Organisatie- en bereikbaarheidsgegevens (handreiking)

  • sep 2023
  • Communicatie Open Overheid
  • ·
  • Aangepast 1 jul
  • 3
  • 1
  • 177
Communicatie Open Overheid
Informatiecategorieën Woo
  • monique witter

Hartelijk dank voor alle reacties op de Handreiking Organisatie- en bereikbaarheidsgegevens!

We hebben de reacties die we via deze KIA-groep hebben ontvangen in een overzicht gezet en daarbij steeds aangegeven wat we met elke reactie hebben gedaan. Of, als het om een vraag ging, deze van een antwoord voorzien. Hieronder hebben we het overzicht en een nieuwe versie van handreiking geplaatst. Dit is nog geen vastgestelde versie, maar een laatste conceptversie die ter vaststelling wordt voorgelegd. De 1.0-versie plaatsen we op open-overheid.nl. Zodra deze beschikbaar is, plaatsen we een link in deze groep.

We verwachten een 1.1-versie op te leveren zodra de aanpassingen in het ROO en de Woo-index, zoals beschreven in de handreiking, zijn doorgevoerd.

Handreiking organisatie en bereikbaarheidsgegevens reacties en terugkoppeling.xlsxHandreiking organisatie- en bereikbaarheidsgegevens concept.pdf

De reactietermijn liep tot en met 18 oktober en deze KIA-groep is nu gesloten. We kunnen nieuwe reacties helaas niet meer meenemen.

Aan iedereen die gereageerd heeft: veel dank voor de moeite die jullie hierin hebben gestoken!


Origineel bericht:

De werkdefinities voor de informatiecategorieën Organisatie en werkwijze en Bereikbaarheidsgegevens zijn in juli jl. vastgesteld. Deze categorieën worden, nadat de verplichting is ingegaan, deels via het Register van Overheidsorganisaties openbaar gemaakt. Dit is een andere werkwijze dan voor de overige informatiecategorieën. Ook stelt de Woo enkele inhoudelijke eisen, die verder zijn uitgewerkt in de werkdefinities.

Deze handreiking helpt organisaties op weg met het openbaar maken van de categorieën Organisatie en werkwijze en Bereikbaarheidsgegevens op de afgesproken wijze. Dit betreft een conceptversie, waar we graag feedback op ontvangen.

Vragen:

  • Is deze handreiking duidelijk en bruikbaar? Welke punten behoeven nog verbetering?

  • We ontvangen graag voorbeelden van organogrammen en organisatiebeschrijvingen om in de handreiking te gebruiken.

Handreiking organisatie- en bereikbaarheidsgegevens concept v0.7.pdf

<< Terug naar de overzichtspagina Informatie categorieën WOO

Reacties

één reactie, 16 oktober 2023
  • Reactie namens gemeente Almere:

    • Blz 4: kopje Gemeenten: 1. Vul in het ROO het volgende veld in: • Wijze van afspraak maken [dit veld moet nog worden toegevoegd]: Afspraak maken voor wat? Paspoort halen? Kavelwinkel? Inzage concept bestemmingsplan? Keukentafelgesprek? Ophalen grofvuil? Zijn dit afspraken die inwoners moeten maken gerelateerd aan de primaire processen? Dat wordt vermeld op de website per product. Het gaat hier mogelijk om verschillende manieren om afspraken te maken, dat is veel werk om dubbel te vermelden. Tenzij het hier over een ander type afspraak gaat, dan graag verduidelijken.

    • Blz 6 algemene vraag bij hfdst 1: Moet de samenhang met gemeenschappelijke regelingen en aangesloten organisaties die (deel)taken van de gemeente uitvoeren opgenomen worden in het organogram?

    • Blz 6, par 1.1: Ook schrijft de Woo niet voor tot op welk detailniveau de taken en bevoegdheden van de verschillende organisatieonderdelen moeten worden beschreven (bijvoorbeeld afdeling, cluster of directie). Dit is ook lastig om uniform voor te schrijven, gezien de diversiteit in grootte en structuur van de organisaties die onder de Woo vallen. Met de uitgangspunten in de paragraaf hieronder is getracht een minimumniveau vast te stellen dat voor alle organisaties geldt.

      • In de uitgangspunten wordt niet toegelicht hoe de taken en bevoegdheden moeten worden uitgewerkt/beschreven. Het zou goed zijn om daar wat voorbeelden bij te hebben.

      • In het voorbeeld van figuur 2 op pagina 8 zijn taken en bevoegdheden niet uitgewerkt. Het is een organogram, maar wat zijn de taken en bevoegdheden van ‘laboratoria’ en ‘Ontwerp en dienstverlening’?

      • Voorbeelden staan pas op pagina 14, maar nergens in het document staat het minimumniveau voor taken en bevoegdheden, zoals aangekondigd op pagina 6.

    • Blz 6, par 1.2, onder punt 1: ‘dingen’ vervangen door: informatie.

    • Blz 9, par 2.1 bereikbaarheidsgegevens. ‘Deze informatiecategorie betreft contactgegevens voor de organisatie en voor organisatieonderdelen die apart te bereiken zijn.’ Dit gaat erg ver voor een grote organisatie. Dit staat allemaal op de eigen website en is dus al openbaar. Het zal in het ROO dus dubbel bijgehouden moeten worden. Elk gebiedskantoor, elk onderdeel dat apart kan worden benaderd zoals kavelwinkel etc. Zelfs al zijn de gegevens al gepubliceerd (bv via eigen website) is het doorgeven van linkjes al arbeidsintensief.

    • Blz 11, par 2.6 Uitzonderingsgronden. ‘Voor deze categorie gelden geen uitzonderingsgronden, dit betekent dat er geen informatie wordt weggelakt.’ Weggelakt? In hoeverre bevatten de in het ROO te registreren URL's gevoelige informatie?

    • Blz 16, eerste blokje Tip: woordje publiceren is weggevallen

    monique witter