Een convenant, wat is dat eigenlijk?
Is een serie afspraken tussen bestuursorganen altijd een convenant? En hoe zit het met de openbaarma...
Op 17 juli stelde de Stuurgroep PLOOI een lijst met verkorte namen voor alle 17 informatiecategorieën uit de Wet open overheid (Woo) vast. Het gaat om de informatiecategorieën die bestuursorganen op termijn actief openbaar moeten maken.
De officiële namen van sommige categorieën zijn erg lang en worden in de communicatie vaak afgekort. Bijvoorbeeld: De inhoud van de schriftelijke verzoeken op grond van artikel 4.1, van de schriftelijke beslissingen op die verzoeken en de daarbij verstrekte informatie. Tot nu toe gebeurde dat niet vanuit alle organisaties op dezelfde manier. Dat leidde tot verwarring: hebben we het wel over dezelfde categorie? De vastgestelde lijst met verkorte namen moet hier duidelijkheid over geven. In bovenstaand voorbeeld wordt het dan: Woo-verzoeken en -besluiten.
De lijst is bedoeld voor de communicatie richting medewerkers die zich binnen de organisatie met openbaarmaking bezighouden. Ook in de Woo-index worden deze categorienamen zo snel mogelijk geïmplementeerd. Gebruik de lijst dus ook in jouw organisatie!
Wetsartikel | Verkorte naam informatiecategorie |
3.3 1a | Wetten en algemeen verbindende voorschriften |
3.3 1b | Overige besluiten van algemene strekking |
3.3 1c | Ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag |
3.3 1d | Organisatie en werkwijze |
3.3 1e | Bereikbaarheidsgegevens |
3.3 2a | Bij vertegenwoordigende organen ingekomen stukken |
3.3 2b | Vergaderstukken Staten-Generaal |
3.3 2c | Vergaderstukken decentrale overheden |
3.3 2d | Agenda's en besluitenlijsten bestuurscolleges |
3.3 2e | Adviezen |
3.3 2f | Convenanten |
3.3 2g | Jaarplannen en jaarverslagen |
3.3 2h | Subsidieverplichtingen anders dan met beschikking |
3.3 2i | Woo-verzoeken en -besluiten |
3.3 2j | Onderzoeksrapporten |
3.3 2k | Beschikkingen |
3.3 2l | Klachtoordelen |
Reacties
Is het voor de aansluiting op de Woo-index verplicht / noodzakelijk om deze benamingen ook aan te houden op het eigen platform? Ik vind een aantal benamingen namelijk wat publieksonvriendelijk, bv. 'Bij vertegenwoordigende organen ingekomen stukken'.
@jethrolangenberg
Beste Jethro, dank voor je vraag. Deze verkorte namen zijn voor de communicatie richting degenen die de informatiecategorieën openbaar maken, dus niet voor de gebruiker/burger. Daar zijn ze inderdaad niet heel gebruiksvriendelijk voor. Heb je een beter alternatief voor naar buiten, gebruik die vooral.