Beleid KVAN 2011-2015 (2): Ethiek
Een tweede activiteit die ik in de discussie wil brengen namens het KVAN bestuur heeft met een andere ...
247-SPA_2009_Guidelines_Developingamentoringprogramme_EN.pdf
Als een van onze doelstellingen heeft het KVAN bestuur geformuleerd:
De KVAN bevordert collegiale uitwisseling en zet zich zo nodig in voor de ondersteuning van collega's.
We willen jullie in dat kader het volgende voorleggen. Beroepsverenigingen van archivarissen in het buitenland hebben goede ervaringen opgedaan met mentorprogramma's. Onze Zweede collega's bijvoorbeeld bieden aan nieuwe vakgenoten de gelegenheid om zich aan een mentor te verbinden. Voor beide partijen is 'mentoring' daar interessant gebleken. De ervaren collega krijgt de kans om eigen ervaringen en kennis te delen, terwijl de pas opgeleide archivaris daarvan kan profiteren en zich bovendien gesteund en gestimuleerd weet.
Het bestuur voelt er voor om, gezien onder andere de goede Zweedse ervaringen, ook binnen onze vereniging een mentorprogramma te starten. Hoe zien jullie dat, hoe zou zo'n programma er uit kunnen zien en welke rol zou je daarbij kunnen spelen.
Nuttige informatie bieden de bijgevoegde Guidelines voor een mentorprogramma van de ICA SPA; voor de Zweedse ervaringen kun je terecht op hun site ("mentorbanken"), óók in het Engels: http://www.arkivsamfundet.se.
Graag jullie reacties!
Reacties
Fred, een goed initiatief en mocht ik een bijdrage kunnen leveren, dan doe ik dat graag. Ik bemerk dat kennisoverdracht aen nieuwe generaties zinvol is en dat die traditie in ons vak door het ander archiefonderwijs min of meer verdwenen is.
Het lijkt mij, als student archiefwetenschappen, in principe een prima idee. Op mijn werk @ het HCLimburg is het idee intern een tijdje terug al voorzichtig geopperd, (maar verder niks mee gebeurt). In onze organisatie vind dit soort kennisoverdracht naar mijn mening wel al informeel en ongestructureerd plaats tijdens de studiezaaldiensten, waar medewerkers van allerlei pluimage en leeftijden met elkaar samenwerken en van elkaar leren.
Het lijkt me een prima idee, maar ik heb ook mijn bedenkingen; omdat mijn toekomstig werk als archiefwetenschapper natuurlijk van een hele andere aard is/zal zijn dan het werk van een old-school archivaris.
@Caroline
Interessant statement. Kun je ook vertellen waar die verschillen zitten?
Ik vind het een goed idee. Kennisoverdracht is heel belangrijk en beide partijen kunnen er van leren. Het statement van Caroline geeft dat ook duidelijk aan: de old school archivaris kan leren van het aanstormend talent. Dat is een goede observatie. Kennis delen moet dan ook van beide kanten komen.
Ik vind het een uitstekend idee waar eens goed over nagedacht dient te worden en waarna ook daadwerkelijk stappen gezet moeten worden. Wat mij betreft kan de KVAN (samen met BRAIN natuurlijk, al is het maar omdat op enigerlei wijze een archiefdienst zo'n mentorproject zal moeten faciliteren) de rol van intermediair op zich nemen. Ook voorlichting is belangrijk.
Concreet stel ik me een webpagina voor waarop ruimte is voor 'gevraagd' en 'aangeboden'. Maar natuurlijk kan een junior ook bij de KVAN informeren naar een geschikte mentor, afhankelijk van wat hij/zij zoekt, of rechtstreeks iemand benaderen. Misschien dat de junior zich in een bepaalde richting wil specialiseren of zo? Maar niemand kent waarmee hij daarover met enige regelmaat van gedachten zou kunnen wisselen? De KVAN zal via haar netwerk vast wat potentiële mentoren kunnen benaderen (zelfs als die niet op de 'aangeboden'-pagina staan).
Het mentorschap zou mijns inziens voornamelijk uit persoonlijke contactmomenten moeten bestaan. Af en toe een gesprek, maar verder ook gewoon email, Skype en wat dies meer zijn. Het is, als je net begint en het 'werkveld' nog niet zo goed kent, fijn om af en toe iets aan een ander te kunnen vragen, te kunnen reflecteren op je vak of loopbaan of wat dan ook. Maar vooral: geïnspireerd raken en mogelijkheden gaan zien. Het initiatief moet natuurlijk bij de junior liggen. Een op te bouwen vertrouwen(sband) tussen de junior en senior is van groot belang.
De KVAN begeleidt het proces vanaf een afstandje, en kan benaderd worden bij 'problemen'. Ook evaluatie is van belang.
Verder lijkt me dat er (half)jaarlijks of zo best een bijeenkomst belegd kan worden voor mentoren en gementorden. Enkele presentaties, maar verder ook weer kennis en ervaringen uitwisselen. Het verrijkt. Een beetje zoals het studenten verrijkt om via de studie eens op andere archiefdiensten een kijkje te kunnen nemen, zeker als hun dagelijkse functie daar niet in voorziet.
En zoals Caroline en Luud al zeggen, kunnen we van elkaar leren, 'junior' en 'senior' (en dat heeft hier niks met leeftijd te maken).
Nou goed, dit even als eerste gedachte van me. Goed initiatief om deze vraag in dit netwerk te posten, Fred! Leuk dat we mee mogen denken.
(En leuk artikel om te lezen trouwens, dat uit Zweden.)
@Luud
Ook al zijn het juist die verschillen die nu in het blok Inleiding Archiefwetenschap aan bod komen, ben ik niet zo goed in rijtjes, dus geef ik liever wat voorbeelden uit de praktijk:
Typerend voor de verschillen is volgens mij de verwarring die ontstaat wanneer ik met de oudere archivarissen over mijn opleiding archiefwetenschappen spreek. Vaak reageren zij daarop met het uit het hoofd opdreunen uit de archiefterminologie en na mijn reactie daarop: Geen tentamen archiefterminologie? Geen paleografie? Geen rechtsgeschiedenis? Geen oorkondeleer?
Een van collega, gespecialiseerd in oorkondeleer, heeft pasgeleden nog een hele interessante rondleiding/uitleg gegeven in de charterkelder. Daar heb ik veel van geleerd en het is idd zonde als haar werk niet wordt voortgezet, maar ik word daar niet voor opgeleid. En dat is een bewuste keuze.
Fred,
Goed initiatief en passend bij een zich vernieuwende beroepsgroep. Naast Yvonne, Luud, Christian en mij heb je al vier mentoren te pakken. Met het vinden van mentoren zal het dus wel loslopen.
Ik ben benieuwd of instellingen zullen toestaan dat een medewerk(st)er een mentor van buiten krijgt. Zijn we af van de angst dat een collega in jouw keuken kan kijken? Dat is wel heel erg old-school. En om het goede voorbeeld te geven: collega's van het Stadsarchief Breda kunnen zich voor het initiatief aanmelden.
Beste,
een faciliterend programma voor studenten en aankomende archivarissen is een zeer goed idee. Wellicht kan onderzocht worden of er vraag is naar begeleiding en in welke vorm deze begeleiding dan zou moeten worden gegeven.
Een voorbeeld van een mentorprogramma in de culturele sector: http://www.cultuur-ondernemen.nl/kunstenaars/begeleiding/-/asset_publisher/3SoW/content/mentoring?redirect=http%3A%2F%2Fwww.cultuur-ondernemen.nl%2Fkunstenaars%2Fbegeleiding%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_3SoW%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2
SNAAI is de sectie die de belangen behartigd van de aankomende archivarissen en kan een rol spelen in dit initiatief.
Als potentieel mentor:
Hoewel ik op dit moment niet in een archiefdienst werk, heb ik daar aardig wat ervaring mee. Het delen/overdragen van kennis heeft bij mij altijd hoog in het vaandel gestaan (en nog steeds) en ik heb met name in mijn jaren bij Het Markiezenhof / archiefdienst Bergen op Zoom e.o. een informele mentorrol vervuld. Nog steeds volg ik de ontwikkelingen in het vak. Het lijkt me bijzonder leuk om een mentorrol op te pakken.
Los van het begeleiden van aankomende archivarissen, zie ik ook een rol voor mentoring van zij-instromers. Medewerkers, vaak met werkervaring in een aanpalend vakgebied, die met een niet-archiefopleiding instromen en die je door persoonlijke begeleiding snel met de werkwijze en theorie van het vak bekend kan maken. Daar zit ook een spannende dynamiek omdat bijvoorbeeld een bibliothecaris of documentalist net iets anders tegen 'onze vraagstukken' aan kijkt. Levert nieuwe inzichten en pittige discussie op.
