Aftelkalender | Dag 5 | KIA Community’s en groepen

  • 5 dec
  • Community manager KIA
  • ·
  • Aangepast 4 dec
  • 229
Community manager KIA
KIA Community

Groepen, hoe zit dat nou eigenlijk op het nieuwe community platform?

Bij het inrichten van het nieuwe KIA community platform hebben we nagedacht over nieuwe terminologie.
Hoogste tijd om jullie mee te nemen in onze opzet en te toetsen of die voor jullie werkt.

Functioneel is de term ‘groepen’ zoals je die ook vindt in het hoofdmenu. In het submenu kan je vervolgens filteren op ‘alle’, ‘mijn’ en voor ‘jou geselecteerd’. Ook zie je een overzicht van door jou recent bezochte groepen om sneller te kunnen navigeren. De KIA Community groep is de enige groep waar elk KIA lid automatisch lid van is (voor jou geselecteerd). De centrale groep waar iedereen nieuws/tips/events mag delen of een vraag kan stellen. Voel je vrij om hier aan bij te dragen!

Kenniscommunity’s en kennisdossiers
Waar voorheen, op KIA Pleio jarenlang gewerkt is met de term ‘Kennisplatform’ voor de inhoudelijke themagroepen gebruiken we nu de term ‘Kenniscommunity’. Je vindt alle themagroepen terug in de KIA Index en vanaf de KIA homepage verwijzen we naar 2 belangrijke thema’s: Informatiehuishouding overheden (ruim 1000 leden) en Informatierecht met veel informatie over de verschillende wetten (492 leden). Beide ‘ruime’ begrippen waar veel sub-onderwerpen onder kunnen vallen zodat het voor de leden hopelijk helder is dat als ze lid worden van die groepen dat ze dan op de hoogte blijven van al het nieuws en weten waar ze hun vraag kunnen stellen.

Andere kenniscommunity’s hebben vaak een iets meer specifieke onderwerpen. En dan zijn er ook nog heel wat samenwerk- en projectgroepen. Scrol gerust eens door het totaal overzicht, er zijn momenteel 64 groepen waarvan er 46 open zijn en 18 besloten.

Kennisdossiers zijn ‘statische’ groepen, hier vindt geen interactie plaats maar vind je overzicht van informatie over een onderwerp. Een geweldig voorbeeld hiervan is het AVG Kennisdossier , alles bijdrage/pagina’s zie je hier ziet staan in de Kenniscommunity Informatierecht maar op basis van trefwoorden kunnen we dus op een andere plek op KIA overzichten hiervan creëren. Wij zien dat als een van de grootste meerwaarde van dit nieuwe platform, die kruisbestuiving van informatie tussen verschillende plekken op de community.

Algemene groepen
Vanuit team KIA beheren we een aantal algemene groepen zoals KIA Community, KIA Index en de FAQ & Handleidingen groep. De handleidingen zijn snel te vinden via het menu ‘Help’ rechtsboven, daar vindt je ook de e-learnings voor leden en groepsbeheerders. Weet ook dat we gestaag doorwerken om de handleidingen te verrijken.

Meer hierover en over geplande knoppentrainingen in 2025 volgt snel in weer een nieuwe bijdrage van de KIA aftelkalender 2024.