Versnipperd bronmateriaal voor het onderwijs

  • nov 2009
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 2
  • 77
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Ik begin aardig thuis te geraken in de erfgoededucatie. Ik werk nu bijna een jaar voor zowel Regionaal Archief Tilburg en Stadsmuseum Tilburg. Inmiddels heeft laatstgenoemde instelling twee locaties ingericht, namelijk Vincents Tekenlokaal en Peerke Donders Paviljoen. Mooi, denk ik dan. Vier locaties waar educatieve gebruikers naar toe kunnen om informatie te verkrijgen over een onderwerp of sterker nog, om zelf aan de slag te gaan.Maar, wij denken vanuit een instelling, een fysieke ruimte of tegenwoordig een digitale ruimte. Zo hebben we het Geheugen van Tilburg, de Tilburgse Tijdmachine en website van bovengenoemde locaties met zowel publieksinformatie over openingstijden etc. maar tevens inhoudelijke content. Dat is vanuit de instelling en collectie gedacht. De educatieve gebruiker denkt echter vanuit een thema: 'ik wil iets doen in de klas over kinderarbeid of de industrialisatie van Tilburg.' 'Hebt u informatie daarover?'Ja graag, eindelijk een concrete vraag! Ik ga naarstig op zoek en vind archiefstukken, foto's, krantenknipsels en heb verwijzingen naar de literatuur. Allerlei bronnen dus., maar afkomstig uit allerlei hoeken en gaten. Dat is één. Nu nog het aanbieden tot een aantrekkelijk pakket.....Want hoe krijg ik het in die schoolklas? Leraar Y: U gebruikt hiervoor de ene website en daar de volgende. En leerling X, als jij een presentatie wil houden over dat onderwerp, moet jij naar pagina z.Ik worstel dus met de versnippering der bronnen. Ik wil één portaal waar alles gehaald en gebracht kan worden. Wat is de visie van jullie als archivarissen daarop?

Reacties

2 reacties, meest recent: 2 december 2009

Trefwoorden