens presentaties. Hier een oudje. Vanaf slide 30 tot slide 51 de ontwikkelingen t/m mei 2010.)

En jullie?

Dus ik ben eens benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen. Hebben jullie een forum (of prikbord of wat dan ook)? Hoe loopt dat? Zijn jullie daarop zelf ook actief? Hoe 'serieus' zijn jullie met forums bezig? Volg je (ook) forums van derden?

Reacties

10 reacties, meest recent: 7 maart 2011
  • Lang, lang geleden hadden wij ook een forum. Dat werd ook weinig gebruikt. Ik werkte er toen nog niet, maar volgens mij was dat de reden dat die toen offline is gegaan.

    Voor zover ik weet vinden onze bezoekers prima de weg op andere forums of groepen zoals mailinglists over specifieke onderwerpen of het stamboomforum. Bezoekers maakt het niet uit waar de informatie fysiek ligt opgeslagen, als ze er maar bij kunnen. Ik denk dat zo'n forum op basis van onderwerp dan ook beter werkt dan op basis van 'toevallige' opbergplek van archieven.

    Persoonlijk denk ik dat je de moeite voor het modereren van een eigen forum misschien beter kunt steken in webcare op die andere groepen waar mensen toch al zijn. Anders maak je een nieuw platform alleen maar om het 'zelf' te doen en dat lijkt me niet zinvol.

    Verwijderde gebruiker
  • @Yvette: Dank voor je reactie!

    Met die gedachte van webcare heb ik uiteraard ook gespeeld. Alleen was er voor genealogie in Noord-Brabant geen serieus alternatief en bruikbaar platform op het moment dat wij daarnaar zochten (en nu nog steeds niet). Het BHIC wil ook niet zozeer graag 'zelf' iets doen, maar had en heeft bepaalde concrete doelen met de forums op het oog. Zoals het creëren van een actieve gebruikersgroep als service voor diezelfde en andere gebruikers, ook om het BHIC zelf te helpen met het inlichtingenwerk, dat steeds in omvang toeneemt.

    Natuurlijk kost het tijd, die je even zult moeten vrijmaken. Die tijd kun je ook steken in mooie boekjes of tentoonstellingen of zo. Dat doen wij dan weer niet. Wij hebben vrijwel al onze pijlen immers gericht op de digitale dienstverlening.

    Afgelopen jaar is het forumgebruik wederom fors in omvang toegenomen, maar door de inspanningen van medewerkers in de paar jaar daarvoor, is het aantal door archiefmedewerkers geplaatste berichten juist afgenomen. Sterker: in 2010 kregen bezoekers van het BHIC-forum sneller en vaker een antwoord op hun vragen, terwijl de medewerkers zelf juist minder berichten hebben geplaatst dan het jaar daarvoor. Nóg sterker: als BHIC verwijzen we vraagstellers zelfs steeds vaker door naar ons forum (en trouwens ook wel naar forums van derden, als dat zo uitkomt). De forumcommunity helpt ons met ons werk. :-)

    Christian van der Ven
  • @Christian

    Voor jullie werkt een eigen forum inderdaad als een speer. Ik maak er zelf ook graag gebruik van, meestal om antwoord te geven op anderen en soms om zelf een vraag te stellen. Leuk om te horen dat het forum steeds beter loopt met steeds minder berichten van jullie, dat is de beste uitkomst die je je kan voorstellen. Dat is dus een voorbeeld van een forum wat goed loopt en waar wij zouden kunnen kijken of er ook vragen voor ons tussen zitten (over militairen of ambtenaren bijvoorbeeld).

    Misschien waren wij gewoon te vroeg met ons forum, voor we er als medewerkers klaar voor waren om er de aandacht aan te geven die het nodig heeft om een bloeiende community te worden.

    Verwijderde gebruiker
  • @Yvette: Soms ben je inderdaad gewoon te vroeg met een dienst. Ik kan me nog het oude 'archiefcafé' van het archief in Tilburg herinneren, dat een heuse chatbox had. Z'n tijd ver vooruit en in die dagen dan ook als proef mislukt. (Gelukkig gaan ze binnenkort óók weer chatten, alhoewel anders dan toen.)

    En actief worden op het forum van het BHIC mag altijd natuurlijk! Aan deskundigheid is altijd behoefte. :-)

    Christian van der Ven
  • @Christian

    Alleen was er voor genealogie in Noord-Brabant geen serieus alternatief en bruikbaar platform op het moment dat wij daarnaar zochten (en nu nog steeds niet).

    Wat maakt een extern forum voor het BHIC een alternatief en bruikbaar platform?

    Ben benieuwd, want ik wil graag archieven (en verenigingen) helpen door de inzet van het Stamboom Forum en daarmee toegang tot ruim 36 duizend genealogen. 

    Bob Coret
  • @Bob: Het was bijvoorbeeld belangrijk dat registreren of zo niet nodig was, alhoewel die eis door de jaren heen wel is afgezwakt. Het platform moet in ieder geval zo eenvoudig en drempelloos zijn.

    Ook was het belangrijk dat wij inzicht hadden in statistieken en dergelijke, om te meten of we onze doelstellingen halen, om groei en samenstelling van de community inzichtelijk te krijgen en om simpelweg managementrapportages op te kunnen baseren.

