Doorlopende leerlijnen waarbij het archief is betrokken

  • nov 2017
  • Anneke van Waarden-Koets
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 36
Anneke van Waarden-Koets
Educatie en Presentatie

Tijdens de Landelijke Netwerkbijeenkomst Archiefeducatie op 20 november 2017 werd een aantal voorbeelden van doorlopende erfgoedleerlijnen voor het basisonderwijs gepresenteerd, waarbij het archief betrokken is.

Met een doorlopende leerlijn wordt bedoeld de volgorde waarin leerstof is verdeeld over alle leerjaren. De doorlopende leerlijn is een van de manieren waarop het landelijke programma Cultuureducatie Met Kwaliteit (CMK) van de Rijksoverheid haar doel wil bereiken.

Dat doel is: goed cultuuronderwijs op elke school en voor ieder kind. Dit doel wordt onder meer bereikt door een inhoudelijke basis te bieden met lesontwikkeling en doorlopende leerlijnen.

Er zijn doorlopende leerlijnen voor het primair onderwijs, voor de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs, voor het voortgezet onderwijs en leerlijnen die doorlopen van de eerste groep van het primair onderwijs tot en met de laatste klas van het voortgezet onderwijs.

Op de website van LKCA staat een beknopte opsomming van lokale leerlijnen erfgoededucatie.

In het verslag van onze netwerkbijeenkomst staan deze voorbeelden van doorlopende leerlijnen waarbij een archiefdienst is betrokken is:

Reizen door de Tijd

Schiedam Brandersstad

Weet jij ook een goed voorbeeld van een doorlopende leerlijn waarbij het archief is betrokken?

Deel het hier!

Trefwoorden