Gouda bundelt krachten voor het "Geheugen van de Stad"
Het archief van de toekomst zal op een andere manier vorm gegeven gaan worden. De overheid laat steeds...
Sociale media domineren de berichtgeving, vooral online natuurlijk. Het belang en de impact van sociale media verraste (nog steeds) de bestuurders die de brand bij Moerdijk tot hun verantwoordelijkheid rekenen. Dat haalde de krant en opnieuw is beterschap beloofd.
Onderzoek toont voor de zoveelste keer aan dat jongeren in Nederland massaal gebruik maken van sociale media.
2011 is van start gegaan, de plannen zijn gemaakt en wachten op uitvoering. Ik ben benieuwd welke archiefdiensten van plan zijn om dit jaar te starten met social media.
Ik wil wel een voorschot geven. Regionaal Archief Tilburg gaat in 2011 een pilot doen met Facebook. We willen onderzoeken of we met behulp van een Facebookaccount in staat zijn in contact te treden met digitale vrienden. De exacte projectinhoud is nog onderwerp van discussie, maar zo gauw daar meer duidelijkheid over is, zullen we dat hier zeker communiceren.
Wie gaat er nog meer met social media aan de slag?
Reacties
Grappig Luud, wij hebben net vanochtend gediscussieerd over onze, reeds bestaande maar statische, facebookpagina. Ooit geclaimd om misbruik te voorkomen en wat basisinfo op gezet. Nu bleek uit de statistiek van 2010 dat ruim 60 mensen via onze facebookpagina op onze website terecht kwamen! Dat vraagt om meer actie aldaar. Gaan we dus doen, maar we weten nog niet wat en hoe precies.
Hmmm, goed idee om die naam alvast vast te leggen. Je hebt er altijd grappenmakers tussen zitten die denken geestig te zijn. We kunnen in dit geval misschien van elkaar leren dan. Een collega die goed thuis is in Facebook gaat de pilot voor ons doen.
Het FelixArchief is intussen al een tijdje actief op Facebook. Niet alleen om basisinformatie (openingsuren, contactgegevens, enz) te verspreiden maar ook om evenementen publiek te maken, topstukken voor te stellen, een leuke foto te tonen of gewoon om onze dagelijkse werking voor te stellen. De opstart verliep vrij traag maar intussen hebben we toch al 221 virtuele vrienden en zijn de reacties vrijwel altijd positief.
Er is wel gebleken dat een goede interne policy noodzakelijk is. Laat alvast niet iedereen van jullie archief beheerder worden om wildgroei en ongecontroleerd posten van berichten tegen te gaan.
Beste Luud,
Ook wij (Stadsarchief Oss) zijn zoekend en aftastend mbt de social media. We hebben momenteel samen met Museum Jan Cunen een cursus/workshopserie waarbij we de meest voorkomende social media leren kennen; Linkedin, Twitter, Facebook. In de een zie ik veel mogelijkheden, de ander twijfel ik over het zakelijke) gebruik. Ik ken bijvoorbeeld weinig interessante Tweets van archieven. En we hebben een facebookpagina Stadsarchief Oss, maar die wordt nog weinig bezocht en bovendien gebruik ik deze tot nu toe vooral hetzelfde als onze eigen website, om nieuwtjes en foto's op te plaatsen.
Misschien leuk om hier eens een bijeenkomst of een chatsessie aan te wijden?
We hebben die facebookpagina (en trouwens ook een hyves-pagina) geclaimd omdat we met twitter te laat waren: we twitteren daarom noodgedwongen als @zeeuwsarchief1. We kunnen geen contact krijgen met degene die @zeeuwsarchief heeft en omdat hij of zij geen misbruik maakt van het account (er gebeurt helemaal niets) wil twitter het account er niet uitgooien.
Overigens, wij twitteren nieuwtjes, als er een blogpost verschenen is en, als er geen nieuws is, vrijwel dagelijks een foto of feitje uit de collectie. En we gaan in op vragen die we voorbij zien komen, ook als ze niet rechtstreeks aan ons gesteld worden. Dit blijkt voor veel mensen interessant genoeg om ons te volgen, we zitten inmiddels op 350 volgers en er komen er nog dagelijks 1 of 2 bij!
