Wat is er kwalitatief bekend over de archiefgebruiker?

  • sep 2017
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 3
  • 37
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven
  • Janna Leguijt

Dag allemaal,

Voor mijn afstudeeronderzoek voor Cultureel erfgoed en Archivistiek B, ben ik bezig met een klein vooronderzoek om onderzoekbare problemen te signaleren. Zoals het er nu uitziet, wil ik me richten op historici. Tijdens mijn vooronderzoek ben ik al gestuit op vooral kwantitatieve gegevens over archiefgebruikers, bijvoorbeeld de Kwaliteitsmonitoren Archieven van de afgelopen jaren en één oud kwalitatief metaonderzoek uit 2006 naar de kenmerken van huidig en potentieel archiefpubliek (https://www.scp.nl/Publicaties/Alle_publicaties/Publicaties_2006/Snuffelen_en_graven). Nu vraag ik mij af of er recent in Nederland kwalitatieve onderzoeken zijn gedaan naar “de” archiefgebruiker. De column van Christian van der Ven in het Archievenblad was goede inspiratie, waarvoor dank ;-).

Mijn vraag is: hoe goed kennen jullie bij de instellingen waar jullie werken de gebruiker? Wat weten jullie kwalitatief gezien wel en wat weten jullie niet van de gebruiker? Weten jullie bijvoorbeeld hoe ze zoeken, wat ze zoeken en hoe deze zoektocht verloopt? Hoe tevreden zijn ze over deze zoektocht? Als er informatie over bekend is, gaat het hier dan vooral om de studiezaalbezoeker of om de websitebezoeker (voor zover hier een scheidslijn tussen te trekken is)?

Ik ben erg benieuwd. Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie tijd en moeite.

Fenne

Reacties

3 reacties, meest recent: 22 september 2017
  • Beste Fenne,

    Binnen het kennisplatform dienstverlening is kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de gebruikers een van de thema's onder de noemer "Ken uw digitale klant en aanverwant".Zie:  kennisplatform dienstverlening. De volgende bijeenkomst is op 30 oktober. Meld je aan bij mij. Ook op de site van DEN vind je de nodige informatie. In het archievenblad 2016, nummer 2 is een artikel over dit thema verschenen. Ook het schetsboek dat verschenen is naar aanleiding van het archiefatelier digitale dienstverlening en onderzoekomgeving zal de nodige aanknopingspunten bieden. 

    Janna Leguijt
  • Beste Janna,

    Hartelijk dank voor de reactie! Ik zal me zeker aanmelden op het kennisplatform en de bijeenkomst klinkt erg nuttig. Het Schetsboek Digitale Onderzoekomgeving en Dienstverlening vormt het thema waarbinnen ik moet gaan afstuderen, dus dat was me al bekend, maar toch bedankt voor de tip.

    Verwijderde gebruiker
  • Beste Fenne, alvast fijn om te horen dat mijn column voor inspiratie heeft gezorgd :-) Het is een héérlijk onderwerp. Als je wilt, kom gerust eens langs op het BHIC om erover door te praten. Dan deel ik met je wat mijn ervaringen zijn met kwalitatief gebruikersonderzoek en het zoeken naar antwoorden op de vragen die je stelt.

    De uitkomsten van je onderzoek zullen ook op hun beurt weer goede input vormen voor het kwaliteitsplatform, waar Janna je al voor heeft uitgenodigd (en waar ik zelf eveneens lid van ben).

    Christian van der Ven

Trefwoorden