Vacature Adviseur Informatiehuishouding bij de Belastingdienst. Standplaats: Utrecht
Als adviseur informatiehuishouding adviseer je over de invulling van het informatie- en archiefbeheer in de organisatie. Er zijn diverse en uiteenlopende onderwerpen, projecten en vragen waar je mee aan de slag gaat, allen gericht op de toepassing van de Archiefwet en andere relevante wet- en regelgeving. Gangbare vragen hierbij zijn bijvoorbeeld: hoe archiveren we specifieke informatie (bijvoorbeeld met betrekking tot hotspots) in informatiesystemen? Hoe gaan we om met het migreren van overheidsinformatie van oude naar nieuwe systemen? En hoe kunnen we het beste informatie van bepaalde organisatieonderdelen onder archiefbeheer brengen?
Als adviseur informatiehuishouding zorg je dat klantwensen correct en to the point worden gerealiseerd, binnen de kaders vanuit wet- en regelgeving. Hierbij is belangrijk dat je, afhankelijk van het specifieke vraagstuk, zorgt voor de verbinding met de verschillende werkgebieden binnen ons team: denk aan selectielijsten, hotspots en in beheer nemen van digitale archieven. Als adviseur werk je samen met en adviseer je zowel jouw directe collega’s in het team, als lijnmanagement en collega’s van andere organisatieonderdelen. We verwachten van jou dat je je collega adviseurs helpt bij complexe archiefwettelijke vraagstukken en waar nodig hiervoor afstemt met de senior-adviseurs of productmanagers.
Een bijzondere baan, omdat...
- je bijdraagt aan een belangrijke maatschappelijke missie, namelijk overheidsinformatie duurzaam toegankelijk maken en houden en daarmee draag je ook bij aan professionele bedrijfsprocessen binnen de Belastingdienst.
- de rol van informatie- en archiefbeheer steeds groter wordt. Je maakt dan ook deel uit van een zeer betrokken team in ontwikkeling, zowel op inhoud als in bezetting.
- vakinhoudelijke ontwikkeling in ons team vanzelfsprekend is, en je daarvoor volop kansen krijgt.
- je samenwerkt in een omvangrijke en complexe organisatie en in een groot en breed netwerk van o.a. informatieprofessionals en collega’s op het terrein van o.a. datamanagement, AVG en WOO.
Wanneer past deze baan bij je?
- Je hebt HBO werk- en denkniveau en je hebt een afgeronde opleiding relevant voor het vakgebied van informatiebeheer, bijvoorbeeld Archivistiek A of B of vergelijkbaar.
- Je hebt minimaal vijf jaar werkervaring op het gebied van informatie- en archiefbeheer opgedaan binnen de overheid en neemt waardevolle kennis en ervaring mee naar deze functie.
- Begrippen als informatiemanagement, records management, het inrichten van processen en architectuurprincipes vanuit de ICT-wereld zijn je goed bekend.
- Je kunt processen overzien en de vertaalslag maken naar de inrichting van de informatiehuishouding.
- Je staat stevig in je schoenen en kunt mensen goed meenemen in jouw adviezen, ideeën en oplossingen.
- Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk, en met jouw tactisch-strategische en kritische blik en ondernemende ideeën help je het informatie- en archiefbeheer bij de Belastingdienst verder vooruit.
Jouw competenties
- analyseren
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- plannen en organiseren
- samenwerken
Reageren kan t/m 13 juni.
Kijk voor meer informatie op de website van de Belastingdienst: https://werken.belastingdienst.nl/vacatures/adviseur-informatiehuishouding-e7022