Hoe open / transparant is jouw archief ?
Zojuist heb ik een forumbericht geplaatst op Bibliotheek 2.0 dat een vraag stelt over de toepassing va...
Op LinkedIn postte Marco Streefkerk het volgende bericht dat me interessant leek voor dit platform:
Vlaamse kenniscentra organiseren gezamenlijk cursussen om organisaties te helpen om hun digitale informatie te beheren en te behouden om het institutioneel geheugen bruikbaar te houden, zie de site van VVBAD
Is zoiets ook in Nederland wenselijk? Of gebeurt het al?
Reacties
Hoi Margreet,
Het Zeeuws Archief organiseert sinds vorig jaar cursussen digitaal archiveren voor particulieren,
http://www.zeeuwsarchief.nl/educatie-en-exposities/cursussen-en-workshops/cursus-mijn-digitale-leven-op-orde-2018
Bij het Stadsarchief Amsterdam denken we er wel over na, maar er zijn nog geen concrete plannen. Er moet ontzettend veel gebeuren op het digitale particuliere gebied (en kennis is beperkt EN beperkt zich nog tot een te kleine groep medewerkers), dus onze prioriteit ligt nu bij de digitale archieven die sowieso onze kant op komen (of al zijn gekomen), de vergroting en verbreding van de eigen kennis en daarnaast op het opzetten van een adviseringstraject waarbij we indirect adviseren via informatie op onze website en direct via adviesgesprekken op maat.
Ik heb al een aantal van deze adviesgesprekken gevoerd met particuliere organisaties; mijn ervaringen tot nu toe zijn dat zo'n gesprek alleen iets oplevert als het heel praktisch gericht is op de specifieke archiefbestanddelen, digitale uitdagingen en het digitale niveau van de organisatie. En die kunnen per organisatie/persoon nogal uiteen lopen. Waarschijnlijk werkt een cursus digitaal archiveren voor particulieren dan ook het beste als je cursisten hebt met gelijksoortige archieven/niveaus, dwz zul je meerdere cursusvarianten moeten aanbieden (persoonsarchieven, familiearchieven, stichtings/verenigingsarchieven, bedrijfsarchieven), met een thuiswerkcomponent om het geleerde direct in de praktijk te brengen (bijv. na de eerste les thuis je eigen mappenstructuur maken, tweede les bespreken e.d.)
Overigens ben je er met een mappenstructuur natuurlijk nog lang niet, een goed archiefbewaarplan (waarom bewaren, wat bewaren, waar bevindt mijn archief zich eigenlijk, hoe ga ik het bewaren, wanneer ga ik archiveren, wie doet wat en is waarvoor verantwoordelijk) is veel belangrijker dan de uiteindelijke indeling in mappen. Een goede mappenstructuur is prettig maar het getuigt wel van tunnelvisie als je als archivaris alleen of teveel op die mappenstructuur focust.
Gezien het steeds groeiende aantal adviesaanvragen dat wij krijgen, denk ik dat er vanuit de samenleving grote behoefte is aan een cursus digitaal archiveren. Voor archiefdiensten zou het ook fijn zijn als ze mensen naar een dergelijke cursus zouden kunnen doorverwijzen zodat ze hun aandacht kunnen richten op waarderen en selecteren en begeleiden van die archiefvormers die daadwerkelijk digitaal archief gaan overbrengen. Zo hoeft niet elke archiefdienst een post-custodiaal kenniscentrum te worden.
Groet,
Mirjam
Dank voor je uitvoerige antwoord, Mirjam. Ik ben benieuwd hoe andere platformleden hier tegenaan kijken. En wat de ervaringen zijn van het Zeeuws Archief. Voorziet hun cursus inderdaad in een behoefte? Zou hun programma ook elders bruikbaar zijn en zijn zij bereid dat te delen? Van die dingen.