Ontwerp de website voor Archief 3.0
Hoe ziet het archief van de toekomst eruit? Hoe ontwerp je de ideale digitale omgeving waarin de ont...
Via Geschiedenislokaal 013 kun je lezen hoe ik Google Maps ga gebruiken voor de Relidag van 125 leerlingen VMBO. Ik ben benieuwd of de docenten hier ook mee uit de voeten kunnen.Enkele dagen later...nee, de docent kan of wil het niet gebruiken. Hij gaf aan dat zoiets hartstikke leuk is, maar dat dat niet gaat werken. 'Het zou mooi zijn als de leerlingen zoiets gaan bekijken, maar dat doen ze niet!!', aldus de docent. Docent heeft zelf op papier een plattegrond gemaakt en die uitgedeeld.Zo verschillend zijn we dus nog. Hij en ik. Hij praktisch en aangepast aan de leerlingen, ik meen dat Web 2.0 de oplossing is!Niet dus.
Reacties
Wie weet heeft de docent gelijk. En wie weet heeft de docent geen benul van wat al z'n kids in de klas uitspoken met hun mobieltjes. Misschien overschat jij de leerlingen, of onderschat die docent zijn leerlingen. Ik weet het niet. Wat ik wél weet, is dat je daar alleen maar achter kunt komen door het te proberen. Maar om iets nieuws te proberen is wel een open houding nodig. En in ieder geval in deze situatie laat de bewuste docent daar weinig van zien... Jammer! Gelukkig zijn er meerdere geschiedenisdocenten in Tilburg! :-) Ik heb het al zo vaak gezegd: techniek is het probleem niet. Een verkeerde houding vaak wél.
Hoi Petra, Ik denk, dat het hier ook een kwestie is van 'leren werken met de nieuwe media'. Ik bedoel: ik denk, dat de docent gelijk heeft als hij zegt, dat die leerlingen niks gaan zitten voorbereiden. Dat doen ze namelijk so wie so niet, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar dat doen ze ook niet, als je ze een papieren plattegrond geeft! Een oplossing zou dan kunnen zijn, dat de docent in de klas jouw googlemap opentrekt en minstens een paar van jouw locaties aanklikt en dat samen met ze gaat voorbereiden. En dan misschien taken gaat verdelen of zo, dat een groepje leerlingen verantwoordelijk is voor het voorbereiden op een bepaalde locatie. Dat is natuurlijk een andere, misschien arbeidsintensievere manier van werken, maar op den duur pak je de leerlingen daar wel meer mee, denk ik. Je moet dit alleen als docent zijnde ook wel zien zitten... Chaja
Hoi allen, Ja het klopt. Ik wil ook niet pretenderen hoor, dat ik 'verder' ben dan 'zij'. Ik merk alleen dat wij als instellingen soms allerlei eieren zitten te leggen, zogenaamd voor de doelgroep, terwijl deze doelgroep er (nog) niks mee kan. Afstemmen dus....daar is tijd voor nodig!