Web Trend Map

  • feb 2008
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 4
  • 76
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

Hoera! De (hoe twee-punt-nullerig) Beta versie van de Web Trend Map is door informationarchitects beschikbaar gesteld op internet. De pdf download (8.0 + Mb) is hier te vinden: http://informationarchitects.jp/web-trend-map-2008-beta/

En een grafisch iets mindere versie (maar wel aanklikbaar) vind je hier:

http://informationarchitects.jp/webtrendmap3/trendmap2008.html.

De trends voor 2008 héél, héél in 't kort :

En iets verder geduid hier:

http://informationarchitects.jp/trendmap3-countdown-sneak-peak/

Wat mij opvalt...?

Ebay op naar de mindere gebieden van de kaart. Terecht denk ik wanneer met gaat snijden in de commentaar functies (http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7228460.stm)
Dataportability krijgt credits voor waar ze mee bezig zijn (http://www.dataportability.org/)
Twitter is er nog steeds (tot mijn eigen [hoewel daar verschillend over gedacht wordt: http://www.frankwatching.com/archive/2008/02/10/de-mens-is-instinctief-een-twitteraar/] verbazing)

Reacties

4 reacties, meest recent: 15 februari 2008
  • Wanneer nemen ze de Rotterdamse lijnen nou eens als voorbeeld, Tim? In Tokyo weet ik de (soms ironische) ondertoon van het koppelen van een merk / product aan een station niet te duiden. In Rotterdam is dat veel makkelijker: Zuid sucks, Noord rules!

    Verwijderde gebruiker
  • Dataportability verdient inderdaad een mooi stationnetje! En meer en meer aandacht bovendien, omdat het steeds belangrijker zal worden. Dat Twitter zo'n goed plekkie op de kaart krijgt, snap ik wel. Alhoewel ik er zelf nog nooit naar heb gekeken voor eigen gebruik, denk ik wel dat het een belangrijke trend laat zien: informatie wordt steeds in kleinere brokjes en sneller gedeeld, vanaf iedere plaats. En er komen steeds meer mogelijkheden om informatie tot je te nemen naar gelang je eigen voorkeuren, van bepaalde mensen in je netwerk. De wijze waarop mensen elkaar via Twitter op de hoogte houden van hun dagelijkse besognes, maar ook van spontaan ontstane ideeën, verslaglegging tijdens een congres of een popconcert.. dat spreekt me erg aan. Veel actueler kan informatie niet zijn! Voor echte verdieping blijven dingen als blogs overeind, maar het wezen van de informatie, gevoelens, gebeurtenissen en straks ook bestanden (http://www.phoreo.com/twittershare/#) en zo die je met Twitter kunt delen, vanaf welke plaats, vanaf je mobiel of wat dan ook.. da's toch weer anders. Eigenlijk lijkt dit een beetje op het succes van bijvoorbeeld Flickr of YouTube. Geen zorgvuldig samengestelde fotocollecties of videobanken met beschrijvingen, maar gewoon een berg aan soms matig getagde of beschreven afbeeldingen en video's. Sneller, actueler, vluchtiger, hier en daar wat context, maar zonder al te veel uitleg bij de content. Enzovoort. Wat ook wel grappig is aan die web trend map is hoe sommige namen, zoals Yahoo!, bijna vies zijn gaan smaken, terwijl we met z'n allen weglopen met Flickr.. ;-) Verder is het een subjectief geheel natuurlijk, maar wel erg leuk om te dienen als vertrekpunt om wat te discussiëren over "what's hot and what's not".

    Christian van der Ven
  • Kleine nuancering op mijn Twitter twijfel. Vooral Twitter als op zich zelf staande site vind ik erg...tja, Kaal. Als toegevoegd infolabel vind ik 't best aardig en gebruik ik 't zelf af en toe ook bijvoorbeeld binnen Hyves en zou ik een soort van mood aan kunnen geven in een blog. Wellicht is 't een handig iets als applicatietje op de mobiel. Hoef je ook nooit meer de standaardvraag te stellen: "Waar ben je?" :)

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden