Niet openbare akten Burgerlijke Stand digitaliseren

  • dec 2015
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 2
  • 77
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Hallo allemaal,

Het Gemeentearchief van Ede wil samen met afdeling Publiekszaken niet alleen "nieuwe" openbare BS-akten laten digitaliseren, maar óók de niet-openbare akten waarna de papieren dragers goed bewaard kunnen worden in het archiefdepot.

Ik werk hierin samen met een collega van Publiekszaken die bekend is met bijvoorbeeld de handeling van een bijschrijving op een huwelijksakte in het geval van scheiding.

Om het wiel niet helemaal opnieuw uit te vinden: is er een archiefinstelling die dit ook heeft gedaan en ons extra aandachtspunten kan geven waar op te letten? Met name met betrekking tot de niet-openbare akten?

Met vriendelijke groet,Esther Fidder

Reacties

2 reacties, meest recent: 21 december 2015
  • Beste Esther,

    Wij als Regionaal Archief Tilburg hebben veel ervaring met het digitaliseren van niet-openbare akten van de Burgerlijke stand. Inmiddels maken 6 gemeenten hier gebruik van. Het digitaliseren gebeurt extern. Na het digitaliseren zorgen we voor het uploaden en publiceren in ons beheersysteem. Vervolgens stellen wij een service aan de betreffende gemeente beschikbaar waar ze gebruik van kunnen maken. Het wordt zodanig afgeschermd dat alleen daarvoor geautoriseerde medewerkers (ambtenaren van de Burgerlijke stand) de aktes kunnen opvragen, downloaden en uitprinten. De ervaringen zijn goed. Voor de 'late vermeldingen' c.q. bijschrijvingen van die akten die al gedigitaliseerd zijn hebben we een procedure.

    Als je nog vragen hebt kun je me altijd bereiken.

    Met vriendelijke groeten,

    Jean-Paul Korst

    Verwijderde gebruiker
  • Waar je op moet letten zijn de kantmeldingen of verwijzingen naar "latere vermeldingen". Wij (Regionaal Archief Alkmaar) beheren recente akten van de burgerlijke stand van gemeente Alkmaar, en gaan dat wellicht ook voor andere gemeenten doen. De gemeente Alkmaar digitaliseert de akte zelf, en werkt met het digitale expemplaar. De originele akte wordt bij het archief in het depot bewaard. Conform het Besluit Burgerlijke Stand moeten bepaalde "latere vermeldingen" ook op de originele akte worden geschreven. Een ambtenaar van de gemeente komt daarvoor naar het archief, en digitaliseert de akte dan opnieuw, zodat de scan met de latere vermelding ook in het systeem van de gemeente wordt opgenomen.

    Wij hebben de scans die de gemeente maakt nu niet in beheer, maar ik kan me wel voorstellen dat wie die op termijn ook gaan overnemen.

    ZIe ook de discussie op Breed: http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/vervangingsbesluit-burgerlijke-stand?id=2537796%3ATopic%3A90279&page=1#comments

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden