Opname digitale bestemmingsplannen en raadpleging van digitale bestemmingsplannen
Samenvatting: In dit blog vind je de slides
Op een snikhete zomerdag kwamen we als ArchiefEducatiegroep in Tilburg bijeen. Acht personen, waarvan één man en de rest vrouwen. Hoe dat zo komt, zijn we niet op ingegaan. We hadden immers genoeg te bespreken.
De functies van educatieve medewerkers worden divers ingevuld. Zo bleken de beschikbare uren divers: de een heeft slechts vier uur per week beschikbaar tegenover een ander archief met 52 uur educatie. Markant was ook de plek van de educator in het organogram. Sommigen moeten het educatieve werk combineren met frontoffice, backoffice, beheer en allerlei. De ander hoeft ´alleen maar´ educatie te doen. Over de budgetten die beschikbaar zijn, is onduidelijkheid. Sommige educatoren hebben geen idee of er eigenlijk wel geld voor is.
Mijn indruk na deze bijeenkomst is dat er in sommige archieven nog niet zo´n helder beleid wordt gevoerd over de rol van educatie. Laten we wel wezen, het hoeft niet. Educatie is geen verplicht onderdeel van je organisatie. Maar daar, waar educatie in de beleidsplannen voorkomt, mag er naar mijn idee wel eens kritisch gekeken worden naar de doelstellingen en de uitvoering van beleid daarop.
Enfin, in de bestandenbox op de homepage vind je een ´verslag´. Het is meer een notatie van hetgeen er gezegd werd. Zinvol was het zeer zeker, over een half jaar komen we weer bij elkaar.
Reacties
Dat verslag is inmiddels via deze link te vinden. En mooi dat jullie mekaar via Archief 2.0 gevonden hebben! Ik ben benieuwd naar de actiepunten.
dag Christian Bedankt. Soms zijn er niet meteen actiepunten nodig. Bewustzijn vergroten, op een ander spoor worden gezet zijn oojk al acties...
@Petra: Da's natuurlijk helemaal waar, maar als bewustzijn vergroten en mensen op een ander spoor zetten (of jezelf op een ander spoor laten zetten) geen actiepunten meer zijn, dan weet ik het ook niet meer. ;-) Maar inderdaad, gewoon een keer bij elkaar zitten en zo vrijuit ervaringen en gedachten delen, dat is al winst op zich.