Tagging als aanvulling op precoordinated metadata

  • apr 2013
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast jun 2024
  • 3
  • 70
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

De (internationale) discussie over de waarde van folksonomies voor records management loopt al een tijd. Maar kent iemand een organisatie waar kenniswerkers/ambtenaren in de praktijk hun documenten van tags voorzien, in plaats van (of in aanvulling op) de door het systeem aangeboden metadata? En zoeken ('Googlen") ze dan ook op die tags?

Eric Ketelaar

Reacties

3 reacties, meest recent: 23 augustus 2019
  • De vraag ook via Twitter uitgezet; bijvoorbeeld Davied reageerde:

    — Davied (@davied) April 17, 2013

    @cvanderven @petercdewaal Office leent zich daar slecht voor. Google Docs en Pleio iets beter. In dms'en wordt het vaak verplicht gesteld.

    Verder wel veel retweets en aandacht, maar weinig concrete voorbeelden nog, behalve een van een individuele ambtenaar:

    — Dirk Jan van der Wal (@DirkJanvdWal) April 17, 2013

    @cvanderven @davied @petercdewaal Onder mijn collega's niet veel. Ook niet in DMS: heeft fulltext zoekfunctie. Doe het zelf wel. 1/2

    — Dirk Jan van der Wal (@DirkJanvdWal) April 17, 2013

    @cvanderven @davied @petercdewaal Vooral omdat het mij (en anderen) relevantere zoekresultaten levert. Taggen is ondergewaardeerd.

    Mijn inschatting is dat tagging onder ambtenaren op deze manier een minimaal fenomeen is. Ik zal nog eens bij enkele collega's informeren.

    Christian van der Ven
  • In de rijksbrede Mediatheek taggen rijksambtenaren en gecontracteerde beeldmakers verschillende soorten media-items, zoals foto's. Die tags overzie ik dan weer en vul ik aan.

    Ik gebruik hiervoor een zelf opgestelde trefwoordenlijst, die later in de Mediatheek meer geïntegreerd kan worden, bijvoorbeeld voor functies als 'voorgestelde tag', e.d.

    Als iemand wilt meedenken over dit onderwerp: neem contact op!

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden