Auteursrechten bij erfgoedinstellingen
Deze bijdrage heb ik tevens geplaatst op BREED (link). Bij het digitaal online plaatsen van archieven ...
Het vak van archivaris verandert sterk de laatste jaren. Je kunt je afvragen welke competenties je dan als archivaris in huis moet hebben en waarvoor archivarissen dan opgeleid moeten worden.
De Reinwardt Academie, die sinds enige tijd ook de minor Archivistiek B aanbiedt, hanteert sinds 2004 de volgende competenties voor studenten:
informatiemanagement
analyseren/waarderen,
beheer/behoud
communiceren
sturen
Meer informatie vind je in de studiegids (link).
Mijn vraag aan leden van Archief 2.0 of deze competenties volstaan in je huidige beroepspraktijk. Misschien mis je er enkele ? Graag een reactie op dit forum.
Reacties
Is het niet zo dat deze competenties gelden voor alle studenten aan de Reinwardt Academie? Het zijn de hoofdcompenties waarin het gehele onderwijsprogramma is gekaderd.
Op dit moment is een onderwijscommissie van de KVAN bezig met een onderzoek naar de competenties binnen het onderwijs en de beroepsvraag vanuit het werkveld. De eerste bevindingen zijn gepresenteerd tijdens de ALV op de KVAN-dagen deze zomer en hieruit bleek dat er nog een behoorlijk gat is tussen de competentie vanuit het competentiegericht onderwijs en de competenties die gezocht worden in de praktijk.
Als afgestudeerde Reinwardt studente heb ik eerder bepaalde kennis gemist, dan dat ik het gevoel competenties te missen die voor mijn werkzaamheden nodig zijn.
Vanaf blz. 68 van de studiegids worden de competenties nader omschreven, inclusief toelichting, deelcompetenties, vaardigheden enz. En het lijkt daar toch echt om specifieke competenties voor de erfgoedprofessional te gaan.
Christian wat bedoel je met specifiek voor de erfgoedprofessional? Iedereen aan de R.A. wordt daarvoor opgeleid met daarbinnen een specialisatie waaronder dus die van archivaris.
@Evelien: Je hebt gelijk, ik was een moment in de war - het is ook alweer even geleden dat ik nog eens les gaf aan de Reinwardt.
Blijft overigens de vraag van Yvonne een interessante, zeker als er al een gat is geconstateerd tussen wat de Reinwardt aan competenties hanteert en wat in de praktijk wordt gevraagd. Want waar zit dan het gat precies?
Maar omdat er al een KVAN-commissie mee aan het stoeien is, komt het vast goed. (Alhoewel ik zéker weet dat 'we' nooit zullen ophouden met beweren/klagen dat het onderwijs niet goed aansluit op de praktijk.)
Ik heb er even over nagedacht, maar dat hielp niet.
Dit soort competenties zijn voor een heleboel beroepsgroepen van toepassing volgens mij. Met name communiceren en sturen zijn zo betekenisloos zonder specificatie. Eigenlijk kan ik me alleen bij analyseren/waarderen iets voorstellen wat met inhoudelijk werken in een archief te maken heeft.
Dan wil je natuurlijk weten wat er wel in zou passen. Laat ik voorop stellen dat het competentiegericht onderwijs volgens mij niet zo productief is als men denkt. En dat zit um in de enorme breed uitstrekkende competentiebenamingen.
Maar kennis van IT/ICT (ja ik heb moeite met het onderscheid) lijkt me langzaamaan wel erg belangrijk. Maar ook dat zul je dan veel specifieker moeten benoemen.
Onderzoekend, ook belangrijk.
Maar het blijft behelpen, dat realiseer ik.