Vanuit studentperspectief: Toen ik in de periode 1999 - 2004 de archiefopleiding deed, werkte ik al vrij snel in een archiefdienst. Van de [respect] 'oude rotten in het vak' heb ik ongelooflijk veel geleerd dat niet in de opleiding aan de orde kwam. Een programma dient naar mijn mening minimaal het volgende te bieden:
ruimte voor antwoorden op vragen / discussies over inhoud (kennis-/visieontwikkeling)
aanreiken van leesvoer / kennisbronnen in alle vormen (kennis-/visieontwikkeling)
introductie van de mentee bij vakgenoten / doorverwijzing naar archiefdiensten bv. bij specifieke vraagstukken (netwerk)
helder contract: o.a. afspraken over periodiek contact, wederzijdse verwachtingen en verplichtingen, duur van de mentoring
Mogelijk ook hulp bij vakvaardigheden afhankelijk van het specialisme van de mentor (genealogie / paleografie / EAD - inventarisseren etc)
Gezien de lichting senior-archivarissen die de komende jaren het vak gaat verlaten, lijkt het me een goede zaak de schat aan ervaring zo breed mogelijk over te dragen. Daarnaast denk ik dat het goed is voor de cohesie in de beroepsgroep.
Beste Allemaal,
Ik heb het geluk dat ik, net gestart als archiefinspecteur, een soort van mentor heb, het is nooit zo iotgesproken. Het is op gelijkwaardige basis. Mijn collega inspecteur die over (hopelijk lange tijd) met pensioen gaat is nu continu kennis aan het overdragen en mij uitgebreid aan het inwerken op de functie. Mijn vacature is ook met dit idee opengesteld.
Ik ben afkomstig uit de DIV, maar ben daarnaast ook al (geruime tijd) bezig met mijn scriptie voor Archiefwetenschap. Maar ik leer nu heel veel van de gang van zaken bij het Westfries Archief en de inspectie en zie het ook als een luxe positie waar ik mij in bevind. Dit gun ik anderen ook.
Toch denk ik dat naast interne begeleiding (zoals ik die nu heb) externe begeleiding voor startende medewerkers in de archiefwereld (die niet altijd archivistiek A of B hebben gevolgd) een goede aanvulling is, ook voor mij persoonlijk. Juist die blik van buiten kan beide verrijken. Instellingen moeten niet bang zijn om bij elkaar in de keuken te kijken en ik denk ook dat die angst ongegrond is. Ik merk (in vergelijking met DIV) dat er tussen archieven en inspecties heel gemakkelijk kennis wordt uitgewisseld en dat is iets wat we moesten koesteren, maar met een mentorplan wordt het versterkt.
Naast de mentoren die zich hebben opgegeven, wil ik mij hierbij dus ook graag aanbieden als 'mentorleerling' en hopelijk over een paar jaar mentor worden. Want ik ben nog wel op zoek naar een 'onafhankelijke' blik op mijn werkzaamheden en tips en kritiek zijn altijd welkom. Een marktplaats gefaciliteerd door de KVAN en op Archief 2.0 geplaatst heeft daarbij mijn voorkeur. Mijn advertentie zou er als volgt uit kunnen zien:
Vrolijke, tikkeltje eigenwijs, enthousiaste net gestarte archiefinspecteur zkm ervaren inspecteur die bereid is regelmatig feedback te leveren op onder meer projectmatig werken, inspectiemethoden, vervanging en omgang met DIV-ers. Meelezen met scriptie is ook zeer welkom. Leeftijd is geen probleem ;)
Misschien is het ook een idee om mensen die aan de slag willen gaan in de archiefwereld bij voorbaat al te koppelen aan een mentor zodat de introductie makkelijker verloopt (persoonlijk had ik daar tijdens mijn opleiding, toen ik nog niet werkzaam was, veel aan kunnen hebben)
Annemieke
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie enthousiaste reacties tot nu toe.
Met name de opmerkingen over hoe het programma er ongeveer uit zou moeten zien, zijn waardevol.
Ik heb ook nog een vraag:
Moet volgens jullie deelname aan het mentorprogramma (hetzij als mentor, hetzij als mentee) gekoppeld zijn aan het lidmaatschap van de KVAN?
@Bernadine: uiteraard zal SNAAI bij de uitwerking betrokken worden.
Beste iedereen,
Het mentorschap dat ik voor ogen had en binnen het HCL besproken is, zou gaan tussen bijna gepensioneerde vakmensen en studenten of net afgestudeerden. Het probleem is echter dat die mensen geen behoefte hebben een mentorschap waar we allebei iets van leren. Niemand van de organisatie waar ik werk is bijvoorbeeld lid van dit platform.
Met mijn opmerking over de verschillen tussen die werkwelden wil ik dus eigenlijk vooral mijn voorkeur uitspreken voor een mentor, die iets meer actief in het werkveld staat. Zoals Annemieke dat beschrijft. Maar Annemieke beschrijft tegenlijkertijd dat dit bij haar al het geval is. En zo heb ik ook genoeg contacten binnen mijn werk en opleiding waar ik tercht kan voor vragen.
De meerwaarde voor mij zou ook zijn dat ik met iemand van buiten mijn eigen kring in aanmerking zou komen. In de vorm van een soort netwerktool.
Ik denk dat een begeleider van buiten de organisatie dus mijn voorkeur zou hebben. Het zal noodzakelijk zijn om een instelling toestemming te vragen, maar ik vind niet dat ze zonder goed fatsoen nee kunnen zeggen. Het is een investering in de beroepsgroep en dus ook in hun eigen instelling.
Mijn vraag blijft echter of dit officieel via een mentorprogramma geregeld moet worden ofdat ik in plaats van alleen mee te lezen op dit forum, wat meer actief moet zijn en zo zelf mensen leer 'kennen' en ze iets zou kunnen vragen.
@Annemieke, ik vind je advertentie top. Ik denk sowieso dat persoonlijkheid van iemand mee zou moeten spelen bij een koppeling.
@Ingmar: Lidmaatschap van de KVAN lijkt me geen vereiste (of iemand moet een doorslaggevend goede reden daarvoor kunnen bedenken). Je hoeft ook geen lid te zijn om in het Archievenblad te schrijven of naar de KVAN-dagen te gaan.
Concreet voorbeeld: Luud is geen lid van de KVAN (toch, Luud?), maar als junior mag je in je handen knijpen als je hem als mentor zou krijgen.
Leuk trouwens, al die reacties - vanavond lekker doorlezen.
Ik vind dat het niet zo zou moeten zijn, maar als de KVAN het organiseert; het als voorwaarde stelt; en ik mee wil doen; dan word ik lid.
Belangrijk is dat niet alleen KVAN-leden worden uitgenodigd en dat er geprobeerd moet worden om ook 'anderen' te bereiken.
Ingmar Koch zei:
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie enthousiaste reacties tot nu toe.
Met name de opmerkingen over hoe het programma er ongeveer uit zou moeten zien, zijn waardevol.
Ik heb ook nog een vraag:
Moet volgens jullie deelname aan het mentorprogramma (hetzij als mentor, hetzij als mentee) gekoppeld zijn aan het lidmaatschap van de KVAN?
@Bernadine: uiteraard zal SNAAI bij de uitwerking betrokken worden.
@ Caroline, helemaal met je eens dat een begeleider van buiten de organisatie de voorkeur heeft. Ik ken ook genoeg mensen die ik dingen direct kan vragen. Maar juist een vast persoon, die ook kan dienen als netwerktool, weet wat er in je omgeving speelt en geeft een breder antwoord op een losse vraag. Ik denk dat het eenvoudig op te zetten is. WE openen een nieuwe groep archief 2.0 waar vraag en aanbod geregeld kan worden. Als er vanuit de KVAN een operator / procesbegeleider op komt om mensen te matchen zie ik dat alleen maar als een voordeel.
Ik denk dat dit juist ook open moet staan voor mensen die niet lid zijn van de KVAN, maar daar dan op termijn wel de voordelen van gaan zien en alsnog lid worden.
Het leuke van mijn interne 'mentor' is wel dat ook al is het pensioen naderend, hij open staat om nieuwe dingen op te pakken en daar ook van te leren. Zo zijn we beide bijna klaar met 23 archiefdingen, waar ik hem weer dingen kon laten zien. Daar heb ik dus ook mazzel mee. @Caroline, misschien kunnenn jullie dan starten met 23 archiefdingen, na een rustige start bij ons, is het nu echt aan het leven en langzaam aan komen we ook op fora, twitter en dergelijken. Mensen die eerst sceptisch waren, ook de ouderen (... hoop dat ik nu geen ruzie krijg met mijn collega's) zijn nu enthousiaster over 2.0 zaken en leergierig.
Interessante ontwikkelingen!
Als ik het verhaal over de Zweedse mentorbank lees (http://www.arkivsamfundet.se/docs/198.pdf), zie ik dat het niet per definitie gericht is op de 'eigen' organisatie. Dat lijkt me ook terecht.
Kennisoverdracht (kennismanagement, zo u wil) binnen een archiefdienst is de zorg van die archiefdienst zelf. Het lijkt me niet een taak van de KVAN om dat te faciliteren, zeker niet bij grotere archiefdiensten. Het Zweedse verhaal begint dan ook met zich te richten op die nieuw opgeleide professionals in kleine organisaties of eenpitter-functies. Mentoren kunnen weer wèl heel goed bij de grotere archiefdiensten geworven worden.
