KVAN-dagen 2012 – Open! > Call for papers
De Koninklijke Vereniging van Archivarissen in Nederland organiseert in samenwerking met het Zeeuws A...
Beste leden van Archief2.0,Het is alweer een tijdje geleden dat de 23-archiefdingen online gingen. Zijn er al archiefdiensten die de dingen hebben doorlopen? En wat zijn jullie ervaringen?Ik zit erover te denken om ook bij ons in de organisatie de dingen te doorlopen en ben daarom erg benieuwd naar de reacties bij de verschillende instellingen.Hartelijke groeten,Petra
Reacties
Hoi Petra, Bij het Nationaal Archief heeft een eerste groep de cursus doorlopen en is nu een tweede groep begonnen. Gisteren was de afsluiting van de cursus bij het BHIC en Regionaal Archief Tilburg, die de cursus samen hebben doorlopen. Vandaag start de cursus bij het Gemeentearchief Rotterdam. Bij de afsluitende bijeenkomst gisteren was de sfeer er eentje van: ik ben blij dat ik de cursus gedaan heb. Dat kwam vanuit allerlei gedachten, maar het "werk" hoorde daar duidelijk bij. Voor veel deelnemers waren sommige "dingen" een echte eyeopener, dat verschilde per deelnemer, en omdat er zowel bij het BHIC als bij het RAT al stevig geëxperimenteerd is met archief 2.0 toepassingen zagen de meeste ook wel de meerwaarde voor de archiefdiensten. Er zijn ook naar aanleiding van de cursus nieuwe initiatieven ontplooid binnen beide organisaties (en ook bij het Nationaal Archief ). Op moment van afsluiten lag bij het RAT de succesfactor op 66% (10 van de 15 hebben alle 23 dingen gedaan). Van de overigen zullen er nog wel 3 of 4 de eindstreep gaan halen. Lessen: 1. sommige dingen zijn niet bijzonder geschikt voor archieven. Er zijn twee dingen vervangen (podcasts en online muziek) voor twee nieuwe dingen: maps (georefereren, google maps) en mobiel (soort van kijkje naar de nabije toekomst) 2. de tijdsbesteding van 2 uur per ding is te mager bemeten. Daar mag je rustig 3 uur per ding voor rekenen. 3. niet iedereen leert op dezelfde. Bij het NA houden ze inloopsessies op een vast tijdstip waar mensen die wat meer structuur of begeleiding nodig hebben, of gewoon niet goed met een "ding" uit de voeten kunnen, terecht kunnen. Ik denk dat er nu binnen het RAT in ieder geval een groep mensen is die mee kan denken over de nieuwe manier van werken en die voor een belangrijk deel ook toepassen in hun dagelijkse werk. Bij ons is dat met name Google docs wat door een flinke groep mensen gebruikt wordt.
Dag Petra, Bij het Nationaal Archief heeft zo´n anderhalve maand geleden de eerste groep (ca. 25 collega´s) 23-archiefdingen afgerond. Momenteel is de tweede groep (35 collega´s) aan de slag en staat de agenda op ding 11. Wat mij is opgevallen (als coach) is dat (bij een deel van de deelnemers) het bewustzijn voor web 2.0 voor de digitale wereld om ons heen enorm is toegenomen. Dat zij na afloop van het programma vrolijk doorbloggen, deelnemen aan communities en - wellicht nog belangrijker - met allerlei nieuwe plannen komen om tools te integreren, op nieuwe plekken, nieuw publiek willen aanboren. Die mentaliteitsverandering dankzij het programma si wellicht de meest interessante en leuke uitkomst. Als je het leuk vind kan je altijd eens direct contact met ons opnemen en kunnen we het wat uitgebreider toelichten. Ook bij het Regionaal Archief Tilburg en het BHIC hebben ze nèt de curus afgerond.