Luud de Brouwer zei:
Hmmm, goed idee om die naam alvast vast te leggen. Je hebt er altijd grappenmakers tussen zitten die denken geestig te zijn. We kunnen in dit geval misschien van elkaar leren dan. Een collega die goed thuis is in Facebook gaat de pilot voor ons doen.
Hallo Luud,
Mijn collega Robert van Vuuren heeft toevallig deze week een Facebookpagina aangemaakt voor het Noord-Hollands Archief (mede naar aanleiding van de cursus 23 archiefdingen). Voorlopig gebruiken we deze pagina vooral om evenementen aan te kondigen. Zelf ben ik een jaar begonnen met twitteren namens het NHA (op dit moment 332 volgers, waaronder opinion leaders als lokale en provinciale bestuurders/politici en journalisten).
@Martine Goed idee om eens bij elkaar te gaan zitten en ervaringen, ideeën en plannen uit te wisselen. Dat werkt meestal heel goed! @Thomas Goede tip: afspraken maken over wie de pagina onderhoudt en wat je gaat posten is inderdaad belangrijk. Leuke ideeën doe je ons aan de hand! @Lineke Door schade en schande worden we wijs! Twitteren jullie met een plan of is het nog experimenteel? @Maarten Facebook is blijkbaar favoriet onder archiefmedewerkers! Hebben jullie een bepaald doel met die pagina? Interessante volgers op Twitter zijn wel belangrijk. Goed dat je op zoek gaat (of kwamen ze uit zichzelf?) naar mensen die van belang kunnen zijn voor je organisatie en die vraagt of ze gaan volgen. Hopelijk lezen ze hun tweets ook :) Hebben jullie een plan voor het Twitteren of is het een probeersel?
Experimenteel wil ik ons twitteren, na ruim anderhalf jaar, toch echt niet meer noemen. Maar een heel gericht plan hebben we ook niet. Het komt erop neer dat we al onze nieuwtjes (tentoonstellingen, wijziging openingstijden enzo) altijd ook twitteren en als er géén nieuws is zoeken we een leuk plaatje of een ander item uit de collectie, meestal met een link naar de actualiteit. Denk dan aan sneeuw, grote branden of iets dat exact zoveel jaar geleden was, een opening ofzo. En soms twitteren we een tv-tip of een tentoonstelling elders in de provincie of nog verder.
We beheren het account met z'n tweeën (gaat soms wel eens fout als we bijna tegelijkertijd dezelfde nieuwtjes willen melden maar dat is geen ramp) en in geval van nood is er nog wel een collega die erbij kan.
@Lineke: Kun jij een indicatie geven van de tijd die jullie met Twitteren en/of andere social media kwijt zijn per dag/week? Want om dit "erbij" te doen is voor onze kleine organisatie erg veel werk ben ik bang. En krijgen jullie ook reacties op jullie tweets, of zoeken jullie twitter af naar berichten die voor jullie relevant zijn en reageren jullie hierop? Ik heb het idee dat de inzet van social media toch vooral zendgericht is. Maar dit is alleen gestoeld op een beetje meekijken, want ik ben nog een twitter-twijfelaar. Lineke van den Bout zei:
Experimenteel wil ik ons twitteren, na ruim anderhalf jaar, toch echt niet meer noemen. Maar een heel gericht plan hebben we ook niet. Het komt erop neer dat we al onze nieuwtjes (tentoonstellingen, wijziging openingstijden enzo) altijd ook twitteren en als er géén nieuws is zoeken we een leuk plaatje of een ander item uit de collectie, meestal met een link naar de actualiteit. Denk dan aan sneeuw, grote branden of iets dat exact zoveel jaar geleden was, een opening ofzo. En soms twitteren we een tv-tip of een tentoonstelling elders in de provincie of nog verder.