Als ik het Zweedse model goed gelezen heb, zit er niet alleen een vakinhoudelijke kennisoverdracht in, maar ook elementen van coaching. En begrijp ik het nu goed dat er niet alleen één-op-één gewerkt wordt, maar ook in groepjes? Dat heeft weer iets weg van peer review.
Kortom, een interessante combinatie van mentorschap, coaching en peer review. Misschien moeten we een keuze maken om mee te beginnen. Anders wordt het te omslachtig en ben ik bang dat het verzand. Zelf vermoed ik dat er de meeste vraag is naar een vakinhoudelijke coaching, maar dat is slechts mijn mening. Lijkt me een mooi afstudeeronderzoek om de werkelijke vraag boven water te krijgen.
Als relatieve beginnner in het vakgebied DIV en deeltijdstudent Archivistiek, lijkt het mij heel leuk en nuttig om een mentor te hebben.
Wat mij in de reacties wel opvalt, is, dat er steeds gesproken wordt over archiefdiensten. Ook voor DIV-ers is het goed om aan dit initiatief mee te kunnen doen. Juist omdat er vanuit de DIV vaak behoefte is aan kennis en advies.
Ik ben benieuwd wat degenen die zich als mentor hebben opgeworpen hiervan vinden.
Beste Fred, beste iedereen,
Wat een enorme hoeveelheid reacties heeft dit al opgeroepen. Met het gevaar anderen te gaan herhalen, wil ik toch graag met jullie delen dat het me een fijn idee lijkt. Hoewel ik inmiddels een flink aantal jaren aan het werk ben en een jaar geleden mijn master arschiefwetenschap afrondde, heb ik best vragen die ik eens met iemand anders zou willen delen. Goede afspraken over wederzijdse verplichtingen en verwachtingen tussen de coach en de coachee natuurlijk wel een vereiste als basis voor de vertrouwensband en nodig om het voor beiden zo constructief mogelijk te maken.
Over de koppeling aan de KVAN heb ik niet zo’n mening, behalve dat áls het coachingstraject tot doel heeft de beroepsgroep te versterken me het niet zo’n raar idee lijkt dat het ook aan de KVAN gekoppeld is. Wat zou de reden zijn om het lidmaatschap van de KVAN niet verplicht te maken? Zou het een (te grote) drempel kunnen opwerpen?
Hartelijke groeten, Petra
Dank voor de reacties tot nu toe. Hoewel vooral collega's bij archiefdiensten aan het woord zijn geweest, wil dat niet zeggen, dat records managers (de DIVsector) niet welkom is, integendeel. De KVAN ziet zich immers als beroepsvereniging voor archivarissen èn records managers.
Wat de combinatie lidmaatschap-deelname aan het programma betreft: Als het mentorprogramma vanuit onze vereniging wordt opgezet, en zo is het wèl bedoeld, dan willen we dat ook sterk benadrukken. Ik stel me voor dat lidmaatschap voor deelname geen voorwaarde is, maar dat àls je deelneemt, je vervolgens ook graag lid wordt van een vereniging die een dergelijk initiatief neemt!
Hoi Fred,
echt een supergoed idee! Ik heb het altijd heel fijn gevonden om in een archiefdienst te werken waar ik naast de theorie ook de dagelijkse praktijk te zien kreeg. Bovendien had ik weer collega's die ook de opleiding hadden afgerond en dus wisten met welke problemen ik te maken had. Bovendien lazen zij weer mee met mijn werkstukken en scriptie. Volgens mij zou een mentorprogramma ook een combinatie moeten zijn van eens proeven aan de dagelijkse praktijk en de theorie. Aangezien ook een aantal jaar als DIV-er heb gewerkt, biedt ik me ook zeker aan als mentor.
Beste Fred,
Goed idee. Hoewel je je mentor bij voorkeur van tijd tot tijd in de ogen moet kijken is begeleiding op afstand m.b.v. sociale media ook een optie. Ik denk dan met name aan collega's in ontwikkelingslanden. Wellicht via ICA een internationale 'mentorbank' openen?
Rene Spork
Het idee spreekt me aan, want kennis delen is kracht. Daar dien je echter wel een bepaalde houding voor te hebben. Niet iedereen is namelijk geneigd kennis te delen. Vooral mensen die (vlak) voor hun pensioen zitten lijken nog iets achter de hand te willen houden.
