Generatie Y laat web 2.0 nog links liggen - artikel in ONderwijsinnovatie

  • jan 2009
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 1
  • 40
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

In het nummer van Onderwijsinnovatie van december 2008 staat een interessant artikel over het gebruik van web 2.0 tools door studenten in een onderzoekspilot op hogeschool INHolland.Het onderzoek toont aan dat de studenten die hebben deelgenomen weliswaar tot de Generatie Y (de generatie die continu digitaal verbonden is met hun peers) behoren, maar nog heel veel vaardigheden missen om de beschikbare digitale middelen te gebruiken. Vooral om het niveau van de vrijblijvende sociale aanwezigheid op internet te ontstijgen.De opdracht was tweeledig: zoek een geschikte stageplaats. Interview en bezoek potentiële stagebedrijven en oud-studenten en communiceer de resultaten, je bevindingen via een digitaal, open platform.In een tweede opdracht moesten de studenten een webpresence van zichzelf maken voor de stagebedrijven. Behalve tekst moest dat ook een één minuut durende video bevatten.Leuke onderzoeksgegevens van de groep van 110 studenten: meer dan 50 % vindt het geen probleem dat ze gegoogled worden door een bedrijf, maar slechts 7 procent gebruikt hun digitale aanwezigheid online voor dat doel! Een even grote groep vindt het niet nodig dat bedrijven dat zouden kunnen doen.Opvallend punt is ook dat het programma dat de studenten moesten gebruiken, Sharepoint, problemen opleverde. Een groep studenten was verbaasd dat ze niet met Hyves gingen werken. Het bekende probleem.Twee conclusies:1. Studenten (tweedejaars) moeten nog veel leren op web- en ict-gebied.2. Weinig studenten (en docenten) zetten web 2.0 mogelijkheden bewust in voor hun toekomst en contacten met het werkveld.Niets gaat vanzelf.Het artikel staat op pagina's 37-39 in dit pdf bestand.

Reacties

één reactie, 16 januari 2009
  • Ik lees alleen maar dat die zogenoemde Generatie Y er al helemaal is of er minimaal aan staat te komen. Er is zó ontzettend veel op dat onderzoek af te dingen, dat je bijna geen enkele conclusie serieus kunt nemen. Als zo ongeveer de helft van de studenten Hyves gebruikt, waarom gaan we dan met SharePoint werken? En de vooronderstelling dat dit soort studenten veel bezig is met beroepsgeöriënteerd netwerken via internet is natuurlijk een rare. Die oriëntatie staat immers los van het middel wat daarvoor wordt ingezet. Ik was daar op die leeftijd ook helemaal niet mee bezig, of ik nu wel of niet internet zou hebben (mijn e-mail was om sociale contacten te onderhouden, zoals Hyves dat voor de studenten van nu is - niet om een stageplaats te zoeken). Net zo min als dat ik bezig was met waar mijn gegevens allemaal achterbleven, analoog of digitaal. En bijvoorbeeld naar wiens maatstaven waren filmpjes te matig van kwaliteit? En wat waren die maatstaven?? Ik zie op YouTube de grootste bagger voorbijkomen - videokwalitatief gezien dan - maar het wordt wel stukbekeken en niemand lijkt zich daar druk over te maken. Nou ja, dat soort dingen dus... Wel een interessant artikel, maar dan vooral om weer eens te lezen hoe dit soort ontwikkelingen door oudere generaties helemaal verkeerd worden beoordeeld en bekeken. Naar mijn mening dan.

    Christian van der Ven

Trefwoorden