We beheren het account met z'n tweeën (gaat soms wel eens fout als we bijna tegelijkertijd dezelfde nieuwtjes willen melden maar dat is geen ramp) en in geval van nood is er nog wel een collega die erbij kan.
Voor het BHIC ben ik wel eens begonnen met een Facebook-pagina, maar echt actief ben ik daar niet. Ik vind het ook een vreselijk onhandig platform, waar je steeds zelf naartoe moet om te zien of iemand nog ergens heeft gereageerd op je berichten.
Met Twitter zijn we actiever, ook omdat zo'n account veel eenvoudiger te beheren is. Vandaar daar voorlopig m'n kaarten maar op gezet.
Leuk om alle ervaringen en ideeën hier te lezen.
Hoi Luud,
We hebben, behalve een groter publieksbereik, geen vastomlijnd doel voor de Facebook-pagina. De start is momenteel nog aftastend - wat kunnen we ermee, slaat het aan, hoeveel tijd gaat het kosten - met name de praktische punten dus. Er lijkt wel interesse te zijn: zonder enige vorm van reclame meldde de eerste gebruiker zich al. Op dit moment is de informatie nog dubbelop met de website, maar wie weet over een tijdje...?
Overigens wel allemaal even lid worden van het NHA-facebook, want bij 25 vrienden blijk je een verkorte URL aan te kunnen vragen ;-) Luud de Brouwer zei:
@Maarten Facebook is blijkbaar favoriet onder archiefmedewerkers! Hebben jullie een bepaald doel met die pagina?
Klopt, wat Robert zegt: als je 25 mensen aan je hebt weten te binden kun je via http://www.facebook.com/username een 'gebruikersnaam' aanvragen. Pas dán ligt je naam echt vast (en zelfs zó vast, dat je hem zelf ook niet meer kunt wijzigen - handig, met al die naamsveranderingen in ons archiefwezen. ;-))
Ik heb zojuist trouwens de groep Archieven en Facebook opgezet, zodat we daar onze ervaringen en ideeën kunnen uitwisselen. Voor Twitter wil ik dat ook nog doen.
@Robert
Tuurlijk ben ik vriendjes geworden!
Dat is overigens ook iets waar we over na moeten denken. Wie willen we eigenlijk bereiken via Facebook? Persoonlijk vind ik "een groter publieksbereik" wel erg ruim gedefiniëerd :) Maar Jaël kan daar beter over vertellen aangezien zij het project gaat leiden.
@Christian
We willen dan ook heel gericht proberen om Facebook in te zetten en dan resultaat meten. Een heleboel vriendjes hebben is leuk, maar voegt uiteindelijk niets toe. Het levert pas wat op als we die vriendjes ook echt bereiken of interesseren voor activiteiten bij ons. En niet alleen "duimpjes omhoog", maar bezoek. Zoiets.
Of het handig is of niet, daar kan ik absoluut niet over oordelen als heel passief Facebook gebruiker. We hebben een paar fanatieke gebruikers in de gelederen en die zien dat misschien wel anders. Ik las van de groep. Goed idee! :)
Beste Luud,
Ik heb echt bedenkingen met Archieven op Facebook.
Dit "sociale " medium vind ik niet geschikt.
1) Er wordt teveel op gechat zonder echte interesse in archiefdiensten.
2) Kans op misbruik en valse informatie is zeer groot.
3) Geen controle over reacties.
Hopelijk ben ik de enige die er zo over denk.
Zelf geen Facebook of Twitter, enz.
Als ik iets wil zeggen, dan mail ik naar de betrokken persoon of instantie.
Groetjes et toi toi
Madeleine Steenstra
@Martine Het hoeft niet zoveel tijd te kosten hoor. Het is moeilijk aan te geven hoeveel tijd ik precies kwijt ben met met het twitteraccount @zeeuwsarchief1 omdat ik het twitter-programma constant aan heb staan. Ik schat dat het me tussen de 5 en de 15 minuten per dag kost. De ene dag is het niet meer dan een nieuwtje dat ik toch al op de website plaats ook op twitter zetten en af en toe eens kijken wat onze volgers zeggen (5 minuten totaal), de andere dag is er geen nieuws en ga ik op zoek naar een plaatje in onze collectie met een link naar de actualiteit of een aardig historisch weetje. Dat kost wat meer tijd, maar meer dan een kwartier besteed ik er zeker niet aan.
