Update

  • nov 2018
  • Stefan Heirbaut
  • ·
  • Aangepast jun 2024
  • 2
  • 110
Stefan Heirbaut
Informatierecht
  • Marianne Loef
  • Annemieke Adema

Hier een vraag welke vast al vaker is gesteld, maar nog steeds op zoek naar een werkbare methode.
Waar voorheen de analoge bouwvergunningen beschikbaar werden gesteld op bv. de studiezaal is er nu doordat ons bouwarchief is gedigitaliseerd en de AVG ondertussen alweer een tijdje in werking is getreden een hele andere situatie ontstaan. Wel of niet anonimiseren van de digitale bouwarchiefstukken welke ter beschikking worden gesteld?
Oftewel: stellen andere archiefinstellingen hun bouwarchieven nu volledig geanonimiseerd ter beschikking of zijn er organisaties die hier een stuk pragmatischer mee omgaan. Vooral in de oudere vergunningen staan wel persoonsgegevens zoals een naam, maar deze zijn niet bijzonder van aard. Wel of niet anonimiseren?
Ik hoor graag van jullie.

Reacties

2 reacties, meest recent: 12 november 2018
  • Beste Stefan, wij kiezen ervoor om de bouwvergunningen tot 1974 te digitaliseren en online beschikbaar te stellen. In deze vergunningen zitten nog geen BSN-nummers en ook geen financiele gegevens. Zodra deze er wel op gaan staan, gaan we de tekeningen en de aanvragen splitsen. De tekeningen plaatsen we dan wel online ( met een risico aangaande het auteursrecht van de tekeningen).
    Belangirjk hierbij is, is dat we de aanvragen niet laten OCR-en en dus ook niet op naam doorzoekbaar te maken. De naam van de aanvrager is wel geregistreerd in het CBS (voor later en intern gebruik), maar wordt absoluut niet gepubliceerd. Deze werkwijze hebben wij afgestemd met de FG.

    Ik ben, persoonlijk, geen voorstander van het anonimiseren (enkel en alleen als het geautomatiseerd gebeurt), maar je biedt dan ook geen authentieke exemplaren meer aan. Maar dat is misschien een andere discussie.

    Annemieke Adema
  • Beste Stefan, er is een brochure 'Publicatie van persoonsgegevens op internet' van de voorganger van de Autoriteit Persoonsgegevens, het CBP. Ik doe hem hier even bij. Op pag. 23 worden als voorbeeld de online bouwvergunningen van Nijmegen genoemd. Misschien ken je het standpunt van de toezichthouder al, hopelijk heb je hier toch iets aan: Het onderscheid tussen een wettelijke plicht om bepaalde persoonsgegevens te verzamelen en de publicatie ervan op internet speelde een belangrijke rol in het onderzoek dat het CBP in 2005 deed naar de publicatie op internet van (aanvragen voor) bouwvergunningen door de gemeente Nijmegen. Op het gemeentelijk aanvraagformulier moeten allerlei persoonsgegevens worden ingevuld, zoals naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, handtekening en hoogte van de bouwsom. De gemeente scande de aanvraagformulieren in en publiceerde die op internet. Het CBP stelde vast dat er wel een wettelijke verplichting was tot het bijhouden van een bouwregister, maar geen wettelijke verplichting om alle documenten integraal op internet te publiceren.

    rs_20071211_AP richtsnoer persoonsgegevens_op_internet_definitief.pdf
    Marianne Loef

Trefwoorden