E-learning en collaboratief constructivisme

  • mrt 2010
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 1
  • 57
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Dat is een hele mond vol, deze titel hierboven. Maar je verdiepen in E-learning is erg interessant en dat wil ik graag hier delen. Volgens de wetenschappers D.R. Garrison en T. Anderson (2003) valt er nog veel te leren t.a.v. E-learning. Nu bevindt het zich nog in een experimentele fase want over E-learning is nog weinig bekend en het zal dan ook niet gemakkelijk zijn. Een nieuw tijdperk is aangebroken: de toenemende technologie heeft een enorme invloed op ons leven en werken. De uitdaging voor de educatoren is om elektronische informatie om te zetten in kennis. Educatie is namelijk niet nóg meer toegang tot informatie te bieden. Wat we moeten doen is mensen te leren navigeren in die overweldigende oceaan van informatiebronnen.

In ons huidge aanbod van (educatieve) materialen hebben we aantrekkelijke digitale middelen die vaak weinig efficiënt en effectief zijn. De lezingen en lessen die we geven dwingen nauwelijks tot kritisch denken en verdieping van begripsvorming. Receptief, noemen we dat in plaats van actief en proactief. Tevens heeft de docent of student nog weinig inbreng in de gewenste leerdoelen. Vaak worden die door ons als aanbieders bepaald. (De goede toepassingen daargelaten, uiteraard).

E-learning is niet afhankelijk van tijd en ruimte, is interactief en constructief, verbindt content, context en het sociaal aspect. Relevante vraag is: wat kan wel door E-learning, dat door niets anders vervangen kan worden. Garrison en Anderson komen met één van de vormen: collaboratief constructivisme. Men creeert een community / onderzoekscommunity, waarin individueel leren en van elkaar leren voorop staat. Verder is er interactie tussen de leraar en de student, en interactie tussen individu en het sociaal netwerk. De docent moet deze omgeving creëren waarin niet alleen geleerd kan worden, maar waarin de deelnemers ook leren te leren. De Charterbank van Regionaal Archief Tilburg is hier een mooi voorbeeld van. (We zijn onze tijd vooruit ;-))

Wat vraagt dit van ons als educatoren: we moeten faciliteren, expertise hebben van content. Deze inhoud moeten we kunnen selecteren en organiseren, er voor zorgen dat de gewenste leerdoelen behaald worden, manieren bedenken waarop geleerd moet worden, faciliteren van de communicatie, vormgeven aan leeromgeving, lerenden aanmoedigen tot diepgang, optreden als corrector, aanwezig zijn in de community en last but not least kennis hebben van nieuwe technologieën.

Educatoren, er wacht ons een zware taak! Maar laten we vooral collaboratief construeren aan de vormgeving van dit nieuwe leren! E-learning, een uitdaging!

Reacties

één reactie, 28 maart 2010
  • Je noemt de charterbank en zo zijn er nog wel wat projecten gaande volgens mij. Het belangrijkste is inderdaad de interactie en die op gang houden zodat je kunt blijven leren, maar ook de deelnemers leert te leren. Op dat vlak hebben wij zelf nog heel veel te leren. En dat doe je door te proberen! Er valt nog een wereld te ontdekken, net zoals je al aangeeft. We staan aan het begin van een complete verandering van allerlei processen die we al heel lang dachten door te hebben. Maar de techniek gaat ons steeds meer leiden. Om daar de menselijke maat in de bewaren en vast te houden, daar ligt een taak. Ik vond het een informatief stuk Petra!

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden