Nieuwe Archiefwet ingediend bij Tweede Kamer
Demissionair minister Slob heeft op 17 november 2021 een voorstel voor modernisering van de Archiefwet...
Afgelopen donderdag, 31 oktober hebben we op de najaarsbijeenkomst van het Platform Toezicht de wettenkaart gepresenteerd. In verschillende sessies, waaronder de workshop op de Archiefdagen, hebben we de belangrijkste punten opgehaald en verwerkt in de wettenkaart. Naast onze eigen beroepsgroep hebben we daarnaast input gehad van FG's, een griffie, een CIO, een information officer en juristen.
Een leuk en intensief traject met als resultaat de wettenkaart!
Zie ook:
https://kia.pleio.nl/groups/view/48594482/kennisplatform-toezicht/blog/view/55812210/de-wettenkaart-online
Reacties
Hallo Chantal, Gefeliciteerd met dit eindresultaat van een intensief traject! Ik denk dat we hier met z'n alleen veel plezier van gaan hebben! Dank ook voor het delen op het KP Informatierecht. Groet, Jeroen.
Dank voor het delen. Een kleine toevoeging op de werking Gemeentewet/Archiefwet:
Het specifieke toezicht door de provincies is sinds 2012 ! vervangen door generiek toezicht op de gemeentelijke archiefketen op basis van de Gemeentewet (dus niet Archiefwet)
Tot 1 oktober 2012
Basis toezicht: Archiefwet Inspectiebezoeken door provincie Wettelijk proactief optreden provincie, goedkeuringen vooraf Sanctie Archiefwet: Bestuursdwang mogelijk volgens regels Awb
Vanaf 1 oktober 2012
Basis toezicht: Gemeentewet Gemeente/waterschap levert info aan provincie
Achteraf ingrijpen provincie via interventieladder (7 treden) Sancties Gemeentewet: Schorsen/vernietigen en in de plaats treden bij taakverwaarlozing
@Yvone Maar dan klopt die kaart toch wat dat betreft? Horizontaal toezicht staat daar onder Archiefwet, en interbestuurlijk toezicht onder Gemeentewet.
Laat ik voorop stellen dat de wettenkaart nuttige informatie biedt. Het is niet fout, maar op het gebied van horizontaal en verticaal archieftoezicht niet volledig. Dat heeft te maken met andere wetgeving, de wet RGT. Het KPI verslag van de archivaris/andere functionaris/ DOXIS/VHIC is onderdeel van de verantwoording van het college van B. en W. aan de raad. De rol van de raad staat centraal. Ook de provinciewet biedt mogelijkheden tot verticaal archieftoezicht door BZK, maar BZK vult die rol niet in. Waar BZK wel aan hecht is dat alle die verschillende provinciale beleidskaders gestandaardiseerd worden net zoals we dat rond 2012/2013 al hebben gedaan met de Archief KPI's.
Actieplan Agenda Toekomst van het Toezicht (ATT) houdt in:
Het uitgangspunt dat toezichtontvangers primair zelf verantwoordelijk zijn voor het signaleren, analyseren en beheersen van hun risico’s betekent impliciet dat de toezichthouder zich terughoudend dient op te stellen;
Versterken verbinden horizontale controle door de gemeenteraad;
Hoe sluit het verticaal toezicht daar op aan?
Beter voeren dialoog; Beter leren via toezicht;
Uniformeren uitvoering toezicht (geen verschillende provinciale beleidskaders);
Toezichthouder richt zich op gedeelde risico’s. Voorbeeld: archiefverordening versus een cloudapplicatie.
Toezichtontvangers hebben naast het IBT vanuit Rijk en provincies te maken met een veelheid aan andere toezichthouders (Rijksinspecties, departementen, maar bijv. ook accountants en auditors). Sinds 2013 veel nieuwe instrumenten: Suwinet, Ensia , BIG, vanaf 2020 BIO en AVG (Autoriteit Persoonsgegevens). Het is niet ondenkbaar dat die instrumenten gecombineerd worden.
Vanaf 2021 wordt de aanwijzing (geen benoeming) van een archivaris bij gemeenten verplicht. Echter omdat de diploma eis vervalt met steun van BRAIN/KVAN is het niet ondenkbaar dat andere functionarissen de rol van de archivaris op het gebied van toezicht gaan overnemen.
Goedemorgen Yvonne,
In jouw reactie zoom je in op horizontaal en verticaal archieftoezicht. Dat is helemaal prima, maar dat is niet waar de wettenkaart voor gemaakt is. De insteek van de wettenkaart is dat je als toezichthouder, of dat nou horizontaal of verticaal is, tegenwoordig niet alleen meer te maken hebt met de Archiefwet, maar dat er ook andere wetten zijn die van belang zijn om toezicht te houden, bijvoorbeeld een AVG of een WOO. Dat betekent ook dat je als toezichthouder steeds meer met andere toezichthouders en disciplines te maken krijgt. Waar raken deze wetten de Archiefwet en waar kan het elkaar wel eens bijten. Dat hebben we met de wettenkaart beoogd in kaart te brengen, waarbij ik ook al in bijgevoegde tekst heb aangegeven dat dit geen onuitputtelijke lijst is, maar dat dit de belangrijkste elementen zijn die we in verschillende sessie hebben opgehaald.
Ik denk dat de wettenkaart niet de plek is om het hele mechanisme van horizontaal en verticaal toezicht ter discussie te stellen.
Groeten,
Chantal