Help de toegankelijkheid van selectielijsten verbeteren. Jouw mening telt!

  • 17 okt
  • Tanja Snip-Arends
  • 2
  • 301
Tanja Snip-Arends
KIA Community
  • Martin Jansen
  • Hooijdonk Sjoerd van
  • Olaf van der Walle
  • Jasper Slob
  • Imelda van Hooijdonk - Pereira
  • Fay Selten
  • Esther van Hofwegen

Het Nationaal Archief is benieuwd naar jouw wensen voor een nieuw te ontwikkelen selectieregister. Met een selectieregister wordt beter vindbaar hoe lang overheidsinformatie wordt bewaard. Het invullen van de enquête kan tot en met 31 oktober.

Alle overheidsinformatie is van waarde. Maar niet alle informatie hoeft voor altijd bewaard te blijven. Welke informatie moet worden bewaard of op termijn vernietigd staat in een selectielijst. Elke overheidsorganisatie heeft een selectielijst. Dat is wettelijk verplicht. Op de website van het Nationaal Archief zijn deze selectielijsten te raadplegen.

Waarom een selectieregister?
De regering wil met een selectieregister de toegang tot selectielijsten verbeteren. Zodat het voor iedereen duidelijk is welke informatie overheidsorganisaties hebben, of deze informatie eeuwig bewaard wordt of op een bepaald moment vernietigd wordt. Het proces voor het opstellen, wijzigen en beheren van selectielijsten kan mogelijk ook met een selectieregister digitaal worden ondersteund.

Denk je mee?
We horen graag waar jij behoefte aan hebt voordat het selectieregister wordt ontwikkeld. In opdracht van het Nationaal Archief onderzoekt Adviesbureau M&I/Partners de wensen en behoefte voor een selectieregister. Er zijn twee enquêtes ontwikkeld voor verschillende doelgroepen:

Hoe kun je meedoen?
Tot en met 31 oktober kun je deelnemen aan het onderzoek door te klikken op een van de linkjes hierboven. Dit duurt ongeveer 10 minuten. Uw antwoorden worden anoniem verwerkt. Je kunt vrijblijvend je contactgegevens invullen indien je wilt dat M&I/Partners je benadert voor eventuele vervolgvragen. Ook kun je zo op de hoogte worden gehouden van het onderzoek.

De resultaten van het onderzoek worden gedeeld met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Op basis van de onderzoeksresultaten besluiten zij op welke wijze er een vervolg komt.

Meer informatie
Meer informatie over selectielijsten vind je op onze webpagina selectielijst.

Uw mening telt! | Nationaal Archief

https://www.nationaalarchief.nl/archiveren/nieu...

Alle overheidsinformatie is van waarde. Maar niet alle informatie hoeft voor altijd bewaard te bl...

Reacties

2 reacties, meest recent: 21 oktober
  • Ik vind deze enqûete niet erg sterk in elkaar zitten;

    1. ZBO's als categorie zijn niet meegenomen als soorten overheidsinstantie,
    2. Er wordt niet goed uitgelegd hoe jullie het selectieregister willen opzetten, en
    3. Voordat ik de vraag krijg 'bent u betrokken geweest bij het opstellen van eerdere selectielijsten', heb ik al drie vragen gehad over de manier waarop wij onder de nieuwe archiefwet onze nieuwe selectielijst op gaan stellen.
      Voor zover ik weet, is er voor ons soort organisatie nog geen sprake van een nieuwe selectielijst.
    Imelda van Hooijdonk - Pereira
  • Hallo Imelda,

    bedankt voor je feedback op de enquête! Ik zal je verbeterpunten delen met het onderzoeksbureau dat het onderzoek uitvoert.

    Je geeft terecht aan dat er niet goed wordt uitgelegd hoe het selectieregister opgezet gaat worden. Dit komt omdat we dat zelf ook nog niet weten. We beginnen met dit behoefteonderzoek en de resultaten daaruit zijn leidend voor het vervolg. Iedereen die aan de enquête meedoet heeft dus invloed op het uiteindelijke resultaat!

    Mocht er onvoldoende ruimte zijn om je ideeën of suggesties in de enquête kwijt te kunnen, dan kun je je contactgegevens achterlaten. Het onderzoeksbureau zal dan contact met je opnemen om jouw ideeën (wellicht voor jouw specifieke organisatie) uitgebreider door te nemen.

    Groeten,

    Esther van Hofwegen

    Esther van Hofwegen

Trefwoorden