Digitale leskist Burgerlijke Stand

  • okt 2010
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 14
  • 69
Verwijderde gebruiker
Educatie en Presentatie
  • Anneke van Waarden-Koets

Besten, zojuist had ik hier Joris den Ouden op bezoek. Al eerder was hij bij me geweest om te praten over zijn aanbod van digitale leskisten. Zijn bedrijf heet De Roode Kikker en het product heet EduSuite. Het zit in Eindhoven en ontwikkelt digitale content voor scholen en culturele instellingen. Het begint net, dus hij was op zoek naar instellingen die mee wilden doen in een pilot. Daarop heb ik ja gezegd en het onderwerp Burgerlijke Stand aangevoerd. Vooralsnog gaat hij dat met ons ontwikkelen. Voor hem om te zien wat voor plannen we hebben en om te zien hoe het werkt. Zijn product is ongeveer vergelijkbaar met de Weblessentool...

Ik heb het volgende met hem afgesproken: De komende drie weken maken we hier in deze werkgroep een groffe inventarisatie van onderdelen die we willen behandelen. Daarbij moeten we aangeven of we voor BO (zo ja welke groep) of VO gaan werken. Ook kunnen we al denken aan onderscheid instructie en oefeningen: welke informatie willen we overdragen en welke oefeningen zijn leuk om te doen.

Over drie weken heeft Joris den Ouden een voorstel t.a.v. een contractvorm. Wat betekent het als we doorgaan met zijn allen en hetzelfde product gaan gebruiken. En wat betekent dat voor de scholen. Mochten we daar niet uit komen, dan hebben we al onze wensen geinventariseerd en kunnen we alsnog voor een andere partij gaan kiezen.

Ik heb ook Bob Coret uitgenodigd om deel te nemen aan deze groep. Ik denk namelijk dat we onderscheid moeten maken tussen informatieoverdracht en zoeken in genealogische databases. Het eerste moeten we aan een partij als EduSuite o.i.d. overlaten. Het zoeken in genealogische databases is specialistenwerk van Coret, Pictura of GenLias etc..om maar eens wat namen te noemen.

Twee vragen moeten we als eerste beantwoorden:

1. Voor welke doelgroep kiezen we?

2. Welke onderwerpen willen we in de leskist behandelen? We spraken al eerder over het multiculturele aspect: hoe is het gesteld met de Turkse, Marokaanse, Indische Burgerlijke Stand?

Laat ons vooralsnog in deze discussieruimte blijven. Op een gegeven moment maken we er een werkdocument van.

Reacties

14 reacties, meest recent: 24 november 2010
  • Hai Petra en anderen, Ik denk dat het goed is om eerst beter te weten wat we willen, voordat we met 1 partij in zee gaan die toevallig aqusitie aan het plegen is. Wij zijn ook benaderd voor EduSuite. Het klonk goed, maar een deskundige op ict- en cultuurvlak plaatste er enkele kanttekeningen bij. Hij gaf aan dat EduSuite (waarschijnlijk) een gesloten ELO is waardoor je je inhoud kwijt bent als je over zou willen gaan op een ander systeem. Je kan beter met open source werken. Het is natuurlijk geen probleem om met een of meerdere partijen te praten, maar het lijkt me niet handig om ons nu al vast te leggen. Een toelichting: ELO Veel scholen beschikken inmiddels over een ELO. Voor hen is een ELO een systeem waarin leereenheden ontsloten kunnen worden binnen de gewenste structuur van bijvoorbeeld het curriculum. Voordeel van één ELO is dat hierin alle vakken/lessen opgenomen kunnen worden. Gesloten of Open Een gesloten systeem houdt in dat je een ELO ter beschikking krijgt zolang je daarvoor betaalt. Dat betekent ook dat de inhoud die je daarin stopt ook verdwijnt nadat je de besluit om deze ELO niet meer te gebruiken. Open systemen voorkomen dit probleem. Systemen die geprogrammeerd zijn volgens de Open Source en Open Standaarden (vastgesteld door o.a. de E.U. en NL Overheid) hebben twee grote voordelen: 1. Open Source. De broncode is voor iedereen beschikbaar. Daarmee mag en kan je jezelf eigenaar (en dus geen huurder) noemen van het product. Dat heeft weer als voordeel dat je iedere aanpassing aan het product mag en kan laten aanpassen door een programmeur naar keuze. Wereldwijd worden aanvullingen op de ELO gecontroleerd en daarna gepubliceerd. Een systeem als bijv. Moodle heeft daarmee miljoenen gebruikers en tienduizenden die voortdurend aanvullingen en verbeteringen doorvoeren. 2. De Open Standaarden. Wereldwijd zijn er afspraken gemaakt over hoe digitaal lesmateriaal opgebouwd dient te worden zodat het overdraagbaar is. Met deze spelregels zorg je ervoor dat de door jou ontwikkelde lesmaterialen in iedere ELO opgenomen kan worden (mits de ELO zich aan deze standaarden heeft gehouden). In Nederland heeft men hiervoor de Educatieve Contentketen en Edustandaard ontwikkeld. De enige manier om duurzaam lesmateriaal van een goede kwaliteit te ontwikkelen.

    Verwijderde gebruiker
  • Hoi Martine en anderen, je hebt helemaal gelijk. Maar ik heb nog geen contract of niets en door concreet eens door te denken, noopt het ons wel tot nadenken over content. Mijn voorstel is om toch de komende drie weken eens te komen tot een groffe inventarisatie van wensen. Anders gaan we eerst een systeem zoeken, terwijl we niet weten wat we er in willen hebben. Ik neem je advies dus zeer ter harte, Martine. Ik zal ook geen toezeggingen doen. Is het een idee om even de vorm los te laten en te komen tot ideeën? Ik zou zeggen, roep maar wat je associaties zijn, wensen t.a.v 200 jaar Burgerlijke Stand. Doelgroep en welke thema's, inhoud t.a.v. te overdragen kennis en wat zijn vaardigheden die geleerd moeten worden. Welke toepassingen hebben we voor ogen?

    Verwijderde gebruiker
  • Hai, Helemaal mee eens, dat we eerst moeten denken over doelgroep etc. was alleen even een kleine 'waarschuwing' zodat we niet meteen met de eerste aanbieder in zee gaan. Wij hebben al een programma voor het primair onderwijs, groep 6 t/m 8 over familiegeschiedenis, Jij en jouw familie. Ik zou dan ook liever met het voortgezet onderwijs aan de slag gaan. Hier binnen maakt de doelgroep me niet zoveel uit. Ik vind een drietraps opzet voor educatieve projecten altijd wel fijn werken: 1. een voorbereidende les op school, te geven door de docent aan de hand van materiaal dat het archief aanlevert. 2. een groepsgewijsbezoek aan het archief, met uitleg, rondleiding en praktische onderzoeksopdracht (evt. met vervolg waarbij de leerlingen verder gaan onderzoeken) 3. een afsluitende/reflecterende les op school, te geven door de docent aan de hand van materiaal dat het archief aanlevert. We moeten natuurlijk wel kijken wat er al aan lesprogramma's is. Het cbg heeft het een en ander: http://194.171.109.12/page/240/voortgezet+onderwijsWat betreft de multiculturele aspecten, er zijn boeken 'Voorouders van verre' waarin onderzoek naar familiegeschiedenis voor andere nationaliteiten beschreven staat: http://194.171.109.12/page/421/voorouders+van+verreWat vinden jullie? Groet, Martine

    Verwijderde gebruiker
  • Ha Martine en anderen, ziet er goed uit. ik heb ook de website van CBG bekeken. Mooi aanbod voor basis- en voortgezet onderwijs. In de snelheid alvast wat thema`s: In het lesprogramma moeten we informatie geven over: 1. 1811 Burgerlijke Stand 2. Voor- en achternamen 3. Familiewapens 4. Stamboom Koningshuis 5. Voorouders van Verre Ik zie op CBG.nl dat er al veel beschreven is. IOok zie ik een mooie set van jeugd- en volwassen boeken over stambomen en het doen van onderzoek. Zo lijkt de serie Voorouders van Verre me mooi en bruikbaar. En wat te denken van de serie die we gisteren zagen over Verre Verwanten waarbij Tommy Wieringa de hoofdpersoon was? Prachtig materiaal allemaal. Laat ons een verzameling aanleggen van al deze bronnen. We hoeven immers niet het wiel opnieuw uit te vinden. Zal ik in Google Docs een document aanmaken, waarin we gezamenlijke inventarisatie kunnen maken? Verder zie

    Verwijderde gebruiker
  • Is het slim om contact op te nemen met het CBG om te kijken of zij iets van plan zijn in/met 2011, en in hoeverre wij hun materiaal mogen hergebruiken? Volgens mij hebben we het hier ook tijdens de bijeenkomst al over gehad maar geen concrete afspraken gemaakt.

    Verwijderde gebruiker
  • Hoi allen, vanmiddag heb ik hier intern overleg met een collega over het vullen van vitrines met Burgerlijke Standdocumenten. zijn er zo al andere initiatieven gaande in jullie archieven? Misschien ter inspiratie?

    Verwijderde gebruiker
  • Ha Petra, In het Zeeuws Archief hebben we 4 november een bijeenkomst over het gehele BS-gebeuren volgend jaar. Dan gaan we het hebben over alle activiteiten, inclusief expo en educatieve activiteiten, symposium wellicht, presentatie van iets van de BS wat dan klaar is, etc. Ook ons voorstel om gezamenlijk met alle archieven iets educatiefs te maken komt dan aan de orde. Ik houd je op de hoogte.

    Anneke van Waarden-Koets
  • Ik heb een reactie van het CBG: Bij het CBG zijn we zeker van plan aandacht te besteden aan 200 jaar burgerlijke stand. Door onze – tijdelijke / gedeeltelijke – verhuizing en de lancering van StamboomNederland zijn we echter nog niet toegekomen aan de daadwerkelijke planning van activiteit(en). Onze voorkeur gaat wel uit naar samenwerking met anderen. Dat kan met instituten binnen het gebouwencomplex van de Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief, maar natuurlijk ook met instanties/organisaties in de rest van het land. Hebben jullie al concrete plannen binnen Archief 2.0 ? Indien dat het geval is, dan horen wij dat graag. Het lijkt mij goed om eerst een kort projectplan te maken, voordat we met hen in gesprek gaan. Mee eens? En wie doet een voorzet? Kan tijdens een bijeenkomst, maar ook via de mail. Petra; prima idee om een blog aan te maken. Groet uti Oss, Martine

    Verwijderde gebruiker
  • Ik las laatst dat de Week van de Geschiedenis in 2011 wordt uitgebreid naar de Maand van de geschiedenis. Dat is in oktober; het thema is Ik en wij. Dat geeft m.i. best aanknopingspunten om '200 jaar burgerlijke stand' hieraan te koppelen, en dat geeft ook nog wat tijd om producten en activiteiten te ontwikkelen.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden