twitter live ontmoeting
Soms gebeurt het dat ik ergens bij een bijeenkomst of zomaar op straat een twitter contact tegen kom....
Hoe beleven bezoekers je digitale activiteiten? Welke impact bereik je online? Wanneer is een online cultuurbeleving een volwaardige beleving? Hoe werk je aan een goede balans tussen de online en live publieksbeleving?
Antwoorden op deze vragen helpen bij het maken van strategische keuzes over je digitale activiteiten. Hoe hoger de belevingswaarde voor de bezoeker is, hoe groter de impact van je online aanbod. Publieksonderzoek kan daar meer inzicht in geven. Daarom start DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie een praktijkgericht adviestraject om de deskundigheid van professionals in de cultuursector hierin te vergroten. Samen met collega’s uit de kunst- en erfgoedsector doe je onderzoek naar online publieksbeleving, leer je de diverse tools die er zijn te gebruiken en resultaten te interpreteren, krijg je advies van experts, deel je goede en slechte leerervaringen over de wijze waarop je je online publiek bevraagt en wat je doet met de resultaten om tot een volwaardige online of hybride publieksbeleving te komen.
“Zelf kennis hebben van dit soort onderzoek is belangrijk, De pilot heeft ons vertrouwen gegeven om dit vaker te doen."
- Bas Kortholt, Herinneringscentrum Kamp Westerbork - deelnemer aan de pilot onderzoek naar online publieksbeleving
Wanneer je mee doet
· Ontwikkel je kennis en vaardigheden over het doen van onderzoek naar online publieksbeleving
· Heb je aan het einde een publieksonderzoek uitgevoerd naar de impact van online activiteiten
· Krijg je toegang tot onderzoeksmiddelen
· Weet je hoe je de resultaten kan gebruiken voor verdere ontwikkeling en strategie
· Doen twee mensen per organisatie mee aan vijf online bijeenkomsten en workshops met externe adviseurs op donderdagen in de ochtend (precieze data volgen)
· Deel je de resultaten met de andere deelnemers en met DEN
· Begeleidt DEN samen met externe experts je gedurende het hele traject
Voor wie is het?
Werk je bij een kunst,- of erfgoedinstelling die publieksgerichte activiteiten organiseert, bijvoorbeeld livestreams, een workshop of online tentoonstelling. En wil je meer weten over hoe het publiek dit beleeft? Neem dan deel aan dit traject.
Door samen te onderzoeken en kennis te delen ondersteunt DEN culturele organisaties om relevant en wendbaar te blijven in de huidige veranderingen door de toenemende digitalisering.
Per instelling nemen twee mensen deel aan het programma, bij voorkeur van verschillende afdelingen. Afhankelijk van je voorgestelde onderzoek kunnen bijvoorbeeld een marketeer en een educator deelnemen, of een programmeur en een digitale contentontwikkelaar.
Wat kost het?
Deelname aan het onderzoeksprogramma kost €150 (ex. BTW) per deelnemende instelling. Dit traject loopt van juni t/m december 2021, er zijn vijf online bijeenkomsten van drie uur per keer. Er worden externe deskundigen betrokken die meedenken met de uitdagingen die jullie tegenkomen.
Bij aanmelding voor dit traject ga je akkoord met bovengenoemde voorwaarden. Er volgt een intake-gesprek om te bepalen of je voorstel past bij het onderzoeksprogramma. Na definitieve bevestiging van deelname volgt facturering.
Wil je investeren in kennis en vaardigheden over het doen van onderzoek naar de online ervaring van je digitale publiek? Meld je dan aan!
“De opgedane kennis tijdens de pilot is waardevol voor de lange termijn en agendeert het ook bij onze collega’s.”
– Henriette Kosse-Ruinen, Erfgoed Gelderland - deelnemer aan de pilot onderzoek naar online publieksbeleving
Hoe kan ik mij aanmelden?
Aanmelden kan via het inschrijfformulier. Vertel daarbij kort welke digitale activiteit je zou willen onderzoeken en waarom je dat belangrijk vindt. Heb je nog vragen, neem dan contact op met Sophie Heijkoop via sophie.heijkoop@den.nl.
Deadline voor aanmelding is vrijdag 21 mei 2021, DEN neemt contact op voor een intake-gesprek. Er is plek voor maximaal 10 deelnemende instellingen in dit programma.