Heb jij kennis over archieven en een hart voor collectiebeheer? Wil jij aan de slag met vraagstukken in de uitvoering van het beheer van een rijke en gevarieerde regionale collectie? Het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe) is op zoek een ervaren informatieprofessional die graag zelf de handen uit de mouwen steekt, kan coördineren en van complexe uitdagingen houdt.
Fulltime (32 tot 36 uur per week)
Tijdelijk met uitzicht op vast
Wat ga je doen?
Jouw hoofdtaak is het beheer, behoud, toegankelijk krijgen, maken en houden van de collectie (zowel digitaal als analoog). Je gaat pro-actief aan de slag met de verbetering van de duurzame toegankelijkheid van archieven en collecties en je organiseert de werkzaamheden van andere collega’s op dit terrein. Daarnaast bouw je mee aan het beleid en heb je belangrijke rol in het relatiebeheer met onze gemeentelijke partners. Collectiebeheer omvat complexe vraagstukken waarbij je verantwoordelijk bent voor het oplossen van knelpunten in de duurzame toegankelijkheid en fysieke staat van de collectie. Denk bijvoorbeeld aan het inhalen van achterstanden en het toegankelijk maken en houden van hybride archieven. Binnen de hoofdtaak kan je focus schuiven naar waar de verbeteringen nodig zijn.
- Je werkt samen met collega’s aan de uitvoering van de ontsluiting, preservering, restauratie en digitalisering, de openbaarheid en het verwerven van archieven. Je voert ook zelf bewerkingsprojecten uit.
- Je zorgt voor de (strategische) planning rond de collectie en maakt een integraal overzicht van de staat van de archieven in beheer en de aankomende aanvullingen.
- Je zorgt samen met collega’s voor handhaving van de juiste condities en het juiste klimaattechnische niveau in de depots.
- Je implementeert beleid en meerjarenplannen gericht op het toegankelijk beheer en/of de digitalisering van de collectie. Ook ontwikkelingen rond digitaal beheer neem je daarin mee. Dat doe je samen met betrokken collega’s op diverse vlakken.
- Je anticipeert op ontwikkelingen zoals de implementatie van de nieuwe Archiefwet en vraagstukken informatiebeheer bij gemeenten.
- Je werkt met concrete projecten, protocollen en werkprocessen. Je verzorgt (management)rapportages.
- Je levert een actieve bijdrage aan het versterken van de zichtbaarheid van de organisatie door goede klantrelaties.
Wie verwachten wij van jou?
- Je hebt een HBO- of WO-opleiding op het gebied van informatiemanagement, bij voorkeur een afgeronde studie Archivistiek A of B.
- Je hebt minimaal drie jaar relevante werkervaring (bijvoorbeeld inventariseren en digitaliseren van analoge, hybride en digitale archieven en THA).
- Je hebt kennis van en ervaring met collectiebeheersystemen en (digitale) archivering.
- Je hebt historische kennis en kennis van ordeningsmethoden bij archiefvormers.
- Je hebt goede communicatieve vaardigheden.
- Je bent klant-, kwaliteit- en resultaatgericht. Je kunt goed organiseren en instrueren.
Wat is het RHCe?
Als onderdeel van de Metropoolregio Eindhoven (MRE) richten wij ons op het verleden, heden en de toekomst van de Brainport-regio. Elke inwoner van Nederland heeft het recht om gratis en zonder drempels informatie van en over de overheid en daarmee een belangrijk deel van onze geschiedenis in te zien. Het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe) stelt overheidsarchieven van 20 jaar en ouder als een integrale archiefcollectie van Zuidoost-Brabant[1] aan iedereen ter beschikking. Wij doen ons werk pas goed als deze archieven op een eigentijdse manier toegankelijk zijn en blijven. Daarom vinden we het belangrijk dat we de juiste expertise in huis hebben om onze partners, met name de gemeenten, en het brede publiek goed van dienst te kunnen zijn. We zoeken kandidaten die vanuit hun ervaring een bijdrage kunnen leveren aan een daarin ontwikkelende organisatie.
Dit bieden wij jou
Je komt te werken in een kleine organisatie waarbij integraal werken belangrijk is. Dat wil zeggen dat er zowel projectmatig als in diverse taakgebieden wordt samengewerkt. Jouw leidinggevende is de archivaris/directeur en je werkt nauw samen met de coördinator op het taakgebied van relatiemanagement en dienstverlening.
Geboden wordt een fulltime aanstelling via een payrollconstructie voor één jaar met uitzicht op vast. Ook een detacheringsovereenkomst via je huidige werkgever behoort tot de mogelijkheden. We bieden een salaris dat afhankelijk van leeftijd, opleiding en ervaring maximaal € 6308 bruto per maand bedraagt (Cao SGO).
Wanneer kun je beginnen?
Denk jij dat je in dit profiel past? Kun je direct starten en ben je minimaal 32-36 uur beschikbaar? Dan maken we graag kennis. Stuur dan je motivatie en CV uiterlijk 29 juni naar vacature@metropoolregioeindhoven.nl of vraag naar Julia Romijn-Wixley voor meer informatie via 040 259 45 75. De vacature wordt gelijktijdig zowel in- als extern uitgezet. Bij gelijke geschiktheid van de kandidaten geniet de interne kandidaat de voorkeur. De eerste sollicitatiegesprekken vinden plaats in de week 27 en 28.
[1] Het RHCe is de archieforganisatie van de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Son en Breugel, Someren, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre en veertien gemeenschappelijke regelingen die werkzaam zijn in Zuidoost-Brabant. Behalve overheidsarchieven vind je in onze depots archieven van families, bedrijven, scholen, kerken, sportverenigingen, culturele en maatschappelijke organisaties. In totaal gaat het om zo’n 15 kilometer aan archieven. Dit zijn niet alleen duizenden archiefdozen maar ook afbeeldingen en kaarten, boeken, bouwdossiers en ruim 19 TB aan informatie (vooralsnog bouwdossiers) in het E-depot. Al deze archieven moeten voor altijd bewaard én op een eigentijdse wijze toegankelijk blijven.