Archief vs. bedrijfsinformatie

  • sep 2008
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 8
  • 32
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

Na een blik geworpen te hebben op onze buren (Duitsland) begint mij het schrikbeeld op te doemen dat het bij ons ook zo zou kunnen gaan: de Archivaris en de informatiemanager groeien steeds verder uit elkaar en kunnen uiteindelijk niet meer met elkaar praten.Er doemt een gat op in het midden, waar belangrijke informatie in verdwijnt, want immers wat heden wordt gewardeerd als enkel bedrijfsinformatie kan morgen dankzij een schandaal of ramp ineens archief zijn!!En wie gaat dat dan bepalen?Wie redt ons voor dit doembeeld, zien jullie dat in Nederland in de toekomst ook gebeuren, en WAT KUNNEN WE ERTEGEN DOEN??

Reacties

8 reacties, meest recent: 2 november 2008
  • Dat is wel een hele fundamentele discussie die je zo even aansnijdt. Mijn standpunt daarin zwalkt tussen: "als de sodemieter bijscholen" tot "laten we ons bij papier houden en de hele digitale revolutie aan anderen overlaten." Ik heb het antwoord niet op je vraag, dat mag duidelijk zijn! :-) Wat we de komende jaren in ieder geval moeten doen is in gesprek blijven met de administraties van de overheid en zicht houden op de ontwikkelingen die zij doormaken. Het is nog te vroeg om te zeggen wat de rol van de (huidige) archivaris zal zijn over 5 jaar. Of waar de DIV-afdelingen zullen staan. Daarbinnen ontstaan grote verschillen. De grote gemeenten ontwikkelen zich veel sneller dan kleine gemeenten. Er is nog zoveel onzeker en onduidelijk... Wel spannend!

    Verwijderde gebruiker
  • Ik zie, in ieder geval op het BHIC, wel een trend dat de archiefdienst steeds op een grotere afstand staat van de bestuurlijke lichamen waarvan zij de archieven ooit overgedragen krijgt (in welke vorm dan ook). We richten ons, ook vanwege overheidsbeleid, steeds meer op de cultuurkant van ons mooie vak. De wettelijke poot van ons bestaan krijgt dan de minimaal benodigde aandacht. Feitelijk wordt "het gat van Kitty" - ja, dit klinkt dubieus, maar ik bedoel het professioneel - dan gevuld door een klein aantal inspecteurs/relatiebeheerders, die zich zo goed als dat gaat bekommeren over de archiefwettelijke taak van onze dienst. Alhoewel ik denk dat we een steeds grotere achterstand op het gebied van kennis en dergelijke opbouwen.. en da's toch niet goed op de langere termijn. Bijscholen? Uitbesteden? Samenwerken lijkt me meer voor de hand te liggen. Zelf denk ik dat diensten als het NA of het GAR aardige voortrekkersrollen aan het ontwikkelen zijn. Die diensten hebben qua schaal ook de mogelijkheid daartoe. En hopelijk is er dan binnen het veld de wil om te delen en samen te werken. De berichten daartoe zijn meer en meer positief, vind ik laatstelijk. Dit is een mooie discussie voor de inspecteurs onder ons (en daar behoor ik zeer zeker niet toe!).

    Christian van der Ven
  • ..en voor de loslopende adviseurs. Gaan we toch nog eens een keer het bindmiddel worden, want wij komen -eerlijk gezegt- overal. Van DIV-afdeling tot historisch archief, van kleine gemeente tot Ministeries... Ik zal dat eens opgooien als onderwerp voor een volgende kennisbijeenkomst binnen onze club. Enne...zolang we allemaal op deze manier informatie uit blijven wisselen zijn we een stuk beter bezig dan de buren...

    Verwijderde gebruiker
  • de beheerder van het cultureel erfgoed en de records manager lijken wel uit elkaar te groeien, maar het valt ook wel mee. Zolang iedereen maar in de gaten heeft dat beide actoren in de basis hetzelfde type werk uitvoeren maar dan op verschillende momenten en voor andere doelgroepen. :-)

    Verwijderde gebruiker
  • Ik kan me nog een rondleiding herinneren van een van mijn collega's aan een groep ambtenaren van de afdeling DIV van een van de bij ons aangesloten gemeenten - dat zijn er inmiddels 18. Die personen hadden totaal geen weet van, noch interesse voor hetgeen wij ze vertelden. Gelukkig een uitzondering, maar ik besefte toen wel dat een dergelijke verwijdering niet goed is voor ons - recordsmanagers en erfgoedbeheerders - gezamenlijke doel.

    Christian van der Ven
  • Ah, heren er komt beweging in! Als jullie met inspecteurs/realtiebeheerders bedoelen archiefinspecteurs e.d. dan kan ik jullie vanuit deze kant van de zaak mededelen, dat ik er dan in de huidige situatie bijzonder weinig vertrouwen in heb.... Vooral en ook in de grote steden zijn deze mensen schars en overbelast. De controle en toezicht is dan vaak ook onder de maat en dingen moeten echt bestuurlijk de spuigaten uitlopen voordat diensten, stadsdelen e.d. onder curatele worden gesteld. Tegen die tijd is het kalf archieftechnisch gezien echter vaak verdronken. Ik zie dit alleen zitten als de rol van de archiefinspecties versterkt en het aantal archiefinspecteurs en relatiebeheerders drastisch wordt verhoogt. Maar ik vindt ook, dat daarmee te veel verantwoordelijkheid weg wordt genomen bij de DIV-afdelingen. Zij kunnen immers vanuit hun specifieke kennis van de organisatie en situatie vaak het best bepalen wat van de - niet standaard via een lijst vast te stellen - documenten van historisch belang (is geworden). Ik zie dan ook meer een hechte samenwerking tussen goed, breed opgeleide hoofden DIV (RM'ers) en de archiefinspecties.

    Verwijderde gebruiker
  • "De" oplossing, voor zover je daarvan kunt spreken, ligt vrees ik niet bij DIV of archiefinspecties, maar bij de besturen / zorgdragers. Wij zien in de praktijk bij gemeenten waar het een 'puinhoop' is, dat het meestal niet ligt aan de DIV-ers die er werken, maar aan "het management" dat weinig oog / belangstelling heeft voor het goed vastleggen van verantwoordingsinformatie, ongeacht of dit nu bedrijfsinformatie of archief is (wat ik overigens een raar onderscheid vind...) In die zin ben ik het wel met Kitty eens, dat samenwerking tussen div en inspectie noodzakelijk is, maar dan niet bij het oplossen of voorkomen van alledaagse, praktische problemen, maar bij het 'op de kaart zetten' van het belang van een adequate (lees betrouwbare en volledige) informatievoorziening bij de beslissers en bestuurders.

    Verwijderde gebruiker
  • Hoi Ingmar, Het een sluit het ander niet uit! Ik ben het roerend met je eens dat niets werkt zonder commitment van het management. En dan is commitment nog niet voldoende, maar ze moeten ook faciliteren. Ik zie het nu weer bij een digitaliseringstraject, waar hat management wél torenhoge ambities heeft, maar de DIV-afdeling jarenlang systematisch is afgebroken (kwalitatief en kwantitief) en het management niet bereid lijkt om in mensen/organisatie te investeren. Maar hoe krijgen we bestuurders en management nou zo ver om niet voortduren "drie aapjes"(horen, zien en zwijgen) te spelen?????

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden