Verslag sessie Fiorella Foscarini KVAN Dagen 2015 #KVAN15

  • jun 2015
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast jun 2024
  • 89
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Het algemene thema tijdens de KVAN Archieven Dagen 2015 luid 'Kennis is Kracht'. In de toegeschreven woorden aan Francis Bacon 'kennis is macht’ duidt de filosofische wetenschapper met zijn woorden "ipsa scientia potestas est" (Bacon, 'De Hæresibus’ in Meditationes Sacrae. 1597) op de wetenschap van de geschriften en de daarin rustende macht der kennis: “Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods”.Als de kennis zijn kracht verliest wanneer gebruikers niet weten, geen begrip hebben of de functie niet zien van archieven, is dat dan niet noodzaak en moet de archivaris er dan niet voor zorgen dat dit verholpen word? Moet er dan niet naar een andere manier worden gezocht om archieven begrijpelijker te maken. Of is het simpelweg een andere mindset die archivarissen moeten aannemen?

Zo heb ik wel een ander beeld gekregen na de sessie van Fiorella Foscarini. Zij sprak tijdens haar sessie over archieven als middelen voor het maken en delen van kennis in geheugen-instellingen. Met middelen, 'tools', doelt Foscarini op de 'genre theorie' dat archieven weerlegt als maatschappelijke handelwijze in een niet traditionele wijze, de retorische benadering. Hiermee pleit Foscarini voor een veelomvattend begrip van archieven waarmee ze de archiefsector probeert aan te moedigen, een uitgebreide idee van bewijsmiddel te omarmen. Het heroverwegen van concepten zoals natuurlijkheid, onpartijdigheid, authenticiteit, uniciteit en onderlinge verbondenheid kan naar verwachting door middel van 'genre' ons begrip van wat archieven zijn verbeteren.

Hieruit begrijp ik dat op deze manier gebruikers en toekomstige informatieprofessionals een beter besef zullen hebben hoe archieven te verstaan in hun context en samenhangende omgeving. Met andere woorden ben ik overtuigd dat de kracht van kennis bij de archivaris ligt. Maar zij moeten begrijpen hoe anders sommige gebruikers naar archieven kijken en daarop een manier zien te vinden om dit hun toegankelijk te maken. Het interactief opstellen ('in-use') van sprekende stukken kan als voorbeeld dienen om archieven begrijpelijker te maken.

Trefwoorden