Wanneer is de eerstvolgende bijeenkomst?
Beste allemaal, Ik ben pas sinds kort lid van deze groep. Wie kan mij vertellen wanneer de eerstvolge...
Beste collega's,
Bij mij heerst onduidelijk over de verhouding tussen enerzijds de KPI-rapportage en anderzijds het verslag dat de gemeentearchivaris (twee) jaarlijks moet overleggen aan B&W over het toezicht op de niet-overgebrachte archieven.
Ik dacht altijd dat de KPI-rapportage werd gebruikt om verslag uit te brengen aan B&W over de niet-overgebrachte archieven. Wanneer ik her en der rondkijk blijkt dat gemeenten/archiefdiensten het verschillend aanpakken. Soms zie ik dat de KPI-rapportage en het verslag van de gemeentearchivaris een en hetzelfde zijn. In dit geval is de gemeentearchivaris verantwoordelijk voor het opstellen van de rapportage. Ook zie ik dat her en der een KPI-rapportage wordt opgesteld maar ook een verslag van de gemeentearchivaris. Hier is dan de gemeente verantwoordelijk voor het opstellen van de KPI-rapportage en de gemeentearchivaris voor zijn/haar eigen verslag.
Wie kan mij duidelijkheid verschaffen?
Met vriendelijke groet,
Tijmen Pranger
Streekarchief Midden-Holland
Reacties
Beste Tijmen,
Chantal en ik kijken er op volgende wijze tegen aan, dit dus bezien vanuit onze externe rol als IBT en natuurlijk onze persoonlijke visie hierop.
Het college legt via de KPI rapportage verantwoording af aan de gemeenteraad over hun informatie- en archiefbeheer. De handreiking voor KPI's is door de VNG ontwikkeld (april 2013) voor de horizontale controle/verantwoording van het college aan de raad.
De archivaris maakt een inspectierapport over het niet-overgebrachte materiaal en een jaarverslag over het beheer van de archiefbewaarplaats. Daarmee legt de archivaris verantwoording af aan het college. Het college kan deze vervolgens met de raad delen maar dat is niet het primaire doel.
Er is dus duidelijk wel een verschil tussen de KPI rapportage van de gemeente en het inspectierapport en jaarverslag van de archivaris. Dit betekent echter niet dat het in de praktijk overal zo is geïmplementeerd.
Overigens kan al deze informatie gegenereerd uit het interne toezicht als verantwoording gebruikt worden voor het externe toezicht in de vorm van IBT.
Hoe kijkt de rest van het veld hier tegen aan? :)
Hartelijke groet,
Chantal Menting & Maaike van Driel
Het college wordt door de raad als zorgdrager aangewezen in de Archiefverordening (AW1995 art. 30 onder 1). De archivaris wordt door het college benoemd (AW1995 art. 32 onder 3) en houdt onder bevel van het college, volgens een door de raad vastgestelde verordening, toezicht (AW1995 art. 32 onder 2). Daarnaast is een archivaris beheerder van de door het college aangewezen archiefbewaarplaats (AW1995 art. 31 en 32 onder 1).
Uit het bovenstaande blijkt duidelijk de rol van de archivaris: het college geeft hem opdracht om volgens de verordening toezicht te houden en het is dan ook logisch dat het college zich als opdrachtgever verantwoordt aan de raad. Het beheer van de door het college aangewezen archiefbewaarplaats is een rechtstreekse wettelijke taak van de archivaris, waarover hij zich zelf zal moeten verantwoorden. Dat zal normaal gesproken gebeuren aan het college, dat hem immers aanstelde, de bewaarplaats aanwees en door de raad als zorgdrager over all is aangewezen..
De KPI-rapportage is een middel om aan te kunnen geven in hoeverre wordt voldaan aan wettelijke voorschriften, zowel voorafgaande aan de overbrenging als daarna. In principe kan iedereen die op de wetgeving wil toetsen dus gebruik maken van de opzet van deze rapportage. Sommige van de getoetste zaken zijn rechtstreekse taken van de archivaris, maar andere worden alleen door hem beoordeeld, dus daar moet onderscheid in blijven.
De moeilijkheid zit verder in de mate van delegatie van taken naar een niet gemeentelijke (dus gemeenschappelijke) archiefdienst. Ik kan mij voorstellen dat de raad meer rechtstreekse verantwoording van de dienst verlangt wanneer zij de verordening op het toezicht bij de gemeente vaststelt. Het college blijft als zorgdrager echter wel verantwoordelijk en het is daarom zuiverder wanneer daar de rapportage over de niet overgebrachte archiefbescheiden binnenkomt.