Wat verwachten jullie van een opleidingenlijst en welke beoordelingscriteria zijn volgens jullie interessant voor de archivaris?

  • sep 2010
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast jun 2024
  • 85
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Beste Archief 2.0 leden, beste nieuwsgierigen naar de resultaten van de ICT-opleidingen inventarisatie november 2009,

In het najaar van 2010 heeft Erfgoed Nederland het initiatief genomen voor een vooronderzoek naar de deskundigheid (-sbevordering) rond digitalisering en ontsluiting van archieven. In dit kader hebben zij een inventarisatie laten uitvoeren naar relevante opleidingen voor archieven. Hierbij is toen ook jullie gevraagd om jullie kennis en ervaring met relevante opleidingen te delen. De reacties hierop hebben mede bijgedragen aan het eindresultaat! Aan de uiteindelijke lijst zijn niet enkel op ICT, ‘e-cultuur’ en digitalisering gerichte opleidingen en cursussen toegevoegd, maar ook opleidingen en cursussen die in het algemeen van relevantie zijn voor het archiefveld. Het resultaat betreft een lijst met meer dan 350 stuks.

Erfgoed Nederland wil deze lijst graag delen met het veld maar voordat Erfgoed Nederland hiertoe kan overgaan, zou er echter nog een redactieslag moeten worden gemaakt waarin de selectie van opleidingen kritisch op relevantie voor het veld wordt beredeneerd.

Thijs Laeven heeft met Erfgoed Nederland meegedacht over de verdere verwerking van de nu nog grofmazige (voorlopige) lijst waarin een uiterst gevarieerd aanbod opgenomen is (van knoppencursus tot universitaire master en het hele spectrum daartussen). Niveau, studiebelasting, inhoud, relevantie, kwaliteitsclaims e.d. lopen sterk uiteen. De aanbieders zijn zowel erkende onderwijsinstellingen als leveranciers van applicaties. Er zitten initiële (beroeps)opleidingen tussen en kortlopende trainingen. Het aanbod strekt zich uit over de gehele levenscyclus van (digitaal) archief.

De vraag die nu naar aanleiding van de geïnventariseerde opleidingen wordt gesteld is: tegen welk beoordelingskader kan het aanbod worden beoordeeld om het systematisch te beschrijven en presenteren? Op grond van welke criteria kun je uitspraken doen of het aanbod ICTrelevant is voor e-cultuur?

Hiermee komen we weer bij de ervaringsdeskundigen uit: jullie!

Onze vraag aan jullie is dan ook de volgende:-Welke beoordelingscriteria zijn volgens jullie interessant voor de archivaris en wat verwachten jullie van de opleidingenlijst? Wanneer is zo een lijst interessant en wie zou deze lijst moeten beoordelen? (bijvoorbeeld de aanbieders, de cursisten?).

Kortom: het is nu nog niet mogelijk een advies uit te brengen of een ander kwalitatief waarde oordeel over het huidige geïnventariseerde opleidingenaanbod te geven. Maar wellicht kunnen we met jullie reacties weer een stap verder komen!

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Ingeborg Bennink

Trefwoorden