Hoe krijg je je project succesvol gefinancierd?
Voortschrijdende technische mogelijkheden bieden kansen voor de archieven om cultureel erfgoed op een...
Wellicht kan een Massive Open Online Course (Wikipedia : MOOC) of een microMOOC, bijvoorbeeld bij de OERu (zie 'Customise your learning using micro courses') een aanvulling zijn / worden op de diensten van een archief zo bedacht ik me bij de informatie over de presentatie : MOOCseums: Using the Open Movement to Invigorate Local Museums tijdens OpenEd 2013 (de Open Education conference). Rolin Moe (Twitter : @RMoeJo - site) onderzoekt een case van een museum dat een MOOC heeft opgezet in aanvulling op een reizende tentoonstelling / expositie met hedendaagse fotografie. Rolin schrijft :"... Projects such as Steve.Museum (social tagging project red.) and GLAM-WIKI (GLAM-WIKI US red.) have utilized open access methodologies to place digital artifacts in the public sphere, producing crowdsourced definitions and tags for a greater public use...."
"... An opportunity exists for museums to utilize open access methodology and open educational resources (Wikipedia : OER red.) in creating a digital space to provide unique and authentic interaction with cultural artifacts and experts...."
GLAM is de afkorting van 'Galleries, Libraries, Archives & Museums' (Wikipedia : Wikipedia:GLAM). Twitter : @glamwiki.
gerelateerd
- groepen : Open Data en Archief Educatie; - MasterClass Archieven en Educatie - Andrew Payne National Archives UK; - Open Education conference in 2013.
Reacties
Helemaal mee eens.
Als ik het even tot bij mij om de hoek beperk: het Zeeuws Archief heeft nav een aqcuisitie een tentoonstelling gehad over de poolreiziger Sjef van Dongen. Daar had heel goed een MOOC aan vast kunnen zitten met bijv. 3 delen. Een over Van Dongen, een over de reddingsexpeditie waar hij aan deelnam en een over poolreizen, walvisvaart, Zeeuwen enz. Bijvoorbeeld.
Een ander idee (en dat kan nog steeds) is om bij de 2 jaar durende blog over de reis van het slavenschip d'Eenheid (http://eenheid.slavenhandelmcc.nl) een MOOC te ontwikkelen. De grap is dat het archief dat niet zelf hoeft te doen. Dat kan ook door een ander instituut of een particulier gedaan worden.
En verder zie ik ook veel kansen voor het moderniseren van de cursussen die de archieven nu al geven.waarom geen MOOC paleografie als inleiding, waarna je de deelnemers uitnodigt om ook de vervolgcursus te volgen, maar dan met echt materiaal op het archief? En de vervolgcursus kan ook ondersteund worden met videolessen, zodat je het 'flipped classroom' concept meteen meepakt.
Kortom: goed punt, Joost! :-)
Aansluitend bij Chido's laatste punt: Regionaal Archief Tilburg en het BHIC organiseren samen alweer voor de tweede keer een online cursus familiegeschiedenis. Nog lang geen MOOC, maar wel een stapje in die richting, namelijk online en deels zelforganiserend.
Je kunt je voorstellen dat een dergelijke cursus geen echt begin en einde meer heeft, geen vaste docenten en geen vaste deelnemers. Dat het een voortdurende cursus wordt, waaraan iedereen kan bijdragen en waarvan iedereen kan leren. En als afgeleiden daarvan kunnen over specifieke onderwerpen 'deelcursussen' - online en/of offline - worden georganiseerd.
Zal eens bij m'n collega neerleggen of er niet nog een stapje extra richting de MOOC is te zetten...