Maar, goed, laten we het positief benaderen. Ik denk dat we het idee verder zouden moeten uitbouwen tot een "specialistenbank". Iedereen heeft denk ik wel éen of meerdere specialisaties, diplomatiek, database, website, paleografie, etc.. ongeacht leeftijd en ervaring. Voor mij is dus de "old-school" niet persé de mentor, maar kan een pas afgestudeerde "informatiemanager" ook als mentor optreden op het gebied van bijvoorbeeld digitaal informatiebeheer.
Ergo
1. Zo breed mogelijk (gezamenlijk) uitzoeken welke specialisaties zich in ons vak voordoen,
2. Mensen mobiliseren zich als mentor voor één bepaalde specialisatie beschikbaar te stellen
3. Uitwisseling faciliteren, zowel digitaal als analoog
4. Verslaglegging (blogging) van alle interessante wetenswaardigheden aan gehele deelnemersveld
Dan denk ik dat we geen kennis onbenut moeten laten. Er zijn (worden) ook archivarissen al of niet tijdelijk zonder job én er zijn mensen die (tijdelijk) een andere broodwinning hebben moeten zoeken, en er zijn archivarissen met pensioen, die graag hun kennis willen delen en nieuwe willen opdoen.
Blijft natuurlijk ook nog de vraag wie dit gaat coördineren?
Een interessant idee. Ik heb wel wat bedenkingen tegen de een-op-een relatie. Het kan zijn dat een old-school invalshoek gaat domineren bij de mentor, zoals al eerder genoemd werd. Een forum is misschien wat vrijblijvender, maar wel bruikbaarder, ook voor oude rotten die met nieuwe ontwikkelingen geconfronteerd worden. Als ik naar mezelf kijk: ik weet veel van sommige aspecten (zou dus mentor kunnen zijn), maar voel me soms een beginner in andere (en zou eerder mentee willen zijn).
Nav het antwoord van Fred van Kan: Ik werk zelf in een dubbelfunctie: archiefselectie en digitalisering van documenten en processen
Beste collegae,
inhoudelijk heb ik niets aan de discussie toe te voegen. Ik ben eveneens van mening dat, met KVAN en BRAIN als intermediair, een mentorprogramma kennisoverdracht bevordert en cohesie binnen de beroepsgroep stimuleert.
Concreet onder andere: vragen beantwoording aangaande werksituaties, inhoudelijke discussies over vakliteratuur en ontwikkelingen in ons vak. Uiteraard moet het mogelijk zijn dat senior en junior bij een andere archiefdienst werken, want zo leren de archiefdiensten ook van elkaar.
Contactmomenten: zowel digitaal als fysiek contact.
Dus bij deze meldt zich weer een mentor aan!
Fijn, dat we mee mogen denken, Fred!
Vriendelijke groeten, Theo Vermeer (Gemeentearchief Rotterdam)
Nee, voor mij niet. Zo min mogelijk beperkingen opleggen in dat opzicht. Ik zou als mentor een mentee wel adviseren lid te worden! Ingmar Koch zei:
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie enthousiaste reacties tot nu toe.
Met name de opmerkingen over hoe het programma er ongeveer uit zou moeten zien, zijn waardevol.
Ik heb ook nog een vraag:
Moet volgens jullie deelname aan het mentorprogramma (hetzij als mentor, hetzij als mentee) gekoppeld zijn aan het lidmaatschap van de KVAN?
@Bernadine: uiteraard zal SNAAI bij de uitwerking betrokken worden.
Helemaal gelijk. En wat mij betreft is kruisbestuiving tussen archivaris - DIVver (om maar twee klassieke termen te gebruiken) ook een invalshoek voor mentorschap. Zelf heb ik net min of meer die overstap gemaakt, gecombineerd met een overstap naar het bedrijfsleven, en dat biedt een hele nieuwe dimensie aan mijn kennis en zicht op de uitdagingen waarvoor we met ons allen staan.
Zolang er een lerend en kruisbestuivend effect is op het brede vakgebied, beantwoord ook dit voorstel volgens mij aan het voorstel van de KVAN. Elske de Bruin zei:
Als relatieve beginnner in het vakgebied DIV en deeltijdstudent Archivistiek, lijkt het mij heel leuk en nuttig om een mentor te hebben.
Wat mij in de reacties wel opvalt, is, dat er steeds gesproken wordt over archiefdiensten. Ook voor DIV-ers is het goed om aan dit initiatief mee te kunnen doen. Juist omdat er vanuit de DIV vaak behoefte is aan kennis en advies.
Ik ben benieuwd wat degenen die zich als mentor hebben opgeworpen hiervan vinden.
