Manager IT & Innovatie (32-36 uur)

  • 16 sep
  • Alissa
  • ·
  • Aangepast 18 sep
  • 208
Alissa
Vacaturebank

Ken je het Noord-Hollands Archief? Wij beheren met een team van zestig personen de digitale en fysieke informatie voor achttien overheidsorganisaties in Noord-Holland. Dat doen we met de grootste passie en de nieuwste technieken. Informatievoorziening bij overheden is een terugkerend thema en we bieden onze partners kennis en expertise in vraagstukken rondom de Wet Open Overheid en de Archiefwet. De verantwoordelijkheid die we hierin voelen is groot, we spelen immers een centrale rol in het toegankelijk maken van overheidsinformatie voor alle inwoners van Noord-Holland. We dragen op onze manier bij aan het fundament van een democratische rechtsstaat. Tegelijkertijd geven we met actuele tentoonstellingen een blik in de geschiedenis van Noord-Holland. Naast de overheidsarchieven beheren wij als Regionaal Historisch Centrum ook een brede particuliere collectie van organisaties en burgers die de regio’s representeren. Onze organisatie omarmt de overgang naar digitalisering en data-gedreven werken met een nieuw ingezette strategie waarbij de gebruiker centraal staat. Met een goudmijn aan data kunnen we van verhoogde betekenis zijn voor onderzoekers. Wij stellen onszelf de vraag: hoe kan het verleden nuttig zijn in het beantwoorden van hedendaagse vraagstukken? Maar ook: hoe bieden we data aan en hoe geven we een impuls aan de overbrenging van archief van onze overheidsinstellingen, die worstelen met systemen en legacy applicaties? Onze nieuwe afdeling IT & Innovatie bundelt de expertise op het gebied van innovatie, data, systemen en ICT. We zoeken een manager die op een bevlogen manier leidinggeeft aan het team, structuur aanbrengt en de kaders uitzet.

Manager IT & Innovatie (32-36 uur p/w)

Jouw uitdaging

Als manager van de nieuwe afdeling IT & Innovatie stuur je een recent opgerichte afdeling aan, die tot stand is gekomen na een organisatieverandering. Jij bent verantwoordelijk voor de opbouw en ontwikkeling van een team van 8,45 FTE, dat bestaat uit een adviseur Innovatie en AI, twee data-analisten, een informatiemanager (vacature), een portfoliomanager (vacature), functioneel beheer (1,56 FTE) en automatisering (0,89 FTE). Je werkt nauw samen met jouw team, dat bestaat uit inhoudelijk sterke professionals die jouw leiderschap en ondersteuning nodig hebben om optimaal te kunnen presteren. Jij brengt creativiteit in het team en stimuleert je collega's om buiten de gebaande paden te denken. Tegelijkertijd zorg je voor focus, prioriteiten en structuur door beleid en een duidelijke richting uit te zetten. Je hebt een verbindende rol en weet consensus te vinden voor belangrijke beslissingen. Samen met je team en leidinggevende, Willeke de Groot (directeur Noord-Hollands Archief), stel je een Roadmap op voor de komende twee jaar. In deze opbouwfase werk je intensief samen om de afdeling effectief vorm te geven. Als hands-on manager met vakinhoudelijke kennis geef je leiding aan een gedreven team binnen een organisatie waar IT & Innovatie een cruciale rol speelt. Jouw afdeling werkt nauw samen met de afdelingen Archieven & Collecties, Publiek en het Kenniscentrum Overheid, zowel structureel als projectmatig. De kerntaken van jouw afdeling omvatten applicatiebeheer en ontwikkeling, innovatie en onderzoek, data-analyse en rapportage, kantoorautomatisering en beveiliging. Jij vertegenwoordigt de afdeling binnen de organisatie en het Managementteam, waar je de mogelijkheden en uitdagingen binnen jouw vakgebied helder overbrengt en draagvlak creëert. Je gaat je richten op de volgende aandachtsgebieden:
• Strategie: je ontwikkelt een IT-strategie en innovatieplannen waarbij je aansluit bij de organisatiedoelstellingen, ontwikkelingen in je vakgebied en bij (keten)partners.
• Leiderschap: je vertegenwoordigt de afdeling IT & innovatie binnen de organisatie en je bent een empathische leider voor jouw team. Je brengt structuur en richting aan in deze opbouwfase en zorgt ervoor dat de kwaliteiten van je teamleden op de juiste manier worden ingezet.
• Portfoliomanagement: je bouwt verder aan de invoering van portfoliomanagement, een nieuwe werkmethode binnen de organisatie.
• Informatievoorzieningsarchitectuur: in nauw contact met de nog te werven informatiemanager houd je goed zicht op de informatiestromen en de architectuur. Je doet voorstellen voor benodigde en gewenste veranderingen. De afdeling faciliteert data-gedreven werken door het aanbieden van goede (rapportage)tools op de kernprocessen van onze organisatie.
• Cont(r)acten: je onderhoudt contacten met de leveranciers en monitort de contracten.
• Vernieuwing: Je test met jouw team nieuwe digitale technologieën en processen die de toegankelijkheid van het archief dienen en stelt strategieën voor om deze kansen te benutten.