Beste Tim en Luud, Hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties! Goed om te weten dat jullie de ervaring hebben dat medewerkers het als positief ervaren om aan het project mee te werken en dat er zelfs sprake lijkt te zijn van een mentaliteitswijziging. Dat sterkt het idee dat ook wij hiermee aan het werk kunnen. Het inzetten van een inloopmoment is m.i. ook erg goed! Ik maak graag van de uitnodiging gebruik om op een later moment contact op te nemen met Tim. Hartelijke groeten, Petra
Da's prima! Leuk om te horen dat jullie er wellicht ook mee aan de slag willen gaan. Petra Links zei:
Beste Tim en Luud, Hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties! Goed om te weten dat jullie de ervaring hebben dat medewerkers het als positief ervaren om aan het project mee te werken en dat er zelfs sprake lijkt te zijn van een mentaliteitswijziging. Dat sterkt het idee dat ook wij hiermee aan het werk kunnen. Het inzetten van een inloopmoment is m.i. ook erg goed! Ik maak graag van de uitnodiging gebruik om op een later moment contact op te nemen met Tim. Hartelijke groeten, Petra
Petra, samen met collega's van het RAT (zie reactie Luud) doorliepen we ook op het BHIC dus de cursus. Er is vrolijk over geblogd door menigeen - hier mijn laatste stukkie, met de evaluatie. Zoals Luud al zegt waren de resultaten enorm goed. Mensen voelen zich (in hun eigen woorden) verrijkt, opgetild en weer midden in de maatschappij gezet, zagen de cursus als grensverleggend, zien nieuwe, uitdagende mogelijkheden voor onze dienstverlening, en - als toetje - snappen ze ook weer waar hun kinderen mee bezig zijn! ;-) Persoonlijk ben ik erg blij met al het enthousiasme dat ik gedurende het hele traject bij mijn collega's ervaarde. Soms is het wel doorbijten - je krijgt het certificaat zeker niet cadeau - maar er is loon naar werken: een mentaliteitsverandering.
@Christian: Wat ontzettend leuk om te lezen. Ik ga de organisatie er warm voor proberen te maken. Jullie zullen hier vast nog van horen :) Om zelf maar even voor de troepen uit te lopen ben ik gisteren maar vast gestart met een eigen blogje. Leuk zo'n speeltje, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er nu precies op zal gaan zetten ;)
@Petra: Succes ermee! Ik volg je alvast. Wat je in ieder geval met je blog kunt doen, is het delen van je ervaringen en gedachten, bijvoorbeeld over archieven en sociale media. En voor de rest stapelen de ideeën zich gaandeweg wel op - ben ik van overtuigd! Starten met de cursus (op eigen houtje) is alvast een aardig begin... ;-)
@Petra Ik ga je ook volgen. Dat maakt bloggen een stuk leuker :) Succes met je plannen. Je weet ons te vinden.
Ja, beginnen is altijd goed :) Bedankt voor alle support!!
Hallo Petra, Het Zeeuws Archief zit middenin de cursus. Zo'n 25 mensen doen, in meer of mindere mate, mee. Ik merk zelf dat het wel erg prettig is om een stok achter de deur te hebben in de vorm van een datum waarop het certificaat tijdens een feestelijke bijeenkomst wordt uitgereikt aan degenen die klaar zijn. Als ik het in mijn eentje zou moeten doen werd het een erg lange cursus denk ik. Wij worden overigens bijgestaan door 4 coaches van de Zeeuwse Bibliotheek, terwijl we wel gewoon de archiefdingen-versie van de cursus volgen. Voor de coaches betekende dat dat ze zich even moesten verdiepen in genealogie, voor de rest zijn de verschillen niet zo groot. Misschien kun je contact zoeken met de bibliotheek voor support? Grappig is vooral dat je collega's je enorm verrassen: sommige sceptici gaan er als een speer doorheen en zijn uiteindelijk dolenthousiast en anderen, van wie je meer verwacht had, kunnen er maar niet warm voor lopen.
Hi Lineke, Dank je voor de tip om voor support ook eens buiten de archieven te kijken. Dat zal ik zeker meenemen ter overweging. Overigens verkeerd alles nog in een zeer pre-stadium en wil ik eerst eens kijken hoe de cursus mij zelf bevalt. Inmiddels ben ik aangekomen bij ding 9 :) Waar ik overigens benieuwd naar ben is hoe jullie de blogs delen met elkaar. Want in de lijst op de site van 23-archiefdingen staan geen blogs van het Zeeuwsarchief. Hebben jullie de adressen doorgemaild en volgen jullie elkaar via RSS? En wat is jullie overweging geweest de blogs niet openbaar te zetten op de site van 23-archiefdingen? Veel succes natuurlijk nog met de laatste dingen! Hartelijke groeten, Petra
@Petra: Op de openbare blog www.23-archiefdingen.nl staan alleen de blogs vermeld van eenlingen, zoals jij, die daarvoor hun eigen blog hebben aangemeld. Je bent dat namelijk niet verplicht - je kunt de cursus volledig anoniem volgen, zonder dat iemand het weet... ;-) Als je als groep meedoet, dan krijg je een eigen blog (met dezelfde cursusteksten, maar met allerlei extra berichten, tips en nieuwtjes) binnen een afgesloten omgeving. Daar vind je dan ook de lijst terug met alle deelnemers van jouw groep/organisatie. Dit is allemaal niet openbaar omdat niet alle deelnemers daar prijs op stellen. Veel cursisten zijn, zeker in het begin, erg huiverig om te starten met een blog ("maar ik ga daar niet heel m'n persoonlijke leven op gooien hoor!"), om accounts via Google en zo aan te maken ("straks weten ze overal alles van me!") of om online te reageren op berichten van anderen ("al dat inhoudsloos gezever onder mekaar, mij niet gezien!"). Volgens mij staat bij de eenlingen op dit moment alleen Ingmar vermeld, maar jij kunt de tweede zijn! ;-) Misschien moeten we ook nog wat meer reclame maken voor deze mogelijkheid. Ik zag al dat je actief bezig was geweest. Ik moet toegeven zelf wat nalatig te zijn geweest met reageren - vakantie en zo - maar ik maak dat nog wel goed hoor. (Aan de andere kant: een van de voordelen van een georganiseerde cursus is, dat je verzekerd bent van actieve volgers... haha!) Succes verder!
