Online Good Practice: burgerschapsonderwijs en archieven

16:00-17:00CategorieBijeenkomst
  • 35
  • Yteke van der Vegt
  • Do 27 jun
  • 16:00-17:00
Educatie en Presentatie

Samenvatting

Steeds vaker worden archieven benaderd door docenten voor lessen over burgerschap. Want archiefstukken kunnen daarin een rol spelen. Maar waarom gebeurt dit? En hoe kunnen wij als archieven goed op deze vraag inspelen?

Scholen zijn verplicht burgerschap te bevorderen

De Nederlandse samenleving is divers en democratisch: verschillende denkwijzen, opvattingen en culturen bestaan naast elkaar in een democratische rechtsstaat. Om prettig met elkaar te kunnen samenleven, is het bevorderen van actief burgerschap en sociale cohesie belangrijk. Burgerschapsonderwijs draagt hieraan bij. Tijdens deze Good Practice zijn er 3 presentaties van elk 20 minuten. Zowel de theorie als de praktijk van burgerschapslessen komt aan bod.

PROGRAMMA

1. Burgerschap in basisonderwijs

Lieneke Westerink is coördinator publieksprogrammering en vakspecialist educatie bij Het Utrechts Archief.

Zij neemt ons mee in de ontwikkeling en uitvoering van ‘WIJ-land’. Door een combinatie van museumbezoek en kunst- en theaterlessen op school, krijgt lokaal erfgoed betekenis voor leerlingen en wordt creativiteit ingezet om hun eigen identiteit te onderzoeken en te presenteren. Burgerschapsvormging, erfgoededucatie en kunstzinnige vorming versterken elkaar waardoor leerlingen niet alleen zichzelf beter leren kennen, maar ontdekken ze ook hoe zij samen met anderen ‘wij’ vormen.

2. Burgerschap in voortgezet onderwijs

Jacob Roep is educator bij archiefinstelling Tresoar en docent maatschappijleer.

Hij schetst wat de nieuwe kerndoelen voor burgerschap betekenen voor het voortgezet onderwijs. Wat houden deze kerndoelen precies in en welke kansen biedt dit voor archieven? Jacob laat een aantal voorbeelden van vakoverstijgende projecten zien, waarbij archieven kunnen aansluiten. Daarnaast krijg je tips voor het ontwikkelen van lesmateriaal en verwijzingen naar waar je informatie over burgerschap in het VO kunt vinden.

3. Burgerschap in MBO

Alinda Kiel en Mathijs de Jong zijn coördinatoren Burgerschap bij Firda, een MBO met 6 vestigingen in Fryslân en Noord-Flevoland.

Zij vertellen hoe zij het vak burgerschap vormgeven, welke wettelijke eisen de overheid aan burgerschap stelt en welke visie Firda op dit vak heeft. Alinda en Mathijs zijn voorstander van ervaringsgericht onderwijs. Een student moet vooral buitenschoolse ervaringen opdoen die bijdraagt aan zijn of haar ontwikkeling. En hoe kan cultuureducatie daaraan bijdragen? Waar hebben MBO's (beter gezegd: studenten) behoefte aan en hoe kunnen archieven hierop inspelen?

Trefwoorden