    Verder wilden wij - door de specifieke doelstellingen - meer moderatierechten op het platform hebben. En vonden we het belangrijk dat gebruikers zich konden beperken tot genealogie in Noord-Brabant, zonder met talloze andere berichten te worden geconfronteerd.

    Dat zijn zo een paar eisen die me deze morgen weer te binnen schieten. Voor platformen waar wij aan webcare doen, liggen de eisen aanmerkelijk lager, zoals je zult begrijpen. Een belangrijke eis is dan dat het forum goed op afstand is te monitoren (bijvoorbeeld via rss) en dat - zeker als het een groot en actief platform betreft - er mogelijkheden zijn om te filteren. Bijvoorbeeld een rss-feed op de zoektermen 'bhic' en 'brabant'. Soort Google Alert voor je site.

    Hopelijk kun je hier iets mee.

    Christian van der Ven
  • Regionaal Archief Tilburg heeft al sinds jaar en dag een forum. Zonder moderatie vooraf overigens. We zijn er absoluut niet actief. Dit forum heeft alleen als doel om bezoekers met elkaar in contact te brengen. We krijgen van elke nieuwe post een bericht met inhoud en zo screenen we of er geen gekke dingen gebeuren. Inhoudelijk zijn er soms bijdragen van medewerkers, maar dat is geen regel en wordt ook niet van ze verwacht.

    Nog steeds vervult het forum een functie simpelweg omdat er nog steeds bezoekers zijn die het gebruiken. We hebben eerlijk gezegd ook geen idee of er inmiddels moderators zijn opgestaan die het forum regelmatig bezoeken en anderen verder helpen. Schandelijk eigenlijk!

    Meest opvallend blijft: jaren na plaatsing van een vraag of verzoek komen er nog reacties op. Vragen (en antwoorden) verjaren blijkbaar niet.

    De manier waarop het BHIC zijn fora gebruikt verdient zonder meer een compliment. Het toont ook aan dat aandacht geven loont. 

    Misschien moeten we (RA Tilburg) op zoek naar een manier om de verschillende klantcontacten slim te combineren zodat de verschillende middelen elkaar versterken. Met de komst van de TilburgWiki zou je vragen kunnen beantwoorden door er een lemma over te laten schrijven. Hmm... Eerst maar eens stap één gaan zetten voordat ik weer in Utopia belandt.

     

    Verwijderde gebruiker
  • @Bob

    Het zou wel mooi zijn als we in onze genealogisch pagina's een directe link naar jouw platform zouden kunnen leggen. Voor vragen, kijken of er al relevant onderzoek is gedaan etc. 

    Ik heb eerlijk gezegd nog niet gekeken of genealogieonline.nl al iets dergelijks biedt. Maar wat mij betreft kan dat een onderwerp van gesprek zijn. Een generieke oplossing waarbij bezoekers van onze genealogiedatabase direct in en op genealogieonline.nl kunnen kijken/posten.

    Of ben ik door het mooie weer met een zonnesteek aan het dromen van een toekomst die niet bestaat?

    Verwijderde gebruiker
  • Naar aanleiding van de "eisen" van Christian heb ik van het weekend eens opgesomd wat het Stamboom Forum voor archieven en verenigingen kan betekenen. Want bijna alles wat Christian noemde biedt het Stamboom Forum! Het ontbrak vooral wat aan mijn "marketing", die veelal gericht is op personen en niet instellingen.

     

    Naast de mogelijkheden van het Stamboom Forum voor archieven en verenigingen, zijn er ook zeker mogelijkheden op het vlak van Genealogie Online. Ook dit kan met de geboden genealogische widgets en genealogische API's. Deze zijn er nu al, en kunnen nu al gebruikt worden, gratis! Is het er nog niet, dan kan ik kijken of ik het kan bouwen.

     

    Archief Leiden heeft bijv. Genealogie Online opgenomen in haar zoekfunctie (rechtsonder, bij Andere websites). Het grappige hiervan is dat ze niet eens mijn API gebruiken...

     

    Het is even nadenken hoe je als archief je gebruiker wilt helpen, daar kan ik (en mijn sites) wellicht een rol in vervullen.

     

    Bob

    Bob Coret
  • @Luud: Het verbinden van klanten met elkaar en met het BHIC is een van onze doelen met het forum (zoals je gisteren in Second Life hebt gehoord). Via het forum kunnen we gebruikers bijvoorbeeld gericht onderdelen van de website laten testen of vragen naar hun mening. Door reacties op verhalen komt weer nieuwe informatie los, en soms leidt die weer tot hele nieuwe verhalen. We sturen ook steeds meer vragen die aan ons worden gericht door naar de community op het forum en daar worden mensen vervolgens meestal sneller geholpen dan wij zouden kunnen. En mensen vinden het leuk! Ze ontmoeten elkaar zo ook en er ontstaan nieuwe initiatieven (de een scant, de ander indiceert). Mooi om te zien.

    @Bob: Die tekst ga ik op m'n gemak eens doorlezen. Dankjewel voor het opstellen ervan! Ik zal eens gaan nadenken over het actiever monitoren/gebruiken van het Stamboom Forum. Het BHIC heeft er wel een account, maar doet er te weinig mee. (De woordenboekwidget hebben wij trouwens al lang in gebruik - prima service voor onze digitale bezoekers en de bewuste pagina wordt ook veel geraadpleegd.)

    Christian van der Ven

Trefwoorden