Beste collegae,
juist vanwege m.i. de veranderende positie van de archivaris binnen het zg. recordkeeping regime (zie mijn artikel in 't Archievenblad van maart 2011) juich ik dit toe. DIV'ers mogen er van mij actief bij worden betrokken; lerend effect voor allebei.
Groeten,
@Christian
Je maakt me aan het blozen! @Hans Donck
Heel goede reactie. Ik zie mezelf ook als mentee in sommige aspecten van ons vak. Op andere vlakken kan ik misschien ook als mentor optreden. Als het mag van Fred tenminste :). Het gaat uiteindelijk om kennisuitwisseling en kennisdeling. Angst voor old-school dominantie zie ik niet zo. Ik neem toch aan dat je als mentee je mentor mag uitzoeken en er geen toewijzingsbeleid gaat ontstaan. Bovendien denk ik dat de old-school aandacht in de eigen organisatie ruim voldoende aanwezig is en je juist op zoek bent naar een andere mening of werkwijze. Ik neem de waarschuwing van Chido ook serieus: niet te lang blijven praten over hoe het nu precies moet en wat wel en niet en of we het mogelijk internationaal moeten gaan uitzetten zoals René (terecht) voorstelt. Ervaring opdoen uit de praktijk (gratis les voor iedereen!) is een betere garantie voor succes op termijn dan het vooraf dichttimmeren van een plan met commissie en lintjesknipmoment. Caroline's suggestie is ook goed: kijk hier op dit platfrom rond en reageer, doe mee, denk mee en ook zo kom je nieuwe dingen te weten. Er zijn vast ook vragen die je hier kunt stellen. Er is altijd een mogelijkheid om ergens aan de koffie te gaan zitten en ftf verder praten. Deze community is een prima plaats om de eerste contacten op te doen.
In deze discussie zijn al genoeg (nieuwe) namen voorbij gekomen om mee te praten over hoe het er uit zou moeten zien. Dus KVAN, grijp het momentum en kom in actie!
@Luud Je snapt waarschijnlijk wel dat we daar natuurlijk eerst even over moeten vergaderen ;-)
@Ingmar
Misschien verrassend, maar dat snap ik!
Maar dan kan er vrijdag toch een plan liggen? :)
Vrijdag? Dat zou kunnen, alleen... we hebben aan de KVAN-leden toegezegd dat iedereen zijn zegje mag doen en niet iedereen doet dat via 2.0. We vragen ook via het Archievenblad reacties en nemen die mee in het plan dat in juni gepresenteerd wordt. Maar gezien de ruime steun verwacht ik dat we tijdens de KVAN-dagen een concreet mentorprogramma kunnen presenteren! Luud de Brouwer zei:
@Ingmar
Misschien verrassend, maar dat snap ik!
Maar dan kan er vrijdag toch een plan liggen? :)
Dag Fred,
in dat te presenteren plan kun je ook opnemen dat er een netwerk kan ontstaan van mentoren en gementorden. Een gementorde kan ook behoefte hebben aan een mentor, maar dan een mentor die hij op zijn niveau en vanuit zijn uitgangspositie nodig heeft. Het is voor ieder nuttig om een spiegel voorgehouden te krijgen en een gesprekspartner te hebben, daar weet ik uit eigen ervaring van.
Groeten, Theo
PS: wordt een concept-plan aan ons voorgelegd via Archief 2.0 en/of Archievenblad? Of is de volgende stap, na het verzamelen van reacties, het presenteren van het plan in juni?
Ik wil overigens best meewerken aan het opstellen van het (concept)-plan, als daar behoefte aan is bij het bestuur.
Fred van Kan zei:
Vrijdag? Dat zou kunnen, alleen... we hebben aan de KVAN-leden toegezegd dat iedereen zijn zegje mag doen en niet iedereen doet dat via 2.0. We vragen ook via het Archievenblad reacties en nemen die mee in het plan dat in juni gepresenteerd wordt. Maar gezien de ruime steun verwacht ik dat we tijdens de KVAN-dagen een concreet mentorprogramma kunnen presenteren! Luud de Brouwer zei:
@Ingmar
Misschien verrassend, maar dat snap ik!
Maar dan kan er vrijdag toch een plan liggen? :)
Uit sommige reacties blijkt al, dat het idee van een mentoraat oid niet alleen voor beginnende archivarissen nuttig zou kunnen zijn. Er verandert zoveel in ons werkveld, dat ook de doorgewinterde vakgenoten in sommige opzichten als beginners gelden. Intervisie tussen collega's van verschillende instellingen kan een goede bijdrage leveren aan professionele ontwikkeling van de individuele vakgenoten, maar ook aan kennisspreiding en -deling, en daarmee aan het versterken van (het gevoel van) samenhang in de branche. Omwille van de stevigheid van de branche en in het kader van een leven lang leren (ook met een schuin oog naar de naderende certificering van ons beroep) zou ik daarom pleiten voor intervisie naast mentoraat.
Ik sluit me hierbij volledig aan!
De opzet van een plan kan heel goed hier worden neergelegd. Dank trouwens voor je aanbod! T.H. Vermeer zei:
Dag Fred,
[.....]
PS: wordt een concept-plan aan ons voorgelegd via Archief 2.0 en/of Archievenblad? Of is de volgende stap, na het verzamelen van reacties, het presenteren van het plan in juni?
Ik wil overigens best meewerken aan het opstellen van het (concept)-plan, als daar behoefte aan is bij het bestuur.
Prima idee een mentorprogramma. Zelf heb ik ooit een keer meegedaan met iets soortgelijks in de culturele sector. zie http://www.coachingindecultuur.nl/individuele-ontwikkeling/mentoring/
kennis zou ik in dit verband breed opvatten, dus niet alleen vakinhoudelijke kennis.
Prima initiatief! Je voorkomt er mee dat qua leeftijd oudere archivarissen tijdens hun werk inslapen en je laat beginnende archivarissen profiteren van de kennis en ervaring van ouderen! Los van de leeftijd: het blijft altijd prettig als je kunt sparren met een vakgenoot. We hebben allemaal onze sterke en zwakkere punten en kunnen dus nog altijd van elkaar leren. Wat mij betreft hoeft mentorschap dus niet beperkt te blijven tot een relatie tussen beginnende en gevorderde archivaris. In de praktijk heb ikzelf bijvoorbeeld veel geleerd van mijn contacten met bedrijfsarchivarissen en mensen uit het DIV-veld.
Beste allemaal,
vanuit het KVAN bestuur ga ik de komende maanden het mentorprogramma 'handen en voeten' geven. Dank alvast voor al jullie zinnige opmerkingen. Dat levert al een mooie basis. Misschien dat ik jullie individueel nog benader (om mentor te worden), maar ik zal zeker nog wat vragen en ideeen in deze discussie neerleggen. Ik hoop dan op net zulke mooie respons!
@Erika: Ben benieuwd, Erika! Spannend!
Vervolgvragen kun je in deze zelfde draad posten, maar je mag ook een nieuwe aanmaken hoor. Net wat je denkt dat handig is.
@Christian dank voor de tip! Ik zal kijken wat handig is (eerst maar eens informatie verzamelen en een plannetje maken)
En input blijft welkom!
Hoi Erika,
ja, gooi je plan straks maar in de groep. Ik denk graag met je mee.
Groeten, Theo
Ik vind het een goed idee. Ik zou graag een mentor hebben. Zeker met het oog op specialisatie kan ik me voorstellen dat mentoring een meerwaarde heeft.
Op maandag 11 juni zal tijdens de tweede sessie het Mentorprogramma besproken worden.
Tijdens de sessie gaan we eerst terug naar het begin en wordt de aanleiding voor het ontwikkelen van het programma besproken. Daarna maken we een uitstapje naar het aanbod van mentoren in andere landen en vakgebieden.
SNAAI heeft de taak op zich genomen om het mentorprogramma vorm te geven. Het programma wordt tijdens de sessie gepresenteerd.
SNAAI gaat tijdens de sessie gelijk van start met het programma. Mentoren en mentees kunnen zich direct inschrijven en presenteren. Ervaren archivarissen die actief deel willen nemen aan het programma als mentor kunnen tijdens de sessie een korte pitch houden. Wat heb jij als ervaren archivaris te bieden en wat vraag jij van de mentee?
[aanmelden via mentorprogramma@kvan.nl. Je krijgt alle informatie over het mentorprogramma ruim voor de KVANdagen toegestuurd. Een pitch duurt maximaal 2 minuten.]
@Bernadine: Goed initiatief! Ik ben alvast geïnteresseerd om eventueel 'mentor' te worden, maar wil daar graag eerst meer informatie over hebben. Dus ja, doe mij maar zo'n informatiepakketje. :-)
@Bernadine
Ik wil ook wel een informatiepakketje en ik kom ook naar de presentatie kijken en vooral luisteren :)
Doe mij ook maar een informatiepakket, want ik ben ook geinteresseerd om eventueel 'mentor' te worden.
Theo