Update
De vacature voor een nieuwe directeur-bestuurder van Atria, kennisinstituut voor emancipatie en vro...
Beste vakgenoten,
Namens de provincie Limburg oefen ik interbestuurlijk toezicht uit op naleving van de Archiefwet 1995. Binnenkort gaan we op bezoek bij een gemeenschappelijke regeling. Deze gemeenschappelijke regeling, die de inzameling en verwerking van afval behartigt, heeft een aantal privaatrechtelijke vennootschappen opgericht. Deze vennootschappen voeren feitelijk de inzameling en verwerking uit. Hierover heb ik een vraag.
Het is namelijk zo dat de Archiefwet 1995 gaat over archiefbescheiden die betrekking hebben op de uitoefening van 'enig openbaar gezag'. Volgens de Memorie van Toelichting bij de Archiefwet 1995 moet dit begrip ruim worden opgevat: iedere taak die ontleend wordt aan publiekrecht, moet in dit verband als openbaar gezag worden opgevat. Vanuit deze redenering bezien is het inzamelen en verwerking van afval openbaar gezag, omdat dit wettelijk toekomt aan de gemeente krachtens artikel 10.21 van de Wet milieubeheer.
Een gangbare juridische definitie van openbaar gezag is echter het krachtens een wettelijk voorschrift 'eenzijdig kunnen wijzigen van de rechtspositie van de burger'. Betwijfelenswaardig is over louter de inzameling en verwerking van afval hiertoe kan worden gerekend, immers: het staat de burger vrij om zelf het afval naar een geijkte stortlocatie te brengen of te laten ophalen door een verwerkingsbedrijf. Wat in ieder geval wel tot openbaar gezag kan worden gerekend is het vaststellen van de tarifering van de afvalinzameling. Die bevoegdheid komt echter toe aan de gemeente, en dus niet aan de vennootschappen.
Het is nu dus de vraag of de archiefbescheiden van de vennootschappen onder de reikwijdte van de Archiefwet 1995 vallen. In het verleden ging men ervan uit dat dat niet het geval was, met als redenering dat er geen sprake zou zijn van de mogelijkheid tot eenzijdig wijzigen van de rechtspositie van de burger.
Hopelijk kan iemand me hier meer duidelijkheid over verschaffen, waarvoor bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Teun de Reijke
Reacties
Beste Teun,
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de GR hier zelf antwoord op kan geven en hoe de aangesloten gemeenten (vakspecialisten, verantwoordelijke demand-managers) dit zien. Als het goed zijn er in dat geval over archivering afspraken gemaakt bij de oprichting van de vennootschappen (zie ook http://www.provincialearchiefinspecties.nl/pdf/Handreiking_Inrichting_informatie-_en_archiefbeheer_bij_samenwerkingsverbanden_(Verbonden_Partijen)_2017.pdf ). Is er geen sprake van openbaar gezag, dan kunnen ze ook beargumenteren waarom deze afspraken niet nodig waren.
Verder:
- Wie stelt het beleid vast rondom het inzamelen? Dat is nu: 'het staat de burger vrij', maar kan een vennootschap dat beleid eenzijdig wijzigen?
- Wie int de belastingen?
- Wat is afgesproken over de financiering?
- Vindt er gegevensuitwisseling plaats?
Er zijn vast meer van dit soort vragen te bedenken, mogelijk dat je daar een scherper beeld mee kunt opbouwen.
Vriendelijke groeten,
Joost Salverda
Dag Teun,
Eens met Joost. Ik vraag me af of het de burger vrij staat. De meeste gemeenten hebben vaste locaties waar alleen inwoners van bepaalde gemeenten mogen storten. Niet voor niets moeten inwoners vaak aantonen dat ze op een bepaald adres wonen voordat ze mogen storten. Burgers hebben daarin vaak geen keuzevrijheid. Wanneer er sprake is van gedwongen winkelnering dan lijkt me dat ze onder de reikwijdte van de Archiefwet vallen.
Groeten,
Marieke Klomp
Beste Marieke en Joost,
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ermee verder.
Vriendelijke groet,
Teun