Tijdens de Open Donderdag van 4 september ging het over de Nederlandse Digitalisseringsstrategie (NDS). En in het bijzonder over één van de zes prioriteiten van de NDS: burgers en ondernemers centraal.
Er moesten stoelen worden aangesleept om iedereen een zitplaats te geven. De digitalisering van onze maatschappij mag dus op een grote belangstelling rekenen. Anne-Marie van der Poel, Senior Beleidsmedewerker BZK, nam ons mee in de ambities van de NDS. Ze schetste uitgebreid de situatie van de problemen waarmee burgers en ondernemers te maken krijgen wanneer zij iets willen regelen via de overheid.
Haar verhaal werd door de zaal herkend. Aanwezigen vertelden over de grenzen waar zij in de uitvoering van hun werk tegenaan lopen. Iedereen wil burgers en ondernemers helpen op een manier die aan beide kanten tot tevredenheid stemt, vaak echter worden grenzen bepaald door de wet. Ook voelt een ambtenaar vanuit zijn organisatie niet altijd de ruimte om een eigenstandige afweging te maken, die ertoe kan leiden dat hij moet afwijken van de regels. Duidelijk is dat we allemaal het belang van een mensgerichte aanpak onderschrijven, maar hoe pakt dat in de praktijk uit?
In groepjes gingen de aanwezigen in gesprek over enkele stellingen en de vraag wat zij een randvoorwaarde voor een goede digitale dienstverlening vinden. Toegankelijkheid, betrouwbaarheid, veiligheid en eenvoud scoorden het hoogst.
Op deze bijeenkomst volgde een netwerkborrel, waar iedereen verder kon praten over hoe zij overheidsbrede (digitale) samenwerking voor zich zien.
Was jij erbij? Deel hieronder je reflecties!