PDC-component in ZGW-architectuur
Samenvatting: In mijn gemeente bestaat sterk te behoefte aan een centrale producten- en diensten component binnen het zaakgericht werken spectrum.
Om lokale overheden een overzicht te geven van bestaande instrumenten, die kunnen helpen open en transparant te worden en de informatiehuishouding op orde te brengen, is in 2021 de Wegwijzer ontwikkeld. Een document met daarin een bundeling van informatiebronnen geprioriteerd via de MoSCoW-mehode: must-should-could-
De Wegwijzer heeft zijn nut zeker bewezen, echter in het tijdperk van digitale toegankelijkheid niet meer van deze tijd. Kortom, tijd voor een andere oplossing voor het bundelen van alle handige, nuttige en noodzakelijke informatiebronnen voor het op orde brengen van de informatiehuishouding van gemeenten.
De nieuwe oplossing is gevonden in de Kennisbank Grip op Informatie. Hierin staat alles dat ook in de Wegwijzer heeft gestaan, maar dan met de voordelen dat het digitaal toegankelijk is en op meerdere manieren gefilterd kan worden, namelijk op thema, verplichting, jaartal en eigenaar.
De kennisbank is ‘work in progress’, daar bedoel ik mee dat de inhoud hiervan doorontwikkeld en natuurlijk ook aangevuld zal worden. Denk bij doorontwikkelen aan het toevoegen van nieuwe typen informatiebronnen, zoals bijvoorbeeld opnames van webinars.
Heeft u een vraag over de Kennisbank Grip op Informatie, mail die dan naar gripopinformatie@vng.nl.