TMLO-inrichting van een bouwvergunningenarchief
Beste collega’s, Bij de gemeente Den Haag zijn we bezig met een project om het bouwvergunningenarchie...
Afgelopen najaar ben ik gevraagd om aanjager te worden van het kennisplatform informatiehuishouding overheden. Een mooie rol waar ik erg enthousiast over ben, maar waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken. Vandaar deze oproep.
Wat moet er gebeuren?
Concreet heb ik hulp nodig bij een drietal zaken:
- Trekken van werkgroepen rondom nader te bepalen inhoudelijke thema's (en dus ook meedenken over wat deze thema's zouden moeten zijn);
- Helpen organiseren van twee landelijke kennisbijeenkomsten in 2019;
- Stimuleren van discussie en kennisdeling door schrijven van blogs over actuele thema's.
Ik wil hiervoor een kernteam opzetten met een aantal enthousiaste KIA-leden, zodat we samen het kennisdelen verder stimuleren. Een eerste activiteit is met elkaar een werkplan voor 2019 opstellen.
Wat is de focus van dit platform?
Het KIA-platform is ontstaan vanuit de wereld van de archiefinstellingen. Het subplatform Informatiehuishouding Overheden richt zich juist niet op die archiefinstellingen, maar op de zorgdragers. Het is dus primair bedoeld voor medewerkers in het werkveld van informatiebeheer, DIV, recordmanagement of om het even welke andere aanduiding je hiervoor wil hanteren.
Eén van de voornaamste uitdagingen in dit werkveld is het inrichten van informatiebeheer cq. archivering by design. Veel overheidsorganisaties zijn hiermee aan het experimenteren. Tijdens de KIA-kennistournee is gebleken dat er veel behoefte is om kennis uit te wisselen rondom dit onderwerp, dus ik zie dit onderwerp als een belangrijk speerpunt. Dit platform is bedoeld om die kennisuitwisseling te faciliteren.
In de kennis en -innovatieagenda 2018/2019 zijn daarnaast nog de volgende onderwerpen aan dit platform toebedeeld:
- Omgevingswet en ketenarchivering (hier is al een werkgroep mee aan de slag gegaan, zie hier de stukken);
- Doorontwikkeling DUTO;
- Databasearchivering;
- Digitale vernietiging.
Potentiële nieuwe speerpunten zijn:
- Toegankelijkheid algoritmes;
- Wet Open Overheid.
Nieuwe technologieën en nieuwe verschijningsvormen van informatie brengen nieuwe vraagstukken en behoefte aan nieuwe methodieken en instrumenten met zich mee. Veranderingen in de samenleving vragen om een andere manier van kijken. Ontwikkelingen gaan razendsnel. Er is geen eindpunt, verandering is de enige constante. Daarom is het belangrijk om elkaar op te zoeken en samen te werken aan die vraagstukken en de instrumenten die daarbij horen. Velen weten meer dan één.
Het idee is daarom dat werkgroepen op landelijk niveau aan oplossingen/instrumenten gaan werken die lokaal kunnen worden toegepast. Dat kan door nieuwe werkgroepen te initiëren, maar het zou ook mooi zijn als bestaande samenwerkingsverbanden die vanuit een andere context zijn gestart het KIA-platform zouden gaan gebruiken om hun kennis hier te delen.
Oproep
Mijn vragen aan jullie zijn:
- Zou je het leuk vinden om in een of andere rol een bijdrage te leveren in het kernteam of wil je meer weten? Laat dan hier een berichtje achter of neem per e-mail (r.ouwerkerk2@amsterdam.nl) of telefonisch (06 1095 9006) contact met me op;
- Wat zou volgens jou het belangrijkste speerpunt moeten zijn waar het Kennisplatform Informatiehuishouding Overheden zich in 2019 op moet richten? Als je daar een idee over hebt, reageer dan even op deze post.
Tot slot: even voorstellen
Laat ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om mezelf hier voor te stellen. Ik ben Rens Ouwerkerk en naast aanjager voor dit platform werk ik als Senior Adviseur Informatiebeheer bij de Gemeente Amsterdam (een organisatie van ca. 16.000 medewerkers) in een team van ongeveer twintig Adviseurs Informatiebeheer. Ons team houdt zich voornamelijk bezig met het inrichten van informatiebeheer bij de aanschaf van nieuwe applicaties of inrichten van nieuwe processen, het ontwikkelen en implementeren van innovatieve manieren om de duurzame toegankelijkheid van informatie te verbeteren en het intern professionaliseren van onze vakgroep. Daarnaast werken we nauw samen met het Stadsarchief Amsterdam, dat in onze organisatie verantwoordelijk is voor beleid en toezicht op het gebied van informatiebeheer.
Reacties
hoi rens ik zou wel graag een bijdrage kunnen/willen leveren voor het platform.
ik ben zelf al kennis aan het verwerven geweest voor open overheid.
intern bij de RDW speelt digitale vernietiging ook al een rol + de doorontwikkeling van DUTO https://wiki.nationaalarchief.nl/pagina/DUTO:Wiki)
zelf ook heel even aan het einde bij aangesloten.
dat gezegd hebbende ben ik al wel gecommiteerd aan een aantal andere zaken intern.
wanneer en waar is de planning (deadline) voor het eerste werkplan?
Leuk dat je mee wil helpen, Joe!
Ik heb nog geen concrete planning of deadline, mijn idee is om eind januari of begin februari een dagdeel te organiseren om met een groepje het werkplan te maken. Hopelijk reageren er de komende dagen nog wat mensen, dat wacht ik nog even af tot eind volgende week. Daarna neem ik met de enthousiastelingen contact op om een sessie in te plannen.