Ik volg de timeline zeker niet de hele dag, maar het programma dat ik gebruik (seesmic) attendeert mij als iemand zich op twitter speciaal tot @zeeuwsarchief1 richt. Als iemand dus gericht een vraag stelt of een opmerking maakt kan ik daar snel op reageren. Dat gebeurt trouwens minder vaak dan ik zou willen, op mijn privé twitteraccount is de discussie veel levendiger. Dat is wel een tip: gebruik een programma als seesmic, hootsuite, tweetdeck of één van de vele andere. Je hebt daar een veel beter overzicht van je timeline, reacties en eigen tweets dan op twitter zelf.
Zo af en toe lees ik een eindje tweets terug en dan reageer ik wel als het over de Zeeuwse geschiedenis of archieven gaat, maar ik zal ook het nodige over het hoofd zien. Dat is helemaal niet erg. Als ik reageer wordt dat meestal wel zeer gewaardeerd.
Martine Eerelman zei:
@Lineke: Kun jij een indicatie geven van de tijd die jullie met Twitteren en/of andere social media kwijt zijn per dag/week? Want om dit "erbij" te doen is voor onze kleine organisatie erg veel werk ben ik bang. En krijgen jullie ook reacties op jullie tweets, of zoeken jullie twitter af naar berichten die voor jullie relevant zijn en reageren jullie hierop? Ik heb het idee dat de inzet van social media toch vooral zendgericht is. Maar dit is alleen gestoeld op een beetje meekijken, want ik ben nog een twitter-twijfelaar.
In Denemarken is door het stadsarchief Aalborg een succesvol Facebook project opgestart. Tijdens de 'Summer Seminar' van de Deense archieven in 2010 werd er onder de titel 'Archives digital outreach toward the teen user group on Facebook' verslag van gedaan. Zie ook de slidehare. Onze collega archiefeducator Marlies Mencke van Overijssel was erbij, zij hield daar ook een presentatie. Een studente van de Aalborg Univesiteit startte in opdracht van het Stadsarkiv Aalborg een Facebookpagina op, gericht op jongeren. In de titel van de Facebook pagina stond nadrukkelijk geen 'stadsarchief Aalborg', maar: 'Je kunt je pas echt zeggen dat je een Aalborger bent als je weet dat...' . De studente was dagelijks met de Facebookpagina bezig en zocht antwoorden op vragen op in het archief en hield de discussie gaande. De Facebookpagina werd een groot succes. Als ik me goed herinner zei Marlies tijdens onze eerste bijeenkomst van ArchiefEducatoren in Tilburg dat er een verslag van was of zou komen. Petra weet dat vast ook nog wel. Er is in ieder geval een master thesis van in het Deens.
@Madeleine
Het is dan ook een pilot, dus een onderzoek, of en hoe we Facebook kunnen gebruiken voor een bepaald doel. Gewoon aanwezig zijn omdat het hip is, of omdat er zoveel mensen lid van zijn, dat moet niet de motivatie zijn volgens mij.
Aangezien ik zelf geen fanatiek Facebookgebruiker ben kan ik moeilijk oordelen over zin en onzin van dat sociale netwerk. Aangezien er miljoenen mensen een account hebben zal het toch wel waarde hebben voor die mensen. Maar ik weet wel dat er een heleboel activiteiten zijn die mij niet aansrpeken, maar ik hoef ook niet meer overtuigd te worden om iets bij een archief te gaan doen!
Bedankt voor je reactie in ieder geval.
@Martine
Een terechte opmerking die je maakt. Voor kleine diensten is het erg belastend om overal actief te zijn. Daar kan ik me alles bij voorstellen.
Vandaar dat het goed is dat dit soort discussies plaatsvinden, dan kun je keuzes maken op basis van ervaringen en tips van anderen. Altijd handig.
