DE NIEUWE HOOFDTHEMA'S

  • gisteren
  • Community manager KIA
  • ·
  • Aangepast 13 nov
  • 21
Community manager KIA
Wegwijs op KIA

Lees hier de wat en waarom rondom deze ontwikkeling!

De nieuwe hoofdthema’s van KIA – Wat houden ze in en waarom zijn ze belangrijk?

De hoofdthema’s vormen de nieuwe inhoudelijke structuur van KIA. Ze brengen rust en richting aan in de community en zorgen ervoor dat kennis, vragen en praktijkvoorbeelden niet langer versnipperd raken, maar hun plek vinden binnen een logisch geheel. Deze thematische ruggengraat is ontwikkeld in samenspraak met leden, partners en experts uit het vakgebied en vormt de basis waarop we KIA de komende jaren verder uitbouwen. Reeds bestaande en actieve groepen blijven gewoon bestaan naast deze nieuwe groepen.

Waarom hoofdthema’s?

De hoofdthema’s zijn ingevoerd om het voor iedereen makkelijker te maken om relevante informatie te vinden en om vakgenoten met dezelfde expertise of interesse samen te brengen. Ze maken KIA overzichtelijker en toekomstbestendiger, doordat:

  • content beter vindbaar en gestructureerd wordt

  • groepen logisch worden ingepast in het geheel

  • evenementen doelgericht kunnen worden gekoppeld

  • nieuwe leden snel hun weg vinden in het platform

  • het vakgebied als geheel duidelijker geprofileerd wordt

De hoofdthema’s vormen dus zowel inhoudelijke kapstokken als oriëntatiepunten binnen het platform.

Dit zijn de nieuwe hoofdthema’s

  1. Archiveren en beheren
    De basis van het archiefvak: beheer, toegankelijkheid, workflows, erfgoed en archieforganisaties.

  2. Systemen en data
    Alles rond applicaties, datakwaliteit, metadata, recordsmanagementsystemen en informatie-infrastructuur.

  3. Openbaar en toegankelijk maken
    Van Woo-vragen tot open data en inclusieve toegankelijkheid.

  4. Meten en verbeteren
    Monitoring, kwaliteitsinstrumenten, auditresultaten, dashboards en continue verbetering.

  5. Waardering en selectie
    Methoden, casuïstiek, beleidskeuzes en de vertaalslag van theorie naar praktijk.

  6. Professionalisering
    Opleidingen, leerpaden, competenties, ontwikkeling van het vak en kennisopbouw.

  7. Organisatiecultuur en gedragsverandering
    De menselijke kant: verandering, adoptie, samenwerking, governance, rollen en verantwoordelijkheden.

Wat betekent dit voor jou?

  • Je vindt sneller de kennis die bij je werk past.

  • Je kunt je bijdragen (nieuws, vragen, documenten, praktijkvoorbeelden, events) veel gerichter plaatsen.

  • De community binnen jouw domein wordt sterker zichtbaar en beter vindbaar.

  • Het platform wordt rustiger, logischer en toegankelijker voor nieuwe en bestaande leden.

Wil je direct aan de slag? Bekijk dan in de instructies hoe je jouw content koppelt aan een hoofdthema.

Trefwoorden