Wat neem jij mee?
• Je beschikt over een HBO/WO- opleiding, in de richting van bijvoorbeeld IT, informatica, bedrijfskunde.
• Je hebt een trackrecord in het ontwikkelen en implementeren van IT-strategieën en het realiseren van succesvolle digitale transformatieprocessen. Het is een pré als je beschikt over kennis van en ervaring met BiSL (Business Information Services Library).
• Bijblijven in de nieuwste innovaties op het gebied van Cloud computing, data-analyse en AI vind je vanzelfsprekend.
• Je bent een empathische leider die beschikt over organisatiesensitiviteit. Je werkt graag samen en weet met veel verschillende soorten mensen een goede samenwerkingsrelatie op te bouwen.
• Complexe uitdagingen ga je te lijf met een analytisch denkvermogen en een probleemoplossend vermogen. Je bent resultaatgericht en weet je besluiten en adviezen helder te onderbouwen naar collega’s die niet beschikken over jouw vakkennis.

Wat bieden wij jou?
• Wanneer je het belangrijk vindt om te werken in een open en toegankelijke organisatie waar je impact kunt creëren en samen resultaten behaalt dan zal je het hier fijn vinden. Onze organisatie is kleinschalig en heeft daardoor een grote slagkracht.
• Het salaris ligt bij een 36-urige werkweek tussen de € 5008 en € 6.777 bruto per maand (schaal 12). In aanvulling op je salaris ontvang je ook een Individueel Keuzebudget van 17,05% van jouw brutosalaris. Dit budget kan je laten uitbetalen als salaris of inzetten voor een opleidingen, fiets of extra vakantiedagen.
• We hebben uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden. De cao voor ambtenaren van samenwerkende gemeentelijke organisaties (SGO) is van toepassing.
• Het laatste aspect hoort eigenlijk met stip op één: het Noord-Hollands Archief is een mooie werkplek! Of je nu met de trein komt en door het centrum van Haarlem naar ‘onze’ Janskerk loopt of de fiets pakt. Overigens hebben we nog een tweede locatie: het onder architectuur verbouwde pand aan de Kleine Houtweg, ook heel mooi.

Kennismaken?
We hopen van harte dat je enthousiasme is gewekt, nu je meer over ons, onze missie en de functie zelf weet. Wij zijn vooral heel benieuwd naar jou! Stuur ons een leuke introductiebrief met je cv, graag samen in één pdf-bestand, naar vacatures@noord-hollandsarchief.nl t.a.v. Willeke de Groot, Directeur. De sluitingsdatum van deze vacature is maandag 23 september. Wil je eerst nog meer weten over deze functie, neem dan contact op met onze directeur Willeke de Groot, via willeke.de.groot@noord-hollandsarchief.nl.
Graag willen we dit nog even benadrukken: we zetten ons in voor een diverse en inclusieve omgeving en streven ernaar om met ons personeelsbestand een afspiegeling van de samenleving te zijn. Laat je dus niet belemmeren door welke bedenkingen dan ook, maar reageer!

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen we niet op prijs

Trefwoorden