Trendanalyse 1976-2005: stand van zaken
Ook mijn vakantie is aangebroken. Dat betekent dat er onder de tag nsablogs de komende maand een betre...
Ik geloof dat archiefdiensten het dan iets beter doen dan 'de overheid' in het algemeen:"Met de opkomst van het internet ontstonden er nieuwe dienstverleningskanalen (e-mail en websites). Omdat deze kanalen 24 uur per dag beschikbaar zijn en je er haast onbeperkte hoeveelheden informatie op kwijt kunt, was de verwachting dat deze nieuwe kanalen het gebruik van andere kanalen zouden marginaliseren. De nieuwe kanalen zijn weliswaar behoorlijk succesvol, maar hebben niet geleid tot een afname van de druk op de oude kanalen (zoals de telefoon en de balie). Het internet blijkt in sommige gevallen zelfs meer telefoonverkeer op te roepen."Zie verder de samenvatting van het onderzoek van Willem Pieterson.
Reacties
Tja, mensen laten zich nu eenmaal niet zo eenvoudig sturen. Op het BHIC hebben we een hele tijd geprobeerd mensen aan het bellen te krijgen. Een idee van onze directeur. Iemand aan de telefoon te woord staan gaat namelijk sneller dan iemand een brief of e-mail schrijven of typen. En bovendien is het handiger dan steeds heen en weer mailen om dingen duidelijk te krijgen, nog even los van het persoonlijke contact - klantenbinding dus. Enfin, voordelen te over. Maar mensen zijn daarom niet meer of minder gaan bellen hoor. Lekker mailen bevalt de meesten veel beter (helemaal als je gegevens mee moet sturen). Misschien omdat het meer 'anoniem' is of vanwege de avonduren, waarin je immers niet kunt bellen. Geen idee eigenlijk wat de exacte reden is van deze voorkeur. Zelf heb ik deze dagen toevallig heel veel mails verzonden naar mensen en groepen in verband met onze nieuwe genealogische database. Daarin roep ik ook steeds op om me vooral te bellen, eigenlijk om dezelfde redenen. Gevolg? Niets. Mensen blijven mailen, op een enkeling na. Misschien zijn de voordelen van bellen ten overstaan van mailen vooral voordelig voor het BHIC en vindt de klant vooral mailen voordelig... Grappige constatering, dat wel. Ach, wij hebben af en toe al moeite met het sturen van onszelf... laat staan van onze klanten! ;-)