@Christian: Ah, nu begrijp ik het. Mooi om te lezen dat als je met een instelling meedoet je dat dan binnen een afgesloten omgeving kunt doen. Dat heb ik blijkbaar over het hoofd gezien. Tot nu toe heb ik teveel gestort op de cursusstof ;) Uiteraard begrijp ik dat je wel wat beter te doen had de afgelopen weken dan mijn blog volgen ;) Maar mocht je tips en/of opmerkingen hebben op een later moment, dan hoor ik ze graag.
Hallo Petra, De Zeeuwse Bibliotheek heeft voor ons een aparte cursusomgeving aangemaakt, zodat we elkaars blogs wel kunnen zien. Hoe dat precies in zijn werk gaat zou je kunnen vragen aan Edwin Mijnsbergen of Marleen Bimmel van de Zeeuwse Bibliotheek. Volgens mij is dat gebeurt voor alle organisaties die het als groep hebben gedaan, maar dat weten Christian en Luud beter dan ik. Succes nog met de komende dingen, ik nader inmiddels het einde! Groetjes, Lineke Petra Links zei:
Hi Lineke, Dank je voor de tip om voor support ook eens buiten de archieven te kijken. Dat zal ik zeker meenemen ter overweging. Overigens verkeerd alles nog in een zeer pre-stadium en wil ik eerst eens kijken hoe de cursus mij zelf bevalt. Inmiddels ben ik aangekomen bij ding 9 :) Waar ik overigens benieuwd naar ben is hoe jullie de blogs delen met elkaar. Want in de lijst op de site van 23-archiefdingen staan geen blogs van het Zeeuwsarchief. Hebben jullie de adressen doorgemaild en volgen jullie elkaar via RSS? En wat is jullie overweging geweest de blogs niet openbaar te zetten op de site van 23-archiefdingen? Veel succes natuurlijk nog met de laatste dingen! Hartelijke groeten, Petra
@Lineke: Veel succes nog met de laatste loodjes! En bedankt nog voor reacties :) groetjes, Petra
Hoi Petra, De afgescheiden omgeving is vooral bedoeld om het overzichtelijk te houden en om waar nodig te kunnen personaliseren (cursus op maat). De hosting wordt gedaan door Rob Coers. Overigens is het wel zo dat de blogadressen wel alleen worden getoond binnen de besloten versie van Wordpress maar als zodanig wel gewoon openbaar zijn binnen blogger en Google. Vriendelijke groet, Edwin Mijnsbergen Petra Links zei:
@Christian: Ah, nu begrijp ik het. Mooi om te lezen dat als je met een instelling meedoet je dat dan binnen een afgesloten omgeving kunt doen. Dat heb ik blijkbaar over het hoofd gezien. Tot nu toe heb ik teveel gestort op de cursusstof ;) Uiteraard begrijp ik dat je wel wat beter te doen had de afgelopen weken dan mijn blog volgen ;) Maar mocht je tips en/of opmerkingen hebben op een later moment, dan hoor ik ze graag.
Hi Edwin, Dus afgesloten zijn de blog niet. Dat lijkt me wel spannend voor de deelnemers. Goed om te weten! groeten, Petra
Leuk dat je ook over de cursus blogt Edwin: '23 dingen bij het Zeeuws Archief en het geheim van de timmerfabriek in Vlissingen'.
