Collectiebeheerder Stadsarchief

  • nov 2021
  • Mieke
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 1
  • 84
Mieke
Vacaturebank

Werken in een 3,5 strekkende kilometer archief van overheden, bedrijven en particulieren? Word collectiebeheerder Stadsarchief bij de Gemeente Enschede!

‘Bewaren om te gebruiken’, daar draait het om in je functie. Je bent de drijvende kracht en inhoudelijk deskundige achter het behoud en beheer van onze archieven en collecties. Dat begint met de basis op orde brengen en houden door collega’s binnen de gemeente mee te nemen in het belang van archivering, te zorgen dat de interne processen hiervoor goed verlopen en te adviseren over alle aspecten van archief- en collectiebeheer. In de breedste zin ben je voor onze organisatie de vraagbaak en sparringpartner op het gebied van kwaliteitsmanagement- en andere tactische en strategische vraagstukken die te maken hebben met het Stadsarchief.
Bovendien ken je snel de weg in ons archief en je helpt particulieren en organisaties die onze archieven willen gebruiken. Mede dankzij jou bewaart de gemeente Enschede haar verleden op een goede manier en hebben inwoners en bedrijven eenvoudig toegang tot oude documenten voor bijvoorbeeld historisch onderzoek of bewijsvoering rond juridische zaken waarin het verleden een rol speelt.

Als collectiebeheerder Stadsarchief neem je daarnaast het initiatief voor projecten waarmee we de archivering verder verbeteren. En je leidt deze projecten. Denk aan de ontwikkeling van het gemeentelijk e-depot door de digitalisering van archieven en aan projecten voor betere archiefbewerking en indexering van documenten. Daarbij ben je de smeerolie in de samenwerking binnen je team, dat op weg is naar zelforganisatie. Ook stuur je op een inspirerende manier de enthousiaste vrijwilligers aan die onmisbaar zijn voor het behoud en beheer van onze historie.
Jij bent in alle opzichten de voortrekker in het beheer van archieven en collecties in de gemeentelijke archiefbewaarplaats. Een functie waarin je dagelijks concreet bijdraagt aan het kwalitatief bewaren en toegankelijk maken van het erfgoed van de gemeente Enschede. Voor nu en voor in de toekomst.

Wie zijn wij?
Het cluster Dienstverlening van de gemeente Enschede faciliteert de basisdienstverlening en –registraties: voor onze inwoners, collega’s en voor aan de overheid gerelateerde organisaties. We zijn betrokken en betrouwbaar, en maken daarmee het verschil. Dat doen we digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Samen zorgen we dat het klikt!

Jij als collectiebeheerder werkt met acht collega’s binnen het team Stadsarchief van onze afdeling Backoffice. De basis op orde houden, ervoor zorgen dat onze dienstverlening toekomstbestendig is, verbinding aanbrengen tussen informatiestromen binnen de organisatie en de basis leggen voor vergaande digitalisering zijn de belangrijkste componenten van onze gezamenlijke opdracht.
Als team werken we steeds meer zelfsturend en volgens de lean-methode. We willen daarbij de kwaliteiten en competenties van iedereen zo goed mogelijk gebruiken, ook bij projecten die we naast onze functie oppakken. Om ieders kracht goed in kaart te brengen doen we allemaal een talentmanagementanalyse. De uitkomsten gebruiken we om de taken en verantwoordelijkheden onderling te verdelen. Vanzelfsprekend ga jij hier ook in mee. Sterker nog: met jouw kennis en ervaring ben je voor ons een belangrijke hulp op onze weg naar zelforganisatie. En je begeleidt teamcollega’s bij hun ontwikkeling door opleiding. We vormen met elkaar een leuk en divers team, waarin we op een prettige manier samenwerken, ook met collega’s van andere teams, andere afdelingen en met onze vrijwilligers. Tegelijkertijd heb je bij ons veel ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en om je werk op jouw manier in te vullen.

  • Onze fotocollectie bestaat uit meer dan 100.000 papieren en digitale foto’s.

  • We zitten in het monumentale stadhuis in het hart van de binnenstad van Enschede.

  • Onze 8 vaste medewerkers werken samen met 30 vrijwilligers.

  • Wij beheren archieven die ontstaan zijn vanaf ongeveer 1550 en het oudste stuk dat we beheren is stamt uit de 14e eeuw.

  • We werken actief aan de verbetering van onze digitale dienstverlening.

  • We voeren ook werkzaamheden uit voor onze buurgemeente Losser.

  • We werken in regionaal verband aan de realisatie van een e-depot.

Wat vragen wij van je?
Complexe archiefvraagstukken? Jij bent op dit gebied de analytisch sterke expert. Met je kennis van het bewerken, beheren en ontsluiten van analoge, digitale en hybride archieven en van digitale dienstverlening ben je op jouw terrein de deskundig adviseur voor collega’s en voor mensen die gebruik willen maken van ons archief. En je helpt onze organisatie zo bij het verder verbeteren van het archief- en collectiebeheer. Daarbij werk je soepel samen met collega’s en met organisaties in de stad, ben je een goede schrijver van beleidsstukken en memo’s, benader je vraagstukken vanuit een helikopterview en schakel je makkelijk tussen verschillende niveaus en onderwerpen. Bovendien ben je een inspirerende factor binnen je team en voor onze vrijwilligers, help je verandering concreet vormgeven en ga je altijd voor kwaliteit en het beste resultaat: voor onze organisatie én voor onze klanten.
Verder heb je:

  • Minimaal hbo-niveau.

  • Het diploma archivistiek A of B (of een gelijkwaardige opleiding), eventueel aangevuld met specialistische cursussen.

  • Ruime ervaring met informatiebeheer bij overheden.

  • Kennis van en ervaring met standaarden en technieken voor materieel beheer, intellectueel beheer en publiekspresentatie van archieven en collecties.

  • Goede kennis van ICT. Zo kun je werken met relevante applicaties, waaronder een archiefbeheersysteem, en je hebt kennis van ontwikkelingen en toepassingen van e-depots.

  • Het liefst ervaring met het werken volgens lean.

Wat bieden we?

  • Een aantrekkelijk salaris in schaal 11 afhankelijk van je opleiding en ervaring tussen € 3.561,- en € 5.169,- bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek.

  • Een werkweek van 36 uur met flexibele werktijden in een hybride werkomgeving.

  • 22 vakantiedagen (bij een fulltime dienstverband). Ook heb je de mogelijkheid om verlofdagen te (ver)kopen binnen je individueel keuzebudget (IKB).

  • De mogelijkheid om een (elektrische) fiets of auto te lenen. Wij vergoeden geen reiskosten, maar je kunt wel je IKB op een fiscaal aantrekkelijke manier voor je woon-werkverkeer gebruiken.

  • Een goede pensioenregeling.

  • Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, opleidingsmogelijkheden en een IKB van 17,05% van je brutojaarsalaris dat je voor verschillende zaken kunt gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld opleidingen op maat volgen bij onze eigen Enschedese School of bij de Twentse School waarmee we samenwerken.

  • Goede carrièrekansen met doorgroeimogelijkheden naar andere functies binnen de gemeente Enschede.

  • Een arbeidsovereenkomst voor de duur van één jaar met de mogelijkheid tot verlenging of omzetting naar een vast dienstverband.

  • Op deze functie zijn de cao Gemeenten en Aanvullende Arbeidsvoorwaarden Enschede van toepassing.

Reacties

één reactie, 11 november 2021

Trefwoorden