Wij gebruiken in Tilburg Twitter eigenlijk nauwelijks interactief. Alles wat we doen op ons weblog en bij YouTube komt vanzelf vai de rss-feed op Twitter terecht. Daarnaast Twitteren we heel af en toe vanuit onszelf. Daar hebben we ook nog een slag te maken of een keuze te maken.
Dus als je vragen hebt, nu of een andere keer, schroom niet om ze hier te plaatsen. In deze community is altijd wel iemand die je een goed antwoord kan geven.
@Anneke
Goed dat je dat hier ook inbrengt! Dank je. Ik ben benieuwd naar het verslag dat nog gaat volgen.
Het is grappig om te zien hoeveel er eigenlijk al rond Facebook, al dan niet met een plan erachter, plaatsvindt.
De lijst van Christian verbaasde me eigenlijk ook. Jammer dat er zo weinig over gecommuniceerd is. Hopelijk brengt de groep hier op Archief 2.0 daar verandering in!
Luud, je snapt dat ik mede namens jou het genoemde bestuur er op aan ga spreken ;-)
In Leiden doen we nu nog niets met Facebook, een beetje omdat het er nog niet van gekomen is en een beetje omdat we eerst goed willen bedenken wat we er dan mee gaan doen en willen bereiken.
De social media die we nu al wel gebruiken zijn Twitter, Flickr, YuoTube en Foursquare.
Via Twitter doen we mee aan het fenomeen #fotovrijdag en we hebben zelf nog een nieuwe in het leven geroepen: #krantopwoensdag. Op deze twee acties krijgen we wel positieve reacties. Speciaal voor #fotovrijdag zijn we Flickr gaan gebruiken om zo de foto ook aan mensen met smartphones zonder flash te kunnen tonen. Verder wordt Twitter gebruikt om actueel nieuws te delen met onze volgers (nu 325)
YouTube gebruiken om teasers van films neer te zetten en ook dat begint populair te worden.
Fousquare is de nieuwste toevoeging. We zijn ondertussen een heuse officiële Foursquare venue, inclusief een origineel label op de voordeur en een echte special. Nog te vroeg om te zeggen of dit gaat aanslaan.
Kortom, social media heeft zeker onze aandacht. We zullen hier zeker ook meer mee gaan doen, omdat we het zien als een mooie manier om het archief onder de aandacht te brengen bij een breed publiek en hopelijk op die manier het gebruik van al het moois dat we hebben te bevorderen.
Lijkt me inderdaad leuk om hier eens een middag of zo aan te besteden om eens met elkaar van gedachte te wisselen.
@Christiaan; goed idee om er in ieder geval vast een groep voor te maken!
@Bennie
Daar vertrouw ik volledig op!
@Walther
Een keer overleggen over doelen, of misschien is uitwisselen een beter woord, kan nooit kwaad inderdaad. Het lijkt me goed en nodig als ik de reacties op deze forumpost peil. Enkele archeifdiensten doen wel "wat" met Facebook, en dat is het dan.
We woekeren allemaal met onze tijd, dus tijd voor wat bezinning lijkt me!
L.S.
In de websecurity wereld staat Facebook bekend als een slecht beveiligd medium. Dan kan je dus iets overkomen zoals het Van Gogh museum: Van Gogh Museum hit by Facebook scammers http://winsec.tk/GFhpr
Nou kan dat de beste overkomen dus je moet je je ook weer niet al te veel door laten afschrikken, maar het lijkt me goed om in je plan mee te nemen als mogelijk minpunt.
Twitter, gevoed door een RSS stream en af en toe een handmatige tweet, is volgens mij voorlopig een betere optie. Beide zijn ook leuk te presenteren via de Flipboard app op de iPad. Maar dat is qua bereik nog niet zo belangrijk op korte termijn. Voorlopig dus nog een hoop trial and error.
@Hans
Risico's zijn er altijd, maar je hebt gelijk: we moeten wel op onze hoede zijn. Nou zijn wij niet zo'n interessante partij als het Van Goghmuseum :)
Bedankt voor de tip!