Beleid KVAN 2011-2015 (4): Deskundigheid

  • apr 2011
  • Fred van Kan
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 9
  • 28
Fred van Kan
KIA Community
  • Yvonne Welings
  • Christian van der Ven
  • Verwijderde gebruiker

Als vierde discussiepunt op weg naar een nieuw KVAN beleidsplan willen we jullie het volgende voor leggen.

De leden van de KVAN bestirjken met hun deskundigheid het hele werkveld van de archivaris en records manager. Een enorm potentieel aan kennis is dus aanwezig in onze vereniging. Willen we dat zichtbaar maken en zo ja, hoe organiseren we dat?

Is een elektronische kenniskaart bijvoorbeeld een optie?

Moet de KVAN dan een rol gaan vervullen in het koppelen van vraag en aanbod als het om kennis gaat?

Reacties

9 reacties, meest recent: 6 mei 2011
  • Poeh. Dat is een lastige vraag. Ik heb er al een paar keer naar gekeken, maar ik kom niet verder dan de nuchtere en zinloze constatering dat dit een lastige vraag is.

    Misschien moet je eerst duidelijk hebben waarom je dat inzichtelijk zou willen hebben. Is dat om de breedte van de KVAN duidelijk te maken? Is het om organisaties die op zoek naar bepaalde kennisvelden of competenties op een idee te brengen?

    In het kader van een soort van banenpool waarin je mensen kunt lenen om een probleem of kwestie op te lossen, dan wel een second of third opinion, of gewoon iemand die een keer mee komt brainstormen, lijkt het me wel zinvol.

    Dus mijn wedervraag is: wat wil de KVAN bereiken door inzicht te krijgen in de comptenties van haar leden? Gaat het om het koppelen?

    Verwijderde gebruiker
  • Hoor ik al over de eerste uitbreidingsmogelijkheid van het NARM? Een soort openbaar profiel, waarin iedere archivaris in het register z'n specialismes kan opgeven? ;-)

    In ieder geval zou ik het systeem - als dat er al moet komen - zo maken, dat je de 'kenniskaart' zelf niet hoeft bij te houden.

    Ik weet het niet hoor. Zo op het eerste gezicht klinkt het als een goed idee. Maar mensen vertrouwen nu eenmaal sterk op netwerken. Als je een vraag hebt, dan is die bijvoorbeeld via Twitter snel gepost. Via #AskArchivists krijg je soms ook uit onverwachte hoek antwoorden. En door een vraag op Archief 2.0 leer ik zelf ook vaak weer mensen kennen die kennis en ervaring hebben, waar ik m'n voordeel mee kan doen. (Sterker: dat was ooit de reden dat ik dit netwerk opzette: mensen met kennis en ervaring met elkaar verbinden.)

    Als je zelf iets gaat opzetten, kan dat ook best tricky zijn. Voor je het weet wordt zo'n systeem door zzp'ers en zo gezien als mooie acquisitietool. ;-)

    Serieus: persoonlijk geloof ik niet zo in kennisbanken, kenniskaarten en andere, gelijksoortige systemen. Ik geloof daarentegen in het bijzonder in de kracht van netwerken. Met andere woorden: verbind al die mensen met kennis met elkaar in een netwerk en laat vervolgens aan dat netwerk vragen stellen. Van een simpele mailinglist tot een sociaal netwerk als Archief 2.0.

    Christian van der Ven
  • Het kan natuurlijk noooit kwaad als je inzicht hebt in de competenties van de leden van de KVAN, je moet alleen voorkomen dat zo'n kennisbank alleen 'n momentopname wordt. Hoe zorg je ervoor dat die kennisbank steeds actueel blijft? En daarnaast: als ik er behoefte aan heb, dan stel ik m'n vragen wel via de verschillende sociale netwerken. De meerwaarde van zo'n kennisbank lijkt me dus beperkt. Ik zie het vooral als een instrument voor de KVAN om naar buiten toe te laten zien wat we in huis hebben, zodat we ons als beroepsgroep beter kunnen profileren. 

    Verwijderde gebruiker
  • Kennis delen is nuttig, zeker binnen een vakgroep.

    Alleen hoe en op welke wijze?

    Want er zijn al zoveel mogelijkheden en er komen er steeds meer bij. De archivisten op hun netwerk, De informatiemanager op twitter, de informationconsultants op faceboek? (Natuurlijk weet ik dat archivarissen ook twitteren etc. maar het gaat om aan te geven dat er een overlap ontstaat tussen de verschillende vakgroepen én de verschillende communicatie mogelijkheden.)

    Verder zie ik geen bezwaar in het feit dat een archivaris of archivist zich vestigt als ZZ'P'er. Ben je alleen een vakgenoot als je in overheidsloondienst bent?

    Verwijderde gebruiker
  • @Fred, In mijn optiek gaan de schotten die er tussen DIV, ICT en archief steeds meer verdwijnen, zeker als de overbrengingstermijn verkort wordt tot 3 jaar.

    Dat moet volgens een basis worden waarop de KVAN moet gaan opereren en hierbij zou schaalvergroting en samenwerking met andere partijen passen, denk aan de SOD. Wat voor het archiefveld van belang blijft is dat kennis ook wat er aan de voorkant gebeurt wordt opgebouwd. Daar ligt een grote uitdaging.

    Misschien ter info op BREED heeft Eric Kokke uitgebreid geblogd over de visie van de 'voorkant' en de rol van de SOD.

    Yvonne Welings
  • Het kennispotentieel van de KVAN-leden zichtbaar maken; lijkt me heel positief.

    Is er een vraag van buiten; de markt, of denk je vanuit het aanbod? :))

    Verwijderde gebruiker
  • Ik zou in elk geval nauwe samenwerking zoeken met de opleidingen, zowel Hogeschool van Amsterdam als Universiteit van Amsterdam (Archiefschool).

    Verwijderde gebruiker
  • Eigenlijk beide: we hebben veel te bieden (aanbod), maar regelmatig wordt ook aan de KVAN de vraag naar deskundigheid gesteld (vraag). Marit van Mil zei:

    Het kennispotentieel van de KVAN-leden zichtbaar maken; lijkt me heel positief.

    Is er een vraag van buiten; de markt, of denk je vanuit het aanbod? :))

    Fred van Kan
  • Hoewel ik buitenstaander ben wil ik hier toch mijn mening formuleren. Met mijn 'deskundigheid' sta ik in de eerste plaats ten dienste van mijn werkgever. Als er op mij een beroep gedaan wordt toets ik dat in de eerste plaats aan mijn taak als archivaris in het Brugse Stadsarchief. Ik kan mijn deskundigheid dan ook niet ter beschikking stellen via een externe bemiddelaar, zelfs niet als dat mijn beroepsvereniging is.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden