2. Gelden er beperkingen voor het na overbrenging openbaar stellen van gegevens van ambtenaren en bestuurders in overheidsdocumenten?

  • feb 2021
  • Sil van Doornmalen
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 90
Sil van Doornmalen
Informatierecht

Die gelden deels.

Ambtenaren

De AVG noch Archiefwet geven hier concrete richtlijnen voor. Wel bestaat er enige jurisprudentie. Hieruit valt af te leiden dat professionele gegevens van (mogelijk) nog in leven zijnde ambtenaren zoals hun naam, zakelijke telefoonnummer en mailadres niet worden beschouwd als privé gegevens. Toch kan er aan openbaarmaking van de gegevens van (mogelijk) nog levende en/of nog in dienst zijnde ambtenaren een privacy-risico kleven, bijvoorbeeld als het gaat om ambtenaren die zijn betrokken bij veiligheidsvraagstukken. Niet alle gegevens van ambtenaren kunnen dus openbaar zijn of blijven na overbrenging.

Bestuurders

Namen van bestuurders zoals burgemeesters, wethouders, commissarissen van de Koning, gedeputeerden en dijkgraven gedurende hun bestuursperiode worden geacht algemeen bekend te zijn, kunnen dus openbaar zijn en dat ook blijven na overbrenging.

Uitgangspunt

Het is een goed algemeen uitgangspunt om persoonsgegevens, die vóór overbrenging openbaar waren, dat ook ná overbrenging te laten zijn. Overleg hierover met de archiefvormer.

NB: In de WOB-praktijk geldt in het algemeen, dat professionele persoonsgegevens van beslissingsbevoegde ambtenaren openbaar zijn, meestal vanaf het niveau van directeur en daarboven.