De interbestuurlijke werkgroep Inspanningsverplichting met vertegenwoordiging van verschillende overheidslagen heeft in een aantal interactieve bijeenkomsten nagedacht over het doel, de duiding, de scope en de uitvoering van de inspanningsverplichting tot actieve openbaarmaking (artikel 3.1 uit de Woo). Dit heeft onder meer geresulteerd in onderstaand concept voor het gevraagde (beleids)advies aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ( BZK). En we horen graag wat je daarvan vindt.
De werkgroep bestaat uit deelnemers van verschillende overheidsorganisaties die voorop lopen in actief openbaar maken. Samen vormen ze een aardige afspiegeling – maar geen perfecte. Kleine gemeenten en uitvoeringsorganisaties zijn bijvoorbeeld ondervertegenwoordigd. En misschien loop jij weer ergens anders tegenaan. Of heeft jouw organisatie juist al praktische oplossingen bedacht.
Daarom vragen we je onderstaande vragen te beantwoorden. Dat kan in de reacties hieronder. Alle suggesties, ideeën en opmerkingen zijn welkom en worden meegenomen in het verdere traject voor de beleidsontwikkeling voor artikel 3.1 van de Woo. Reageren kan t/m 12 juni. Heel hartelijk dank alvast!
De vragen:
- Zitter er nog ‘blinde vlekken’ in het advies? Loop jij bij de uitvoering van de inspanningsverplichting bijvoorbeeld tegen dingen aan die in dit advies niet zijn meegenomen?
- Heeft jouw organisatie werkwijzen of tools voor de uitvoering van de inspanningsverplichting waarvan andere organisaties zouden kunnen profiteren?
Reacties
Wat mij betreft mag het advies nog iets concreter. Zie de centrale aanbeveling in het onderzoek van IMI naar informatiebehoeften: "Zorg dat ieder ministerie en iedere gemeente jaarlijks minimaal één topdossier actief openbaar maakt waar veel maatschappelijke belangstelling voor is. Op lokaal niveau is het openbaar maken van het erfpachtdossier door de gemeente Amsterdam een goed voorbeeld. Op nationaal niveau liggen dan thema’s voor de hand als asielmigratie, de wolf in Nederland, klimaat, of de afhandeling van de Toeslagenaffaire. Dit levert een bijdrage aan de betekenisvolle openbaarheid. Deze dossiers dienen elk kwartaal geactualiseerd te worden. Ieder jaar wordt een nieuw topdossier toegevoegd. Nota bene: dit is een minimale invulling van de inspanningsverplichting van art. 3.1 van de Woo en is goed doenbaar voor het betrokken overheidsorgaan."
IMI_onderzoek_informatiebehoeften_februari_2025.pdf (PDF, 2,2 MB)