Hulp nodig bij het werven van professionals op het gebied van informatiehuishouding?

  • okt 2021
  • Open op Orde
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 32
Open op Orde
Open Overheid

Aan de slag met Open op Orde Informatie speelt een steeds grotere rol in onze samenleving. Dat heeft vanzelfsprekend invloed op ons als Rijksoverheid. Het is van groot maatschappelijk belang dat onze informatievoorziening op orde is. Juiste informatie is onmisbaar voor het functioneren van onze democratische rechtsstaat.

Overheidsinformatie moet vindbaar, beschikbaar, leesbaar en betrouwbaar zijn voor iedereen die daar recht op heeft. Met het generieke actieplan ‘Open op Orde’ investeert het Rijk stevig in de verbetering van onze informatievoorziening. Omdat de informatievoorziening van de Rijksoverheid permanent in de maatschappelijke schijnwerpers staat, vraagt dit niet alleen om mensen met de juiste technologische en digitale kennis, maar vooral ook om mensen die het belang zien van een goede verwerking van informatie.

Dit specialistische werk in een zeer krappe arbeidsmarkt vraagt om een diversiteit aan expertises en professionals. Het rijksbrede project Versterking capaciteit informatiehuishouding helpt organisaties - in aansluiting op actielijn 1 van Open op Orde - bij de werving van professionals om de informatiehuishouding beter op orde te krijgen. Het gaat om capaciteit op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

Wij staan klaar voor jou! Op 6 september was de kick-off van het projectteam dat bestaat uit verschillende experts (o.a. arbeidsmarktstrateeg, arbeidsmarktanalist, communicatieadviseur, social media-adviseur, emailmarketeer, tekstschrijver, redacteur, data-analist en recruiters). Nu het team compleet is en de basis voor de campagne staat, kunnen we vol aan de slag!

Graag helpen we jouw organisatie bij het vinden van de juiste professionals en het zichtbaar zijn voor deze doelgroep.

Het project wordt centraal gefinancierd, waardoor deelname aan de verschillende initiatieven niet tot kosten leidt.
Initiatieven waar jouw organisatie gebruik van kan maken
Ondersteuning bij:

  • Werving & selectie

  • Contentcreatie en -distributie

  • Onderzoek en monitoring

  • Events voor de doelgroep

Werving en selectie

  • Ons team van recruiters ondersteunt bij de werving en selectie voor vacatures binnen het vakgebied informatiehuishouding;

  • Actief sourcen en gericht zoeken naar kandidaten door ons team van recruiters;

  • In de bestaande I-Matchpool toetst de recruiter of er een kandidaat is die past bij de vacature (zo’n 40% van de IHH-vacatures heeft raakvlakken met IT/IV);

  • Specifiek voor IHH wordt een nieuwe pool ingericht. Op onze landingspagina is daarvoor een aanmeldlink opgenomen. Een CTA (call to action) in de campagne richt zich op het inschrijven.

  • Vacatures worden extra onder de aandacht gebracht middels een gesponsorde vacaturecampagne op LinkedIn, Facebook (zie voorbeeld 1 en voorbeeld 2), Instagram en Google;

  • Concrete en ondersteunende managementinformatie over het hele W&S-proces.

  • Het schrijven van vacatureteksten;

  • Wij zijn een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI), een platform voor IHH-professionals. We delen kosteloos vacatures op hun website.

Contentcreatie en -distributie
We bieden ondersteuning bij het ontwikkelen van artikelen, video’s et cetera voor de rijksbrede arbeidsmarktcampagne. Deze content kunnen organisaties dan ook zelf gebruiken in de eigen communicatie om bijvoorbeeld een vacature nog beter onder de aandacht te brengen. In de campagne leiden we bezoekers gericht naar de op maat gemaakte landingspagina en direct naar vacatures.

Onderzoek en monitoring
Om goed inzicht te krijgen in de doelgroep en effectief campagne te kunnen voeren doen we grondig doelgroeponderzoek dat onder andere bestaat uit een survey onder de doelgroep, een doorlichting van IHH-vacatures op WerkenvoorNederland en een grondige analyse van social media en Google (SEO en SEA). Dit onderzoek ronden we medio november af. De resultaten worden daarna rijksbreed gedeeld, zodat iedereen gebruik kan maken van deze inzichten.

Zodra er meer inzicht is in de doelgroep, gaan we het vakgebied informatiehuishouding onderverdelen in een aantal clusters. Streven is de belangrijkste expertises te onderscheiden en daarvoor een algemene vacaturetekst op te leveren die rijksbreed gebruikt kan worden. Dit is niet alleen handig voor rijksorganisaties, maar heeft ook veel voordelen zoals goede eenduidige functienamen en vacatureteksten en vergelijkbare functie-eisen en salariëring. Ook kan een goede maar net niet passende kandidaat worden geattendeerd op vergelijkbare functies elders. De campagne wordt continu gemonitord en geoptimaliseerd. Inzichten die dit oplevert delen we met andere organisaties.

Events Tot slot willen we graag de aandacht vestigen op een (online) event dat we gaan organiseren voor de doelgroep in februari 2022. Tijdens dit event geven we (latent) werkzoekende informatieprofessionals een kijkje in ons werk, de diversiteit en de impact die je kunt maken.

Wil jouw organisatie ook profiteren van deze centrale initiatieven?

We staan samen voor een flinke uitdaging. Uiteraard kan Open op Orde alleen succesvol zijn als zoveel mogelijk collega’s zich betrokken voelen en zich actief inzetten voor een transparante overheid. In de rijksbrede campagne komen alle onderdelen aan bod. Door een effectieve aanpak profiteren alle organisaties van schaalvoordeel, minder administratieve lasten en ontstaat een level playing field. Bovendien kunnen kandidaten die geen klik hebben op de ene plek op de andere worden aangeboden, door samen op te trekken bij de selectie.


Wil je meer informatie, een toelichting op een van de onderdelen of direct meedoen? Mail ons wervingIHH@rijksoverheid.nl.



Dit artikel verscheen op 25 oktober in de I-AMC & I-Match nieuwsbrief van het Project Rijksbrede I-Arbeidsmarktcommunicatie.

Trefwoorden