OCR-en met Transkribus: de resoluties van de Staten-Generaal
Vincent Noppe van het Nationaal Archief heeft een OCR-test gedaan op scans van de “Gedrukte registers...
Kritisch onderzoek van bronnen heeft altijd de basis gevormd van de geschiedwetenschappen. Maar nu we schijnbaar onbeperkte toegang hebben tot retro-gedigitaliseerd materiaal en born-digital data, moeten we leren hoe we digitale bronnen kritisch kunnen beoordelen, net zoals we altijd hebben gedaan met "analoog" materiaal. Historici van de 21ste eeuw moeten zich namelijk bewust zijn van de specifieke aard van de digitale bronnen die ze in hun onderzoek gebruiken.
Om met deze veranderingen om te kunnen gaan, hebben we een gedegen kennis nodig van de wisselwerking tussen digitale technologie en historisch onderzoek. Om die reden heeft de universiteit Luxemburg enige tijd geleden het Ranke2-platform in het leven geroepen. Deze biedt onder andere online lesmateriaal om studenten en onderzoekers kritisch te leren omgaan met digitale bronnen.
Bezoek de website:
https://ranke2.uni.lu/