Dank! Joost Geraets zei:
Leuk dat je ook over de cursus blogt Edwin: '23 dingen bij het Zeeuws Archief en het geheim van de timmerfabrie...'.
wij hier op het Zeeuws Archief hebben de cursus inmiddels afgesloten. Het was een bijzondere ervaring en de organisatie was heel positief. Je leert een heleboel, ook archiefdingen waar je later nog wat mee kan doen. Er wordt hier veel getwitterd en ook onze blogs zijn blijven bestaan, er zijn medewerkers die hun blog gewoon aanhouden en er regelmatig nog iets op zetten. Veel plezier met de cursus toegewenst, José Zeeuws Archief
Beste allemaal, Hartelijk dank voor jullie positieve berichten. Het heeft me gesterkt in het idee dat ook wij hier iets mee moeten doen. Inmiddels worden de plannen om de 23-dingen in afgeslankte vorm bij het NIOD aan te gaan bieden steeds concreter. We denken nu aan een selectie van 12-dingen. Uiteraard zijn medewerkers vrij, om als ze dat willen, alle 23-dingen te doorlopen. Waar ik echter nog graag advies over zou willen is in hoeverre jullie ervaring uitwijst dat het nodig is om richtlijnen uit te zetten voor medewerkers ten aanzien van het gebruik van social media. Ik las op Dutch Cowboys dat zij dit aanraden bij het gebruik van social media voor pr-activiteiten. In zo'n document wordt bijvoorbeeld vastgelegd of werknemers namens zichzelf mogen tweeten en bloggen, of alleen uit naam van het bedrijf. En bijvoorbeeld wat te doen in het geval van escalaties.Als voorbeeld geven zij de de IBM Social Computing Guidelines. Weten jullie of er door archiefinstellingen dergelijke richtlijnen zijn opgesteld? En of we ervaring is met escalaties? (Ik kan me voorstellen dat je dat niet op dit forum zet, maar ik vraag het toch maar... ) :) Hartelijke groeten, Petra
@Petra: Goed idee! En neem vooral contact op met Rob Coers om de mogelijkheden te bespreken. Een afgeslankte cursus behoort daar zeker toe. Over de richtlijnen: ik ben zelf sterk van mening dat we met gezond verstand en zo al heel ver komen. In een gezonde organisatie voelen mensen zelf wel aan waar de grenzen liggen. Voor grotere bedrijven, met ook behoorlijk grote (commerciële) belangen en veel 'exposure' - bedrijven die nogal in de belangstelling staan - kan ik me voorstellen dat je beleid gaat ontwikkelen. Voor ons soort instellingen kan ik me slechts voorstellen dat je wat algemene richtlijnen hebt, waarover je het gezamenlijk een keer in een gesprek of zo hebt gehad. Zogauw er regels nodig zijn, zit het al niet goed, lijkt me. De enige situaties uit het archiefwezen, die ik ken, waar het 'fout' is gelopen en waar 'regels' nodig zijn - zal me verder op de vlakte houden - plaats ik in de categorie: traditionele organisaties/afdelingen/mensen, die langs traditionele wegen een traditionele grip proberen te houden op een nieuwe werkelijkheid en nieuw type medewerkers. Dat maakt zowel de organisatie als de medewerkers niet blij. Ik denk dat het in ieder geval van belang is dat zéker mensen van jullie management en de communicatieafdeling de cursus ook volgen. In z'n algemeen: het nu al opstellen van dat soort regels voor je organisatie zie ik als het al bedenken van 'oplossingen' (en zijn het dat wel?) voor 'problemen' (en zijn het dat wel?) die zich nog niet eens hebben voorgedaan. Succes ermee!
Beste archief2.0-leden, Met genoegen meld ik dat het NIOD en het CHGS vandaag zijn gestart met 12-dingen, een selectie van de 23-archiefdingen. Hartelijk dank voor al jullie input. Kijk voor meer info op: http://petralinks.blogspot.com/Hartelijke groeten, Petra
Hoi Petra, Geweldig dat jullie dat doen. Ik wens alle deelnemers veel succes en ik ga je blog volgen. Ben heel benieuwd hoe de verkorte cursus bij de deelnemers wordt ontvangen. Succes!
Hallo Petra, Wij bij het Regionaal Archief Leiden staan aan de vooravond van de "23 van Leiden". Geen wielerkoers of hardloopwedstrijd, maar uiteraard de archiefdingen. Druk met de voorbereidingen. Ik wil wel de ervaringen met je delen. Veel suc6 met jullie plannen. Peter Brandenburg RALeiden
@Peter: Leuk! Ik begrijp dat jullie de cursus ook 'op eigen houtje' gaan volgen (dus zonder coaches van buitenaf, afgeschermde omgeving, extra berichten enzovoort, maar gewoon vanaf de openbare weblog)? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Hi Peter, de 23-archiefdingen lijken zich als een olievlek te gaan verspreiden. Erg mooi :) Onze ontwikkelingen kan je grotendeels terugvinden via mijn blog. Maar uiteraard kun je me ook altijd bellen bij het NIOD. Ben ook benieuwd naar jullie ervaringen. Succes! groeten, Petra